[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Aanschaf 280E Handgeschakeld (veel vragen) : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 10:23

Aanschaf 280E Handgeschakeld (veel vragen)

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Aanschaf 280E Handgeschakeld (veel vragen)

Berichtdoor Martinovich » 08 maart 2008, 00:45

Beste iedereen,

Ik ben op zoek naar een W123 en het liefst een 280E Aut.

Nu ben ik er een tegen gekomen, een 280E Handbak, met 197.000 km. b.j. 1980

Deze auto is voorzien van el. ramen, el. schuifdak, en c.v., originele kroonkurkvelgen (als nieuw zelfs reservewiel is kroonkurk !!!! )

De auto is voorzover ik er verstand van heb keihard.

Ik heb hem op de brug gezien, hamertje op de bodem en dorpels geklopt, en alles hoort gewoon goed aan, en ziet er super uit.

De uitlaat is nooit aan gelast, de remslangen en andere rubber slangen zijn super goed, aandrijfas hoezen zijn niet versleten, en droog.
Enige roest plekjes op de wielkast rand achter, echt een heel klein beetje, onder het chroomwerk.
Al het chroom is mooi, geen steenslag, hij zit goed in de lak, nieuwe banden, nieuwe accu, nieuwe remschijven rondom,nieuwe stuurstangen,
de oliepeilstok is mooi blank, de olie is netjes van kleur en redelijk op pijl (onderste streepje.
De motor loopt als nieuw, zo mooi rustig, de startmotor draait nauwelijks rond en de motor slaat al aan.
Een beetje oppervlakte roest op beide achterdeuren (plekjes zo groot als een 10 euro cent)
Klein plekje roest aan de binnenkant van de r.v. deur onder het onderste rubber. Zijn twee plekjes van 2 x 5 cm lengte maar niet door gerot.

Nu enkele vragen of minpunten net hoe je het ziet.

- Een beetje oppervlakte roest op beide achterdeuren (plekjes zo groot als een 10 euro cent)
Klein plekje roest aan de binnenkant van de r.v. deur onder het onderste rubber. Zijn twee plekjes van 2 x 5 cm lengte maar niet door gerot.
Dit lijkt mij goed te behandelen ?

- Het raam rechts gaat beetje stroef naar beneden, en komt niet meer helemaal omhoog (laatste stuk moet je duwen)
De motor werkt dus wel, maar wat kan dat zijn, en is het makkelijk te verhelpen? (bekende kwaal oid?)

- De motor lekt olie, aan de rechter voor kant (als je voor de auto staat) volgens een monteur die mee was de kleppendeksel pakking
van de onderste helft (???) is deze makkelijk te vervangen? De verkoper had het er over dat er een middel is welke aan de olie
wordt toegevoegd, deze zou de rubber pakking weer soepel maken en dan het probleem misschien weer oplossen (???)

- De motor loopt dus mooi, alleen als je de koppeling bij wegrijden laat opkomen dan zakt ie enorm in toeren alsof hij wil afslaan (doet dit absoluut niet) en trekt daarna gewoon op, ook remt hij ontzettend hard af op de motor.
Dat laatste is volgens mij alleen maar goed (goede compressie) dat eerste weet ik niet of dat een aandachtspunt is?

- De schakelstangen onder de auto zitten een beetje onder de olie, is dit vanwege de smering?, de bak zelf en het stuurhuis zijn kurkdroog.

Ik kan deze auto voor 2500 kopen, volgens mij is dit een hele goede deal?

Het enige wat ik dan mis is een automaat. Wie heeft er ervaring met de handgeschakelde? En kan iemand mij zeggen wat het verbruik ongeveer is?

Nou dit is een hoop info en vragen, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen en nuttige tips hebben.

gr. Martijn
Martinovich

Re:Aanschaf 280E Handgeschakeld (veel vragen)

Berichtdoor Roel280€ » 08 maart 2008, 00:58

Martijn, ik rijd nu in m'n tweede 280E met vierbak. Je schakelt veel minder dan bij een normale handbak, want van 70-200km/u kun je in z'n vier gaan, al beleef je meer plezier aan de motor bij hogere dan lagere toeren.
Qua verbruik kan het verschillen, m'n huidige 280E heeft een geregelde kat en loopt 1 op 8 gemiddeld, het kan echter dorstiger. De M110-motor staat niet bekend om zijn zuinigheid, maar wel om zijn duurzaamheid. Zweten doen ze allemaal wel, daar hoef je je geen zorgen om te maken. V.w.b. de roestplekken...er zit altijd meer onder/achter, maar gezien de vraagprijs zou deze auto wel eens een goede investering kunnen zijn, als je geld over houdt voor het nawerk. Het begint dan bij een grote beurt, maar ik zou ook zeker een aankoopkeuring bij Klasse Klassiek van onze voorzittah Harrie overwegen, dan weet je gelijk wat er nog aan zit te komen. Nogmaals, dat is altijd meer dan je verwacht, maar dat komt omdat die keuring zo uitgebreid is.
Qua elektriek gemak weet ik het niet van je raam, misschien de motor die versleten is.
Wat geeft de oliedrukmeter aan bij een koude en warme motor, stationair? 197000km is helemaal niet veel voor een M110, bij goed onderhoud ga je zo naar de 4-5 ton zonder problemen.
Dus...Heb je ook foto's?
Roel280€

