[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
230E (LPG) loopt slecht op benzine : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 19:43

230E (LPG) loopt slecht op benzine

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

230E (LPG) loopt slecht op benzine

Berichtdoor Claus » 29 feb 2008, 13:40

Beste leden,

Ik zit met het volgende probleem: mijn 230E ('82) met LPG-installatie (venturi-systeem) loopt niet goed op benzine. Koud starten gaat wel goed (hij start automatisch op benzine, ook in de LPG-stand), hij slaat meteen aan, en loopt dan stationair goed. Zodra de motor warm wordt, loopt het toerental terug, en loopt ie niet meer stationair. Ook niet met de stationair-stelschroef helemaal open. Als ik gas geef en hij daardoor overschakelt op LPG, blijft hij wel stationair draaien. Rijden op benzine is eigenlijk niet mogelijk, zo gauw je het gas te lang loslaat slaat de motor af. Ook reageert hij laat op gas geven. Op LPG rijdt hij goed. Wat ik al heb gedaan is: kleppen gesteld, bougies vernieuwd en bougiekabelset vernieuwd.
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? Bij voorbaat veel dank voor reacties.

Claus.
Claus

Re:230E (LPG) loopt slecht op benzine

Berichtdoor JantjeV8 » 29 feb 2008, 14:35

CO afstellen op benzine,

maar wel nadat je het ontstekingstijdstip nog hebt gecontroleerd, al verloopt dat zo maar niet uit z'n eigen. Ik maak hier uit opdat je de auto al een poosje hebt en dit verschijnsel dus niet vlak na de aanschaf zich voordoet.

Verder kan de stationair regelaar defect zijn of verkeerd werken door vacuum lekkages.

Het kan zelfs een 'gewoon' valse lucht probleem zijn, dat kan in de aansluiting van de injectie naar het spruitstuk, het spruitstuk aan het blok, de injectorrubbers en nog diverse slangetjes en aansluitingen zijn.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor wwwW123 » 29 feb 2008, 15:11

als een auto weinig of niet op benzine rijdt, kan er van alles fout gaan met het benzine systeem. vastkoeken van div. delen enz. injectoren cleanen.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee

Berichtdoor bluemoon me » 29 feb 2008, 17:06

ik zou eerst eens de compressie meten laten meten.
Vervolgens de bougiekabels nagaan en ontsteking kontroleren danwel rotorfinger kontrolle en rotorkap kontrolle i.vm mogelijke scheurtjes.
ook weten dat je onsteking goed is afgesteld ,er voldoende benzine toevoer is, en dat natuurlijk je bougies goed zijn.
Dan kunnen ook nog zoals Hanco aanduidde de injectoren vervuilt zijn.
Maar ook belangrijk is dat je luchtfilter en zeker op gas nieuw goed is en niet te vervuild is
Hopenlijk heb je er iets aan.
gr Bram ut Limburg.
bluemoon me

Berichtdoor Claus » 29 feb 2008, 19:23

Jantje V8: als de stationairregelaar defect is, zou dit dan ook niet op LPG problemen geven? idem onstekingstijdstip; als de motor op LPG goed loopt, dan zou het onstekingstijdstip toch goed moeten zijn? of klopt dit niet.
Is er een manier om evt vacuumlek te localiseren?
Bougies en bekabeling zijn net vernieuwd, alsmede het luchtfilter.
Claus

Berichtdoor JantjeV8 » 29 feb 2008, 22:02

Ontstekingstijdstip zal niet gauw verkeerd staan, zeker niet als de auto het goed heeft gedaan.

Nee, als de stationairregelaar defect is hoeft dat niets aan het LPG systeem te doen.

LPG wordt niet via de stationair bypass van het benzineinjectie gestuurd, maar via de inlaatkelk onder het luchtfilter mee naar binnen gezogen.
Daardoor komt je benzine systeem zeg maar stil te staan waardoor boven genoemde problemen kunnen ontstaan. Je benzine injectors kun je eenvoudig uitnemen, weer aan de leidingen schroeven en de auto op benzine proberen te starten. Je ziet dan zo of ze naar behoren werken.

Je ontstekingsdelen zijn verder in goede staat, dat schrijf je al eerder.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Keer terug naar Techniek