door Trouwkoets » 11 maart 2008, 00:24
OK mannen en meiden, hier de leek. Het wordt tijd dat iemand wat plaatjes laat zien.
Kleppen moeten gesteld worden als de betreffende zuiger in het bovenste dode punt is tussen compressie en arbeidsslag. Dan staat de nolvolger namelijk tegenover de nok. Oftewel de nokvolger is aan de ene kant van de nokkenas, en de nok staat precies aan de andere kant. En nu de plaatjes, als voorbeeld heb ik een M102 en een M110 genomen
Links de M102, rechts de M110.
Direct is te zien dat de constructie van de klepbediening geheel anders is. Bij de M102 zitten de tuimelaars met de nokvolgers boven de nokkenas, bij de M110 zit de tuimelaar beneden.
Verder staat op het plaatje met een pijl aangegeven waar je de speling moet meten.
En op het plaatje staat ook de ontstekingsvolgorde, bijvoorbeeld bij een M102 1-3-4-2, waarbij 1 de voorste en 4 de achterste cilinder is. Bij 1 omwenteling van de nokkenas komen alle cilinders aan de beurt.
Ik heb dat nog eens in een diagram getekend:
Als de zuiger van cilinder 1 in het BDP staat tussen compressie- en arbeidsslag, dan staat cilinder 4 op tuimelen: uitlaatklep is aan het sluiten, inlaatklep gaat open. Dat tuimelen is bij een M102 goed waar te nemen en dat kan je gebruiken om te bepalen wanneer je de kleppen kan stellen:
- als cilinder 1 tuimelt kan je de kleppen van cilinder 4 stellen
- als cilinder 2 tuimelt kan je de kleppen van cilinder 3 stellen
- als cilinder 3 tuimelt kan je de kleppen van cilinder 2 stellen
- als cilinder 4 tuimelt kan je de kleppen van cilinder 1 stellen
En daaruit te volgende regel, geldig voor een 4 cilinder:
Te stellen cilinder + tuimelende cilinder = 5
De zelfde wetmatigheid geldt ook voor een 6 cilinder, maar dan anders:
Te stellen cilinder + tuimelende cilinder = 7
En hoe zit het dan bij een 5 cilinder? Helaas, geen wetmatigheid zoals hierboven omdat er geen tegenover elkaar liggende cilinders zijn.
En omdat bij de diesels en de M115 en M123 bezinemotoren de kleppen in 1 lijn liggen moet je ook uitkijken of je aan een inlaat- of uitlaatklep zit te stellen.
Nou, ik hoop dat iemand op dit stukje tekst zit te wachten, en anders heeft het me mooi van de straat afgehouden.
Caspar
Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/03/10 23:27<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/03/10 23:28