[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
hoge (bloed)oliedruk : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 17:38

hoge (bloed)oliedruk

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

hoge (bloed)oliedruk

Berichtdoor silberknor » 17 feb 2008, 01:47

hallo, heren, n probleempje Of zijn er ook dames die in deze club zitten? dan sorry.

mijn 280TE gaat na het starten meteen naar de maximale oliedruk, tenmisnste volgens het aanwijzertje.
en blijf ook max hoog:of er is iets met de olie drukregelaar, of iets met de meter/
Nu begint hij ook olie te lekken via de koppaking denk ik, zo te zien komt het niet uit de klepdekselpakking of uit de lagergelegen nokkenaskast. mogelijk heeft het een en ander met elkaar te maken, ik denk zelf te hoge olie druk, misschien zit het kogeltje van de regelaar vast, waar zit dat?. gaan de olie druk meters wel eens kapot. ls de motor uit dan gaat hij( de wijzer) normaal terug.

groet nor.
silberknor
 


Re:hoge (bloed)oliedruk

Berichtdoor jan280CE » 17 feb 2008, 10:34

Hallo Nor,

Een 280 heeft bij een warme motor met een stationaire loop rond de 1 bar oliedruk ( tenminste de mijne wel).
Nu weet ik niet of ik je feliciteren moet met je waarden, maar in het algemeen is een druk van 3 bar stationair uitzonderlijk, en ik heb dat nog nooit gehoord of gezien.
Wat betreft de olielekkage (waarschijnlijk het meest aan de uilaatkant) dat is een 280 kwaal en komt meer voor. De mijne was afgekit met siliconen aan die kant. Na gebruik van semi-synthetische olie is dat verschijnsel bij mij wonderwel verdwenen.
Het heeft niets met je oliedruk te maken. Er lopen daar geen (bij mijn weten) drukleidingen die zouden kunnen lekken.

Groet,

Jan

jan280CE
 


Re:hoge (bloed)oliedruk

Berichtdoor DMC » 17 feb 2008, 13:14

zit er niet gewoon teveel olie in je blok ? keer de olie pijlen kan geen kwaad
Liever een lasbak dan een leasbak
Avatar gebruiker
DMC
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 19 aug 2007, 17:12
Woonplaats: Weurt
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hoge (bloed)oliedruk

Berichtdoor silberknor » 22 feb 2008, 22:15

jan 280C bedankt voor je mooie tekening.
en DMC er zit iets te veel olie in, maar dat kan het volgens mij toch niet zijn.
Bij stationair geeft hij 1 a 1.5 aan, bij maar een beetje gas floept hij omhoogtot aan zijn eind.
Toen ik hem kocht zat er nog al vuile olie in, mogelijk dat er een verstopt kannal in zit?
mogelijk moet ik de olie filter nog een keer vervangen, om dat daat veel vuilegeit van de olie in terecht is gekomen?

nor
silberknor
 


Re:hoge (bloed)oliedruk

Berichtdoor Holysmoke » 22 feb 2008, 22:35

Hallo Nor,

Dat zijn normale oliedrukwaarden.Koud stationair 3 bar . Warm stationair 1 tot 1.5 bar.
Beetje gas meteen weer 3 bar. Dus gelukkig geen probleem lijkt mij.

mvg,

Geert
Holysmoke
 


Re:hoge (bloed)oliedruk

Berichtdoor JantjeV8 » 22 feb 2008, 22:59

Je oliedruk is gewoon geweldig te noemen, niks mis mee.

Koude motor stationair gewoon bovenin, 3 bar.
Warme motor stationair circa 1,5 bar,
geen probleem dus.

Beetje oliezweten bovenop de kop is standaard verschijnsel. Daar is een tube kit voor te verkrijgen, maar let wel, dit is NIET je koppakking, maar de pakking tussen de kop en het nokkenashuis.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hoge (bloed)oliedruk

Berichtdoor Trouwkoets » 22 feb 2008, 23:03

Nor, teveel aan olie uit je motor halen. Door een te hoog oliepijl kunnen hele hoge oliedrukken ontstaan op de krukaskering. En dan gaat 'ie vanzelf lekken.....

De druk dir jij ziet op de meter is de druk na de oliepomp, net na het filter. Vanaf daar wordt het door allerlei kanalen naar de bewegende onderdelen geperst, en de oliedouche onder het kleppendeksel. Vanaf daar is het weer atmosferisch (ongeveer).