Berichtdoor Martinovich » 08 maart 2008, 01:14

Ik heb geen foto's de auto staat op marktplaats, maar dat zijn algemene foto;s niet van de plekjes roest enzo.

Als ik het dus goed begrijp zit er onder die plekjes vaak veel meer roest?
Ik heb goed gevoeld, en de plek er onder is keihard??

De krikpunten, de kokerbalken, de veerpoten de reservebandbak zijn allemaal roestvrij evenals de bodem.

Gr. martijn
Martinovich

Berichtdoor Martinovich » 08 maart 2008, 01:24

PS heb niet naar de oliedruk gekeken, zit hier een meter voor in (echte kenner dat kun je wel zien he :) ))
Martinovich

Berichtdoor Roel280€ » 08 maart 2008, 01:54

Yep, rechtse metertje in linker klok. 3 bar bij koude motor is prima, 1-2 bij warme motor is prima, stationair. :)
Roel280€

Berichtdoor Roel280€ » 08 maart 2008, 01:59

Roel280€

Berichtdoor Martinovich » 08 maart 2008, 09:05

(Niet voor m'n neus wegkapen he ;) )

De auto ziet er gewoon fantastisch uit, de rubbers zin allemaal als nieuw, geen vocht onder de matten en in de bak van het reserve wiel,
ook alle rubber slangen zijn perfect, het is een auto waar echt zuinig mee is omgegaan.

link aangepast
<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/03/08 23:06
Martinovich

Berichtdoor Topasbrauner » 08 maart 2008, 09:22

Zo een 280 met handbak, dat moet echt als een speer gaan idd. Een aut. snoept toch wel wat snelheid weg.
Maar leuke wagen, toch zie je wel dat eraan gewerkt/gespoten is hoor. Aardig wat kleurverschil en waarom dan die chromen randen?
Goed opletten dus!

Job
Topasbrauner

Berichtdoor Martinovich » 08 maart 2008, 09:52

Klopt er is aan gespoten, maar volgens mij (en de monteur die ik mee had) is dit een antie roest behandeling geweest.
De onderkant van de bumper en de onderkant van de wielkast l + r is iets anders en doffer van kleur.
Maar deze delen klinken, als je er op klopt niet anders als de delen die niet gespoten zijn.
Ze zijn gewoon keihard, en niet vol geplamuurd. Verder heeft de auto nooit schade gehad, want de rest is nooit gespoten.
Alles in de originele lak, en ook onder de motorkap is nog nooit een boutje los geweest. Ziet er gewoon netjes uit.
De verkoper komt ook gewoon zeer betrouwbaar over, ik ben woensdag wezen kijken en hij houd hem echt voor mij vast.
Heb hem op de brug gehad, en hij heeft niets te verbergen. Boekjes zitter er ook nog bij. Evenals papieren van de vorige eigenaren (duitse)
De auto is in 2006 ingevoerd en er zit een verse APK op. Okt 2008
En onder de motorkap een sticker met duits onderhoud, van 2001 met 181.000 km.
Dus de stand van de teller kan ook wel kloppen, of iig is ie niet ver terug gedraaid, ook als je het interieur bekijkt.
Is gewoon als nieuw. Er zit nog een origineel versterkertje in het handschoenenvakje, met eq. en origneel radio.
Erg leuk.........
Martinovich

Berichtdoor jan280CE » 08 maart 2008, 10:08

Hallo Martijn,

De auto ziet er op de foto beslist niet verkeerd uit, en de prijs vind ik zelfs laag.
Daardoor hou je behoorlijk wat speling om iets aan de auto te kunnen doen.
Alles staat of valt met je eigen kennis, inzet en sleutel mogelijkheden, dan hoeft e.v. roest geen probleem te zijn. Ze hebben allemaal wel in een wat meer of mindere mate last van roest. Als je dat niet afschrikt zou ik ervoor gaan.
De schakelbak is bij deze auto eigenlijk iets fijner. De automaat kost ten eerste wat vermogen, maar gezien het karakter van deze uitermate sportiever motor is een automaat een spelbederver. Je komt met een automaat nooit in het hogere toerenbereik waarbij het volle vermogen benut wordt tenzij je constant je kickdown door de vloer probeert te trappen, en dan nog heb je te weinig invloed op de schakelmomenten.
De keuze is wellicht voor je gevoel al gemaakt, en in dat geval moet je jezelf niet laten weerhouden door twijfels. De mijne kan morgen ook iets krijgen of volgend jaar teveel roest gaan vertonen, dus garantie dat je ongestoord jaren kunt rijden vindt je nergens bij oude auto’s

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Martinovich » 08 maart 2008, 21:58

ik heb m gekocht.

