[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Warmte wisselaar verwijderen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 19:34

Warmte wisselaar verwijderen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Warmte wisselaar verwijderen

Berichtdoor Mercedennys » 03 maart 2008, 19:26

Heren, dames,

Op mijn zojuist aangeschafte TDT zit een warmtewisselaar gemonteerd.
Deze is mogelijk de boosdoener voor het niet regelmatig/netjes draaien van de motor en ik wil het liefst de TDT zo origineel mogelijk hebben/maken.

Hoe kan ik eenvoudig deze warmtewisselaar verwijderen? Het is toch een extra loop die is gecreeerd om de diesel (of PPO) voor te verwarmen.
hoe werkt het met die extra slangen?

Wil nl. eerst dat ie lekker loopt en regelmatig. misschien sluit ik daarna de slangetjes wel weer aan.

Hoor het graag de tips.

Mercedennys
 


Re:Warmte wisselaar verwijderen

Berichtdoor Govert » 03 maart 2008, 20:08

Op die warmtewisselaar zitten koelwaterslangen en brandstofslangen. Die koelwaterslangen zijn meestal wat dikker en worden warm tijdens het rijden. Origineel maken betekent voor het koelwatergebeuren dat er een slangen lopen van de motor naar de boven- en onderkant van de radiateur en dat er nog een slang loopt van het thermostaathuis naar het interieur. De aftakkingen naar de warmtewisselaar ongedaan maken. Misschien heb je wat nieuwe slangen nodig omdat er wat aftakkingen zijn gemaakt.

Het brandstofsysteem loopt oorspronkelijk van de aanvoerleiding > voorfilter > opvoerpomp. Dan is er nog een retourleiding vanaf het brandstoffilterhuis. Als je de leidingen zo aanlegt is het weer origineel. Maar een nieuw aangelegd systeem heeft minder kans op lekkage dan de oude slangen, dus de kans dat de warmtewisselaar lucht zuigt acht ik niet zo groot.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Warmte wisselaar verwijderen

Berichtdoor Mercedennys » 03 maart 2008, 20:59

Dank Govert,

Misschien een stomme vraag maar kan ik ook eerst alleen de brandstof slangen rerouting ongedaan maken (en de koelslangen laten zitten)

welke uitgang moet ik hebben vanaf het brandstoffilter huis terug? zit deze direct op de retour leiding?
Mercedennys
 


Re:Warmte wisselaar verwijderen

Berichtdoor Mercedennys » 03 maart 2008, 21:00

hier de foto: ik zie meer brandstof leidingen

aanvoer
retour

maar vanaf het brandstof filterhuis gaan er twee leidingen vanaf de bovenkant er uit???

<br><br>Post edited by: Mercedennis, at: 2008/03/03 20:02

Mercedennys
 


Re:Warmte wisselaar verwijderen

Berichtdoor Govert » 03 maart 2008, 22:03

Aan de onderkant van de foto zit een bout met drie leidingen erop gemonteerd. De lijn onderaan is de retourleiding van de verstuivers, de doorzichtige leiding naar links is de retourleiding van het hogedrukgedeelte van de brandstofpomp en de zwarte leiding die naar boven loopt is de retourleiding naar de tank.

Onder de bout met de drie slangen zitten twee bouten met slangen daaraan. De zwarte ondoorzichtige leiding is de brandstof aanvoerleiding, die komt van de warmtewisselaar. De doorzichtige slang is de brandstofleiding naar het hogedrukgedeelte van de brandstofpomp.

Onder de brandstoffilterhuis kan ik nog een voorfilter zien zitten, dat is de normale plaats voor het voorfilter voor de normale dieselaanvoer. Hoe je precies switcht tussen PPO en diesel kan ik niet zien op de foto.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Warmte wisselaar verwijderen

Berichtdoor Andre123T » 03 maart 2008, 22:31

Ik vermoed dat het een 1-tank systeem is om dat de aanvoer van warmtewisselaar naar filter niet onderbroken is door een driewegklep om te kunnen switchen met diesel.
(ALs dit zo is is het niet een heel handig systeem want je moet eerst je filter leegrijden met koude PPO of PPO-diesel-mix voordat er warme PPO aangeboden wordt.)

Een derde foto, genomen vanaf het spatbord bestuurderzijde (ik weet nooit of dit nu de linker of rechterzijde is), met daarop de pomp, het grote en kleine dieselfilter kan meer duidelijkheid verschaffen.
Andre123T
 


Re:Warmte wisselaar verwijderen

Berichtdoor Semrick » 03 maart 2008, 23:17

Andre niet meer vergeten. De kant waar het stuur zit is links. Behalve bij de meeste auto's uit Engeland dan zit er geen stuur.
Je kunt ook achter de auto staan en dan naar voren kijken. Dan is links links en rechts rechts ;-)
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten