[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Dat gaat naar Den Bosch toe. : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 08:32

Dat gaat naar Den Bosch toe.

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Dat gaat naar Den Bosch toe.

Berichtdoor benedendijker » 16 maart 2008, 22:36

Toen ik jullie beloofde om een rit te organiseren naar 's-Hertogenbosch, had ik me voorgenomen om iedere week daar een stukje over te schrijven.
Ik zal proberen daar ook de bijbehorende foto,s te plaatsen, maar omdat ik foto,s wil plaatsen van een beroepsfotograaf moet ik daar toestemming voor hebben.
Het zijn foto's die auteurrechtelijk beschermd zijn, dus zal ik bij ieder foto's die plaats de fotograaf en de website vermelden waar ik ze vandaan heb.
De website is www.binnendieze.com en de fotograaf is TONY ZEEUWE.

benedendijker

Re:Dat gaat naar Den Bosch toe.

Berichtdoor benedendijker » 16 maart 2008, 22:40

benedendijker

Berichtdoor benedendijker » 16 maart 2008, 23:11

Vele van jullie kennen de stad 's-Hertogenbosch als Den Bosch, het liedje dat gaat naar Den Bosch toe zullen vele ook niet onbekend in oren klinken.
Ik wil jullie zeker niet vervelen met een saai geschiedenis verhaal over deze prachtige hoofstad van de provincie Noord Brabant.

Kort voor 1200 vestigde op de Plaats waar nu de grote markt ligt enkele kooplieden snel gevolgd door ambachtslieden zoals bakkers, smeden en wevers.
Al snel kreeg men Brabantse stadsrechten van hertog Hendrik 1e.
Aan deze hertog dankt de stad ook haar officiele naam Des hertogen bos.
's-Hertogenbosch is een stad die jaarlijks door vele duizenden touristen wordt bezocht.
's-Hertogenbosch is een vestigingstad en binen de vestigingsmuren is het een wirwar van smalle straatjes, maar ook het riviertje de Binnendieze is onlosmakelijk verbonden met deze stad.
Al ver voor onze jaartelling zochten de riviertjes"De AA en De Dommel zich een weg naar het Maasdal.
Een hoge zandrug zorgden ervoor dat water en landwegen elkaar kruiste.
En juist over het binnenriviertje wil ik jullie de weken veel vertellen, zeker omdat een van de belangrijkste activiteiten op zondag 29 juni zal zijn, varen onder en door de Binnenstad van 's-Hertogenbosch.
benedendijker

Berichtdoor Mart49 » 17 maart 2008, 00:29

www.brabantfoto.nl klopt niet!!!!! moet waarschijnlijk www.brabantfoto.com zijn.

mart49<br><br>Post edited by: Mart49, at: 2008/03/16 23:31
Mart49

Berichtdoor benedendijker » 17 maart 2008, 22:56

Hallo Mart,
Je hebt helemaal gelijk, mijn dank voor je opmerking en controle.
Ik neem aan dat je de foto's al heb bekeken ?

Ad !
benedendijker

Berichtdoor Douwe Jan » 17 maart 2008, 23:07

... Zoete, lieve Gerritje ging naar Den Bosch ... (of niet ??)

veel plezier, daar !
Douwe Jan

Berichtdoor Douwe Jan » 17 maart 2008, 23:11

en .... : brandewijn met suiker (voor de losse stemming)
Douwe Jan

Berichtdoor benedendijker » 17 maart 2008, 23:59

Zoete Lieve meid, mag zeker niet ontbreken.
Ze heeft een prominente plaats aan de boorden van de Binnendieze en ieder bezoeker van de vaartocht krijgt haar goedkeuring mee.
Zij zit daar al zolang ik het me kan heugen, en als je daar met zoveel geduld kan zitten, dan ben je echt een lieve meid of niet soms?

Ad!!
benedendijker

Berichtdoor benedendijker » 23 maart 2008, 18:19

<br><br>Post edited by: benedendijker, at: 2008/03/23 17:31
benedendijker

Berichtdoor benedendijker » 23 maart 2008, 19:24

Binnedieze 2

De samenkomst van water en landwegen bood mogelijkheden voor handel en verkeer.
De Dommel en AA vormden een geschikte verbinding met het Bossche achterland Kempen en de Meierij.
En stroomafwaarts, waar ze samenkwamne in de Dieze opende ze de weg voor de Bossche handelaren de weg naar Maas en Rijn, de verkeeraders van het middeleeuwse Europa.
Daarnaast gaven de hooggelegen zandruggen tussen de stromen aan de bewoners ook enige bescherming tegen de regelmatige terugkerende overstromingen.
De eerste bewoners bouwden hun huizen op een van de hoogste zandruggen, het is daar waar nu de markt is gelegen.Al snel namen de Bosschenaren het besluit om de stad te beschermen door er een stadsmuur om te bouwen.
De stenen ommuring was niet meer dan zon elfhonderd meter lang, maar het is mogelijk wel een van de oudste stadsmuren van Nederland.
De snelle groei van de stadsbevolking dwong de Bosschenaren tot uitbrieding van de vestigingswerken, de groote van de stad werd vertienvoudigd.
Opnieuw leide men AA en Dommel rondom de vestiging, maar tergelijkertijd bleven de oude waterlopen in de stad gehandhaafd.
Daardoor kreeg s'-Hertogenbosch zijn unieke netwerk van waterlopen, door die vestigingswerken werden de rivieren AA en Dommel op diverse plaatsen Den Bosch binnen.
De aftakkingen van beide stromen monden uit in de rivier De Dieze die naar de Maas stroomde.
In de loop der eeuwen kreeg deze wirrwar van vertakkingen en waterverbindingen, met namen zoals Vughterstroom, Verwerstroom de Groote stroom, stromen die mogelijk hebben bijgedragen aan de aan en afvoer van bouwmaterialen voor de Baseliek de st.Jan.
benedendijker

