[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Laadspanning 13 Volt : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 05:58

Laadspanning 13 Volt

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Laadspanning 13 Volt

Berichtdoor David » 30 okt 2008, 19:22

Mijn motor slaat slecht aan wat vermoedelijk komt door een te lage laadspanning van de dynamo. Ook gaat de motor niet altijd even vlot in de rondte bij het starten. Als ik met een draaiende motor op de accupolen meet kom ik stationair zonder verbruikers aan op 12V en een beetje. Als ik gas geef loopt dit op tot 13 V en een beetje. Accu is nieuw, 90Ah. Dynamo moet 14 volt leveren.

Mijn vragen;

1 hoe kan ik goed meten wat mijn dynamo aan spanning leverd? > Kan ik mijn dynamo loskoppelen (stekkertje) en dan op de contacten van de dynamo meten zonder schade aan de dynamo aan te brengen (spanningsregelaar, diode)?

Kan een spanningsregelaar gebrekkig functioneren zodat mijn dynamo geen 14 volt meer leverd?

Klopt het dat een Dieselmotor niet mag lopen zonder een accu aangesloten te hebben?

Met vriendelijke groet,

David

Ps Ik ben nieuw op het forum, goedendag allemaal!
David

Re:Laadspanning 13 Volt

Berichtdoor Wiebren240D » 30 okt 2008, 19:51

Hallo David

eerst welkom hier

en ja je hebt hulp nodig.
maar je weet zelf ook wel het 1 en ander lees ik zo uit je verhaal

een 300D heef een zware dynamo nodig.
moet 14 volt 45amph zijn.
ja wat voor dynamo zit er nu op.
ik denk dat je eerst even de kleine spanning regelaar eruit haalt en even kijkt hoe de koolborstels er uit zien.
ik denk dat die de boos doener zijn maar het kunnen ook je sleepringen zijn is maar net hoe oud is de dynamo.
maar een dynamo zonder een stekker erin en dan de moter te starten zou ik niet doen kan de dynamo namelijk zijn spanning niet kwijt heel even zal wel goed goed gaan maar toch en nieuwe dynamo kost geld
gewoon meeten op de accu polen met een gooie mtr dan komt het hoop ik wel goed

maar je woont in Noord holland kom dan 8-11 even langs bij jaapw114 in Waarland ben ik er ook kijken we met zn allen aven naar jou auto van wat er allemaal nodig is want je verteld niks over de algehele staat van onderhoud

maar veel suc6 met het herstel
groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JaapW114 » 30 okt 2008, 20:20

Hallo David,

Je hoeft helemaal niets los te halen, gewoon met de universeelmeter even op de akkuklemmen meten. Mocht je in de buurt van Waarland zitten kun je altijd even langskomen, ik heb een amperetang, daarmee kun je de laadstroom meten, zonder iets los te halen. Hier de laadstroom.

groet,

Jaap <br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/10/30 19:21

JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 30 okt 2008, 20:21

Nu de laadspanning

JaapW114

Keer terug naar Techniek