Ik ga hem aankomende week ophalen, en ben heel blij.

Ik zal foto's maken zodra die in m'n bezit is, en hopelijk heb ik geen miskoop gedaan.

Mede door jou jan280ce !!!

Die Handbak is iid wel lekker, en die roest, ach volgens mij moet het meevallen.

Dat chroom bij de wielkasten, was dat toen niet als een optie te krijgen?

Ik denk maar zo, als het niet meevalt dan kan ie altijd nog weg, 2500 is die altijd waard.

Ik kan niet wachten tot ik de sleutels heb, en de eerste lange rit kan maken, lekker cruisen over
de snelweg, ben erg benieuwd hoe de auto gaat bevallen.
Martinovich

Berichtdoor Wim Matsinger » 08 maart 2008, 22:12

gefeliciteerd met je aankoop !

als ik het zo hoor is de auto de moeite waard, steek zeker wat geld in het bijwerken van de roestplekjes....uitstellen betekend meer en meer kosten...

Ik rijd zelf een 300D en heb met mijn broer ook een 280E handbak...en wat een wagen gradioos.
Het klopt dat je met de handbak meer uit de motor haalt, ik vind alleen met stad ritjes dat de bak nogal lange slagen maakt, het is een echte auto om mee te cruisen... wij rijden er niet veel mee en rijden 1:9 dat is niet slecht. bijgaand een foto van de 280 en geniet van ja aanwinst.
gr wim

Wim Matsinger

Berichtdoor Martinovich » 08 maart 2008, 23:49

Bedankt Wim.

Ik ga zeker met de roest aan de slag.
Ik werk bij een Peugeot Dealer, dus kan erg goedkoop laten spuiten.

Wellicht is dat niet eens nodig, maar ook spotrepair kan ik goedkoop laten doen.

Ik hou jullie op de hoogte, en zodra ik m heb zal ik mooie plaatjes schieten.

Gr. Martijn
Martinovich

Berichtdoor Martinovich » 08 maart 2008, 23:50

P.S.

Mooie kar, zeker in het wit, erg chique!!!!!!!!
Martinovich

Berichtdoor MarceldB » 09 maart 2008, 00:43

Die olielekkage is alleen goed te verhelpen door kit te gebruiken.

Ik heb zelf bij mijn ex-280 een pakking geplaatst (is veel werk, ca. 8 uur) maar dat hielp niet. Het is vaak een lekkage tussen nokkenashuis en cilinderkop.

Later heb ik met kit de lekkage verholpen.
MarceldB

Berichtdoor Martinovich » 09 maart 2008, 01:33

Martinovich

Berichtdoor Topasbrauner » 09 maart 2008, 08:52

Gefeliciteerd! Ik had niet door dat de wagen zo goedkoop was. Hier heb je een hele leuke koop aan. Je hebt nu lekker wat ruimte om onderhoud te plegen! Vertroetel hem lekker en kijk met monteurs bij je werk maar heel goed op verborgen roest en pak dat goed aan, ideaal als je die kans hebt bij je werk!

Veel plezier,

Job
Topasbrauner

Berichtdoor Martinovich » 10 maart 2008, 13:28

Vanmiddag ga ik de auto halen

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Yeah...

Ik zal foto's plaatsen zodra ik m heb en tijd heb om foto's te maken.
Martinovich

Berichtdoor Henk1959 » 10 maart 2008, 17:20

Gefeliciteerd Martijn

Mooie wagen voor een zacht prijsje
Mijn 230C heeft ook chromen randen om de wielkasten, het is mooi, maar denk er goed om dat ie daar wel geregeld aandacht nodig heeft.
Ben heel benieuwd naar de foto's!
Henk1959

Berichtdoor Martinovich » 10 maart 2008, 18:20

Nou ik heb hem gehaald, en hij rijdt super!!!!!!!!!!

Van binnen en buiten profesioneel poetsen (alle spullen zijn aanwezig op m'n werk poetsmachine etc.)

Wat een power, en wat een mooie wegligging, zeker goede test met deze wind en regen.

Ben wel iets tegen gekomen maar dat zal ik in een ander onderdeel ff vragen.

Foto's volgen snel, is nu niet echt mooi weer voor.
Martinovich

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto