[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
potje op uitlaatspruitstuk 280TE CH : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:51

potje op uitlaatspruitstuk 280TE CH

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

potje op uitlaatspruitstuk 280TE CH

Berichtdoor silberknor » 10 maart 2008, 22:19

Hallo Mannen,

Ik heb een soort potje op het uitlaatspruitstuk zitten, met een voeler het spruitstuk in en twee vacuemslangetjes er aanvast een slangetje gaat naar de vacuemschakelaar (60 graden C)en de andere denk ik naar de ontsekings vervroeging. Ik heb het onderdeel niet op de werkstadt CD kunnen vinden. is dit mogelijk horend bij een CH (zwitserland) uitvoering. of het werk kan ik niet goed bepalen.
Misschien kan ik het er tussen uit laten.(uit het vacuemcircuit)
Wat is een handige vacuem meter.
Tussen de slangen zit een terugslag klepje en nog een ander klepje of zo, wat is dat?

groeT Knor
silberknor
 


Re:potje op uitlaatspruitstuk 280TE CH

Berichtdoor JantjeV8 » 10 maart 2008, 22:37

Foto??
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:potje op uitlaatspruitstuk 280TE CH

Berichtdoor Ronald300D » 11 maart 2008, 01:01

Heb je net zo'n potje als ik?
Zie de onderstaande foto. Bij mij zit er ook een soort schild onder op het spruitstuk.
Ik heb ook een van origine Zwitserse auto en ik weet dat het is om schonere uitlaatgassen te keijgen. Die zwitsers hadden toen al bepaalde eisen. Of de handel zomaar afgekoppeld kan worden weet ik niet.

Avatar gebruiker
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 603
Geregistreerd: 25 aug 2007, 23:39
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:potje op uitlaatspruitstuk 280TE CH

Berichtdoor Trouwkoets » 11 maart 2008, 01:40

Het is inderdaad net als bij Ronald een uitlaatgas terugvoer systeem. Lees het aangehangen bestand maar eens.
Overigens staat op de WIS CD in document 14-472 een overzicht te vinden van de verschillende uitlaatspruitstukken die op de M110 motor zijn toegepast. Ik tel 15 verschillende uitvoeringen, de meeste gekoppeld aan een specifieke land uitvoering. Zoals die van Ronald en Knor.

Trouwkoets
 


Re:potje op uitlaatspruitstuk 280TE CH

Berichtdoor silberknor » 29 maart 2008, 23:58

Ik heb het ondertussen zelf ook gevonden op de WIS CD. er zijn vele soorten.
Hoe het potje werkt of wat hij precies doet is me nog niet duidelijk.
De rode (silcone) slangetjes gaan naar de lucht schakelaar op het blok en de andere naar het het rood gestreepte vaceumslangetje. het potje van de lucht terugvoer en de lucht schakelaar staan in serie.
Is het zo dat de luchtschakelaar bij warm worden vacuem in het potje brengt of haalt hijde vacuem er dan juist af? Wordt het membraam van het luchtpotje door in beweging gebracht of werk de membraam ook als een soort thermostatische schakelaar?
Ik neem aan dat deze vacuem slangetjes voor de vervroeging zorgen?

wie weet er iets meer van te vertellen?

groet knor
silberknor
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten