@motormongool
juist daarom, in het stukje staat dat een ouderwetse zwarte rookpluim misschien wel veel minder schadelijk is dan de onzichtbare gassen en het superfijnstof van moderne diesels!
Voordat er dus landelijk of per gemeente allerlei restricties worden ingevoerd zouden de bestuurders zich eens fatsoenlijk moeten inlezen. Nu gaan ze erg kort door de bocht. Hun gevoel zegt ze dat een zo'n stille, comfortabele toyota 'cleanpowerdiesel' (laatmenietlachen!) wel veel schoner moet zijn dan mijn oude bak op LPG. De toyota heeft toch ook allerlei digitale dingetjes in het dashboard enzo, die moet wel superdupergeavanceerd zijn i.v.m. met een oude Benz! En als logisch gevolg dus veeeel schoner...
Ze zouden eens moeten meten en niet op hun gevoel af gaan.
* Tuurlijk moderne auto's kunnen op papier heel zuinig zijn...als ze heel braaf een bepaald testparcours afleggen en niet met hun absurde vermogen de bestuurder ertoe verleiden na ieder verkeerslicht weer in een paar tellen die hele 1100 kilo (het betreft hier een 'kleine' boodschappenauto
) weer op snelheid te brengen. In het Duitse 'oldtimermarkt' werden een tijd terug klassiekers met hun hedendaagse opvolgers vergeleken, bijvoorbeeld een ds met een c5, en wat bleek: ALLE geteste klassiekers waren zuiniger dan hun zwaardere en snellere opvolgers!
* Tuurlijk, moderne auto's kunnen heel schoon zijn. Zolang die kat z'n werk doet (soms maar 2 jaar!) en de auto fijn op bedrijfstemperatuur (katalysatoren doen niks na een koude start) en als je dan met je verhulde supersportauto fijn een constante 80 km/u aanhoudt zou die C02 uitstoot wel eens gunstig kunnen zijn, maar in de praktijk...
Er zouden dus praktijktests moeten volgen en er zou overleg moeten zijn met de oosterburen die nu concluderen dat hun omslachtige zonesysteem geen verbetering heeft gebracht. Daarnaast zou bepaald moeten worden om welke stoffen het gaat. C02 is niet het probleem in de binnenstad, fijnstof wel.
Zo, dat lucht op.
Vaes<br><br>Post edited by: agavengroen, at: 2008/03/09 07:55