Mijns in ziens kan je motor geen olie gaan lekken door een te hoge oliedruk van de pomp. Wel door een te hoog oliepijl.

Caspar
Trouwkoets
 


Re:hoge (bloed)oliedruk

Berichtdoor silberknor » 23 feb 2008, 12:26

HoiCaspar,

ik heb er nog even een studie van gemaakt.
ze waarschuwen in op de werkplaats CD, voor ouwe filters, daar kunnen sukjes pakking achterblijven, welke in je hoofdoliekanaal kunnen komen, ze gaan dan denk ik voor de oliedrukregelaar-ventiel zitten.
de oliedruk meter zit tussen de filter en de regelaar. theoretisch zou dat kunnen kloppen.
de olie druk meter zit tussen de regelaar en de filter in, dus als die regelaar vertopt is dan loopt de druk hoog op.
Alleen die regelaar zit achter de krukaspoelie dat is een hele klus om daar bij te komen.
Mijn olie was zeer vies en 2 jaar oud en hoe oud de filter was weet ik niet.

wie heeft er wel eens zo iets bij de hand gehad.
gr NOR
silberknor
 


Re:hoge (bloed)oliedruk

Berichtdoor jan280CE » 23 feb 2008, 12:43

Hallo Nor,

Ik begrijp je probleem niet helemaal. Volgens de waarden die je gaf is de druk prima Heb je enige indicatie danwel symptomen waardoor je vermoed dat er ergens een verstopping is? Als er lange tijd geen olie ververst is is je blok van binnen vuil, maar dat zie je snel door even het klepdeksel te lichten. In dat geval zal het afgezette vuil in de schone olie snel oplossen en is je olie na een korte tijd al weer behoorlijk vuil. Vergeet ook niet dat er ong. een liter achterblijft in de leidingen van en naar en in de oliekoeler. Als je geen sterke aanwijzingen hebt dat er iets mis is zou ik in eerste instantie volstaan met wat kleinere intervallen van het olieverversen, en zeker daarbij telkens het filter wisselen.

Groet,

Jan
jan280CE
 


Re:hoge (bloed)oliedruk

Berichtdoor Holysmoke » 23 feb 2008, 12:54

Bij stationair geeft hij 1 a 1.5 aan, bij maar een beetje gas floept hij omhoogtot aan zijn eind.
Toen ik hem kocht zat er nog al vuile olie in, mogelijk dat er een verstopt kannal in zit?
mogelijk moet ik de olie filter nog een keer vervangen, om dat daat veel vuilegeit van de olie in terecht is gekomen?

Nogmaals Knor dit zijn volstrekt normale waarden. Volgens mij gaat dit helemaal nergens over.
Wou je de oliedruk lager hebben dan ????? Dan zou je wel eens een probleem kunnen krijgen.
Holysmoke
 


Re:hoge (bloed)oliedruk

Berichtdoor Holysmoke » 24 feb 2008, 11:32

He Knor,


Als ik mijn eigen voorgaande bericht lees klinkt dat wel wat erg getergt.
Sorry ik bedoel het niet verkeerd hoor.

Groet,

Geert
Holysmoke
 


Re:hoge (bloed)oliedruk

Berichtdoor Roel280€ » 24 feb 2008, 13:04

Ha die Knor,

Geen problemen hoor, je hebt goede waarden. Bij mij ook koud en stationair 3 bar, warm en stationar 1,5 bar.
Je kunt eens kijken waar er wat olie zweet / lekt door eerst de boel met remmenreiniger eens goed schoon te maken, zodat je verse druppeltjes makkelijk kunt herleiden.
Roel280€
 


Re:hoge (bloed)oliedruk

Berichtdoor alex240diesel » 24 feb 2008, 13:20

Knor,

Doe aub wat Caspar zei, haal het overtollige olie uit je carter, dat is niet bevoordelijk voor je motor. Te weinig olie ook niet, maar het beste is eigenlijk midden tussen full en low. Maar dit zorgt voor meer controle.

De waarden die je opgeeft zijn gewoon perfect, dus begrijp ik niet geheel waar je je druk over maakt. De olie lekkage die jij noemt kan ik niet beoordelen. Een afbeelding, lees foto, zou hier handig voor zijn, dan kunnen we het beoordelen. Ik ben een dieselaar en bij mij komt olie van de carter ontluchting op het blok. Dood normaal, de slang sluit namelijk niet goed.

enfin. Olie niveau zou ik terug brengen tot tussen min-max en verder geen zorgen meer hebben.
alex240diesel
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten