[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Krukas keerring OM617 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:25

Krukas keerring OM617

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Krukas keerring OM617

Berichtdoor JantjeV8 » 09 maart 2008, 13:06

Over de keerring van de m110 heb ik wel wat gelezen, maar van de OM617 niet.

Om de voorste krukaskeerring te vervangen, is dat te doen terwijl het blok in de auto blijft liggen, of is het uiteindelijk eenvoudiger om het blok uit de auto te halen en het onderste carter te verwijderen?

ALs het een keerring is die naar buiten toe er uit te peuteren is, dan lijkt mij het te doen door de radiateur uit te nemen, de poulies te verwijderen en dan kun je er bij??
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor Rob Holewijn » 09 maart 2008, 14:51

De voorste keerring kun je zo vervangen, maar die poelie is er soms heel moeilijk af te halen.
Rob Holewijn
 


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor JantjeV8 » 09 maart 2008, 16:54

Rob,
Kun je wat specifieker zijn??

Ik zag dat die poulie in het hart een grote 6-kant bout heeft. Daarom heen zag ik een hoop kleine inbus boutjes zitten.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/03/09 15:55
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor Toyman » 09 maart 2008, 17:04

voor de poelieer af te halen kan je de bout [24 ] laten zitten
Toyman
 


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor Rob Holewijn » 09 maart 2008, 18:07

Krijg je daar de nieuwe keerring dan overheen?
Dat denk ik niet want daar zit de schijf mee vast waar de graden op staan.<br><br>Post edited by: Rob Holewijn, at: 2008/03/09 17:12
Rob Holewijn
 


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor JantjeV8 » 09 maart 2008, 18:19

Is die bout met sw24 gewoon rechtse draad?
Zit er ergens een voorziening om de krukas tegen te houden of kan ik er gewoon de luchtsleutel op zetten?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor Rob Holewijn » 09 maart 2008, 19:33

Die bout draai ik ook los met een groote lucht sleutel.
Rob Holewijn
 


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor Wiebren240D » 09 maart 2008, 20:26

Hallo JantjeV8

klopt die grote bout in de midden van de krukas poulie los maaken gewoon los draaien.
en dan in de WD40 spuiten laten weken en dan de hele poulie eraf trekken.
meestal met een poulie trekker hoor en daar achter zit de keering met een hamer en een schroevedraaier is die er zo uit.
wel om de spie denken die in de krukas zit wil er wel eens uit valen.
en dan nog 1 ding hoeveel poulies zitten er op als er een stuk of 3 op zitten is het handiger om die er eerst vanaf te halen maar die 6 inbus bouten kunnen ook vast zitten denk daar wel om maar met een gooie klap op de kop van de bout gaan ze meestal wel los.

maar veel suc6 met het maaken.

de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor JantjeV8 » 09 maart 2008, 20:50

Oke heren, ik moet eerst nog een nieuwe keerring bestellen, maar dat komt nu wel goed. Heeft iemand het onderdeel nummer?
Of is er een maat van bekend dat je die keerring ook in de technische onderdelen handel kunt halen?

Inderdaad Wiebren, er zitten 3 schijven op, dus 1 voor 1 er afhalen.

Ik zou zeggen dat wd40 niet nodig is, het is zo'n vet zootje daar. Maar ik zal het toch inspuiten.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor Boy » 09 maart 2008, 23:09

Om de reparatie tot een succes te maken beter ook de loopring vernieuwen,daze zit nl een groef ingesleten. Onderdeelnr. 615 031 0051
De centrale bout is niet sleutelwijdte 24 maar 27 mm
Er zitten 2 (TWEE) ronde spieen in de krukas-balancer passing.
Misschien valt het mee en zit de balancer niet zo vast op de krukas maar is het wel zo dan vooral met een trekker aan de buitenkant van die balancer trekken of een kouwbeitel tussen cilinderblok en balancer slaan.
Vooral veel met hamers werken!!
Aan het eind van deze topic is er al wat over gezegt.

http://w123club.nl/component/option,com ... 6/catid,3/
Boy
 


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor JantjeV8 » 09 maart 2008, 23:40

Dat was eigenlijk een volgende vraag Boy.
Ik heb wel eens keerringen vervangen waarbij inderdaad een loopgroef was ontstaan. Ik zorgde dan dat denieuwe keerring een paar tienden millimeter minder diep in z'n sponning kwam te zitten. In feite heeft die dan ook een nieuw loopvlak.

Zal nu je link eens lezen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor JantjeV8 » 09 maart 2008, 23:54

Ik vermoedde dus al zo iets.
Jij blokkeert de krukas door de starterkrans te blokkeren?

Met een luchttol moet je alleen maar bouten los draaien. Altijd iets met de hand aandraaien, ook bij wielen.

Met een luchtsleutel heb je nooit geen gevoel of en hoe vast het zit.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor JantjeV8 » 17 maart 2008, 08:25

Nog een vraag,

Behoudens het weghalen van de bak en de koppeling, hoe zit het aan de achterzijde??
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor Wiebren240D » 17 maart 2008, 19:19

Hallo Jan

daar zit een kord in de karter pan dat is een karwei waar de moter voor uit de auto moet want de krukas moet ook gelicht worden.

denk daar nog maar 2 keer over na denk ik zelf

maar veel suc6 met het herstel

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Krukas keerring OM617

Berichtdoor JantjeV8 » 17 maart 2008, 23:13

Ik weet ook nog niet zeker of de achterzijde ook lekt.

Het zou de olie kunnen zijn die van voren naar achteren spettert onder het rijden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten