Wie weet er wat van de electriciteit in onze benzen.
In mijn 230C is achteraf (door de 1e eigenaar en vermoedelijk door een benz-garage in duitsland) aan de chauffeurszijde een electrische raambediening gemonteerd. De bedrading in de deur is met knijpstekkertjes gekoppeld. Het raam staat in het zekeringkastje geschakeld bij de zekering voor o.m. ruitenwisser en ruitensproeier.
Hier zit een 16 Amp zekering in. Met grote regelmaat is deze zekering doorgebrand (zeker eens per maand maar soms ook 2 keer per week. Ik kan er geen patroon in ontdekken. Soms zelfs sluit ik aan het einde van een rit het raam gewoon en doe ik de ruitenwissers uit zonder probleem maar als ik dan weer verder wil rijden is de zekering doorgebrand. Ik overweeg nu de bedrading in de deur helemaal te vervangen en alle verbindingen te solderen. ZAl wel even puzzelen zijn want van electriciteit heb ik geen kaas geegeten.
Maar vanmiddag dacht ik ineens... is de zekering misschien te licht voor beide toepassingen? Standaard hoort er een 16 Amp op de ruitenwisser plek en de aparte ruitbediening-zekering is dan ook 16 Amp.
Kan ik de 16 Amp straffeloos vervangen door een 25 Amp? Of gaat er dan iets mis (brandrisico of zo)?
Wie kan me adviseren? Of kan ik met een multimeter de plek van het probleem opsporen?
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Groet,
Lode