[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
geen massa op dashboardverlichting?? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 19:53

geen massa op dashboardverlichting??

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

geen massa op dashboardverlichting??

Berichtdoor DirkD » 12 maart 2008, 13:46

mijn dashboardverlichting brandt heel zwak, auto is van 1983
ik heb de weerstanddimmer al doorverbonden, met draadje aan elkaar gesoldeerd
verlichting blijft echter heel zwak branden (ook het groene lampje van de linker richtingaanwijzer brand contnue heel zwak)
ik vermoed een massa probleem

wie weet er een oplossing??

groet
Dirkd
DirkD

Re:geen massa op dashboardverlichting??

Berichtdoor JantjeV8 » 12 maart 2008, 14:05

Ik begrijp hieruit dat je knipperlicht lampje doorgaand blijft branden?

Ik ga er dan even vanuit dat je met gewoon licht rijdt, of als je ruitenwissers aan staan? Of blijft het branden terwijl alle andere stroomverbruikers uit staan?

Kijk hier eens:
http://w123club.nl/component/option,com ... /catid,13/<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/03/12 13:06
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor DirkD » 12 maart 2008, 16:05

het linker groene knipperlichtlampje brandt alleen heel zwak als ik tevens de verlichting aanzet (klein licht/ groot licht)
Brandt dus niet continu.

alle lampjes zijn ook vernieuwd
DirkD

Berichtdoor JantjeV8 » 13 maart 2008, 08:48

Ik geloof niet dat het met de massa van de tellerpartij te maken heeft, maar juist in je verlichtingcircuit. Je verlichting maakt ergens slechte massa en zoekt dan zijn weg terug via je cockpit. Vaak komt dit door slechte aansluitingen in de zekeringkast.

1) Stekkers van de koplampen en knipperlichten en achterlichten even losmaken, schuurpapiertje over de contacten, wat contactspray en na het schoonmaken weer de stekker er op en vervolgens met vaseline of tectyl inspuiten.
2) Je lichtschakelaar uit je dashbord halen, contactspray op de contacten, droogblazen, evt. paar keer herhalen en daarna ook weer vaseline of tectyl er op.
3) Je zekeringenkast losmaken, alle aansluitingen even losmaken, alle zekeringen er uithalen en alle lipjes en aansluitingen beetje schoonschuren, contactspray er op, droog maken en hermonteren, vervolgens ook weer vaseline er op.
4) Accupolen en massakabel losmaken, schoonmaken en hermonteren, daarna vaseline er op.

Ik denk dat als je het niet zo compleet aanpakt, dat je de aankomende tijd wat spookverschijnselen gaat krijgen.
't-Is niet moeilijk, lijkt moeilijker dan het is, bij de zekeringkast e.d. even een fotootje van de aansluitingen maken of even opschrijven welke kleur op welke nummer zit.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/03/13 07:49
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor DirkD » 13 maart 2008, 09:10

JantjeV8
Bedankt voor je uitleg, zal je genoemde acties uitvoeren en alle aansluitingen nalopen; tot op heden verder geen "rare" verschijnselen; alles werkt verder
Nog even er info de accu is nieuw; de auto (200D) komt uit Zd-Dld en heeft ca 5 jaar stilgestaan
DirkD

Berichtdoor JantjeV8 » 13 maart 2008, 13:46

Dan heb je daar het euvel te pakken.
Stilstaan, daardoor mogelijk condens vorming wat aanslag en oxidatie veroorzaakt. Daar komt ook bij dat bij stilstand de schakelaars nooit gedraaid worden, de sleepcontacten vegen zich als het ware dan ook niet schoon.

Nieuwe accu geeft voor je lichtcircuit weer het volle vermogen, dus de volledige stroomsterkte ter beschikking wat met de zwakkere oude accu niet het geval was. De contacten zijn wat geoxideerd en kunnen die stroom niet aan, vervolgens zoekt het toch zijn weg via foute wegen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Keer terug naar Techniek