[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
draaiknop kachelbediening vast : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 11:57

draaiknop kachelbediening vast

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

draaiknop kachelbediening vast

Berichtdoor rpmosterd » 14 maart 2008, 10:33

Hallo,

Ik heb een probleem bij de kachelbediening van de rechterdraaiknop. Deze zit vast, als ik de knop wil terugdraaien naar minder warm dan voel ik flinke weerstand, en krijg de knop niet terug naar koel. Het typische is dat de linker draaiknop goed werkt, en ook de middelste. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Ik heb er in deze tijd van het jaar geen bezwaar tegen, maar in de zomer gaat het me toch wel iets te warm worden ben ik bang. Advies graag :)

Gr, Robert
rpmosterd

Re:draaiknop kachelbediening vast

Berichtdoor Motormongool » 14 maart 2008, 10:52

Bij mij gingen beide 'verwarmingsknoppen' in het begin ook erg moeilijk.
Iedere keer als ik in de auto stapte probeerde ik de beide knoppen een stukje verder te draaien, en na een maand of 2 kon ik beide knoppen weer goed gebruiken.

Maw.: Geduld is een schone zaak:-)
Motormongool

Berichtdoor 1111 » 14 maart 2008, 11:36

Die draaiknop bediend je kachelkraan, misschien gaat die wel zwaar?

Groet arie van schie
1111
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor JantjeV8 » 14 maart 2008, 14:03

In feite is het niet de knop die zwaar gaat, maar het kabeltje wat er achter zit.

Kijk onder je motorkap tegen het schutbord. Daar zit je kachelkraan die je met de linkse en rechtse draaiknop van binnenuit bediend.
De bediening geschiedt middels soort van fietskabels, Bowden kabels heten ze officieel. Waarschijnlijk zul je zien dat het 'kraantje' aan de rechtse kant van de auto OF niet beweegt en vast zit, OF de aansluiting van dat bedieningskabeltje zit los, is gebroken of wat dan ook.

Gooi het kabeltje aan dat kraantje eens los. Je kunt dan goed voelen of het kraantje naar behoren te bedienen is, of dat het binnenkabeltje stroef loopt in de buitenkabel.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor rpmosterd » 14 maart 2008, 15:24

Het probleem is opgelost, het kraantje bleek vast te zitten, heb deze uit elkaar gehaald, schoongemaakt, en in elkaar gezet, werkt allemaal weer naar behoren. Overigens zag ik dat men een topic heeft over lampjes bij de kachel draaiknoppen. Vervolgens wordt aangegeven dat de knoppen warmer worden dan normaal, dit klopt, dat komt omdat de originele lampjes een coating bevatten wat over het glas van het lampje zit, hierdoor kan de warmt in de ruimte van de draaiknop niet zo hoog oplopen, lampjes zijn nog wel te verkrijgen bij MB.

Dank voor het geven van het juiste advies!

Groet, Robert
rpmosterd

Berichtdoor JantjeV8 » 14 maart 2008, 18:05

Ja dat klopt,

Maar je hebt die insteek lampjes ook in 2 versies: Ik geloof 2 Watt en 1,2 Watt. Als je die van 1,2 gebruikt is er ook niets aan de hand.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor rpmosterd » 14 maart 2008, 19:56

Jan,

Het klopt dat je de lampjes van 2w en 1,2 watt hebt, wel is het zo dat ik persoonlijk vind dat ook bij de 1.2w de draaiknoppen veel warmer worden dan bij de originele lampjes. ik heb het uitgetest en het scheelt ongeveer 9 graden!

Groet, Robert
rpmosterd

Keer terug naar Interieur