door JantjeV8 » 27 feb 2008, 21:00
Heren,
Volgens mij (lees goed, VOLGENS, want anders belanden we in een heel ander topic):
De redenaties zijn op zich allemaal goed. Die vacuum onderdruk is nodig om bepaalde bewegingen in de automaatbak te realiseren.
Om een beweging aan te sturen kun je dus over veel of weinig onderdruk beschikken. Dat is ook nodig, want onze auto's moeten ons souplesse en comfort geven, maar ook wel eens in een haastsituatie van dienst kunnen zijn.
Om rustig op te trekken, dus bij weinig of normaal gasgeven moet de bak lekker zacht opschakelen. we vragen niet veel vermogen, er hoeft niet veel kracht geleverd te worden. Daarom is bij rustig rijden, weinig gas, dus weinig onderdruk nodig.
Nu gaan we hem flink van jetje geven. Volle gas, het verbruik van brandstof neemt toe want er moet kracht geleverd worden. De bak moet hard werken en snel overschakelen en direct weer oppakken in de hogere gang. Slip in de bak is niet gewenst (juist Alex) en daar is flink wat onderdruk voor nodig om die kracht over te brengen en om snel te kunnen schakelen.
Weliswaar zijn het geen koppelingsplaten, maar soort gewichten die door de 'hydromotor' worden rond geslingerd als een centrifugaalkoppeling. Doordat ze rondgeslingerd worden komen ze in aanraking met de uitgaande as van de bak en wordt die aangedreven.
Een heel cryptische omschrijving, het zal niet tot in detail kloppen, maar het gaat even om de basis.
Weinig gas is weinig onderduk/vacuum, veel gas is veel onderdruk.
Ik ben nog niet overtuigd van Govert en Trouwkoets interpredinges.