door PetervanD » 22 feb 2008, 18:44
Waarde W123 liefhebbers,
allereerst een korte introductie: als Praeses van de Koninklijke Studenten Roeivereniging Njord te Leiden ben ik de trotse eigenaar van een 300D lang, 1985, 323.000km, automaat. Reed tot vorige week heerlijk, begin van het jaar alle olie/filters vervangen en de auto ging juist weer steeds beter lopen.
Tot vorige week. De auto wilde tijdens het oprijden van de snelweg nog maar moeilijk opschakelen. Het duurde lang voordat de versnellingen pakten en dat ging gepaard met een schok. De volgende ochtend was het geheel gedaan, de automaat ging niet meer verder dan de eerste versnelling. De plaatselijke monteur heeft het oliepijl gecheckt, niets aan de hand. Hij meent dat het einde oefening is, althans, voor wat de versnellingsbak betreft. Hij heeft de olie wel iets bijgevuld, nu schakelt de bak heel laat (ongeveer 3500tpm) en met een behoorlijke duw. De auto 'kruipt' wel.
Nu ben ik daar behoorlijk ongelukkig over. Mijn vraag aan jullie: valt zoiets te redden? Zo ja, dat heeft natuurlijk zijn prijs. En geld (je blijft natuurlijk student) is het probleem. Daarnaast is het de vraag of de auto het nog wel waard is om een nieuwe bak onder te hangen.
Als het een en ander te duur wordt: iemand interesse in mijn W123? Aan een kant gedeukt, verder niet meer de mooiste. Motorisch in orde, bak schakelt alleen wat slecht... Over te nemen voor een zachte prijs. Te bezichtigen in centrum van Leiden.
Bij voorbaat dank,
Peter van Dartel