Berichtdoor benedendijker » 23 maart 2008, 19:47

benedendijker

Berichtdoor Martinovich » 23 maart 2008, 23:50

Wat een geweldige foto's !!!!!!!!!!1

Als ik het goed begrijp is het mogelijk om door die binnendieze een rondvaart te maken?

Erg gaaf om te zien, dit ga ik zeker doen met den familie.

Wist helemaal niet dat Den Bosch zo mooi is.

Als ik de foto's zo zie is het ook aardig groot....

Van de zomer maar es kijken.

gr. Martijn
Martinovich

Berichtdoor benedendijker » 27 maart 2008, 11:43

Hallo Martijn,
Den Bosch is duidelijk een hele mooie stad, men heeft er op tijd ingezien dat winkels en parkeergarage's in een historische Binnenstad goed samengaan.
Al komt men daar zoals in alle Nederlandse binnesteden te laat achter, zo is er in Den Bosch bv een complete woonwijk net achter de grote markt weggevaagd.
Zo is men in de vaart der volkeren in de jaren zestig te kwistig met sloophamer geweest, men heeft zelfs een deel van de Groote stroom gedempt.Erg jammer.
Nu werk ik niet bij het VVV en ook niet op het kantoor "Vrienden van 's-Hertogenbosch", maar een paar tips kan ik wel je geven om het bezoek aan 's-Hertogenbosch aangenamer te maken.
Het begint al met parkeren als je slim bent dan parkeer je de W-123 op een van de drie transferia die 's-Hertogenbosch rijk is voor € 2,25 incl. inzittende mag je daar de gehele dag parkeren(incl. bewaking en vervoer per bus)de bussen rijden af en aan je stapt afhankelijk welke Transferia je komt op de grote markt uit, bij de andere is het max.honderd meter lopen naar de markt.
Een vaartocht zoals we met de W-123 club gaan doen duurt om en nabij 50 min en er zijn twee opstapplaatsen, het is wel slim om voor het varen te reserveren zeker in het weekend.
Ook voor de kinderen zijn er plentie mogelijkheden.
Ik hoop dat je een leuke dag beleefd in Den Bosch.
Mocht meer vragen hebben, stuur dan maar even een PM dan kan ik je wel verder helpen met tips.

AD !!
benedendijker

Berichtdoor Goofy.S » 27 maart 2008, 20:47

<br><br>Post edited by: Goofy.S, at: 2008/03/27 19:59
Goofy.S

Berichtdoor Goofy.S » 27 maart 2008, 20:54

Dat gaat naar Den Bosch toe...

<br><br>Post edited by: Goofy.S, at: 2008/03/27 20:08

Goofy.S

Berichtdoor Martinovich » 27 maart 2008, 22:45

Ad,

Ik ga zeker van de zomer een kijkje nemen en een rondvaart maken.

Ik zal foto's plaatsen als ik geweest ben, met vragen weet ik je te vinden.

gr, Martijn
Martinovich

Berichtdoor benedendijker » 30 maart 2008, 14:01

benedendijker

Berichtdoor benedendijker » 04 apr 2008, 22:55

Beste Mensen,
En dan vooral diegene die zich hebben aangemeld voor de ZOMERRIT.
Ik heb de laatste weken een aantal TV zennders gebeld om een special te maken over de stad s'Hertogenbosch, helaas voor mij wilde alleen SBS aandacht besteden, maar niet eerder dan de maand september.
Wel leuk natuurlijk maar voor ons te helaas te laat, dus maar eens mijn Belgische vrienden gebeld, en die waren bereid om voor het grote toeristenseizoen opname te maken en uit te zenden.
Een dag later kreeg ik al bericht dat

a.s. Zaterdag 5 april 2008 om 18.10 uur Vlaanderen Vakantieland (BRT tv één)

Dus zomerrit gangers en andere belangstellende een beter manier om al vast kennis te maken met deze mooie Brabantse hoofstad.
Kijken dus, luid mijn advies.

AD !!

benedendijker

Berichtdoor benedendijker » 05 apr 2008, 19:41

[BINNENDIEZE 3,
Vermoedelijk rond de vijftiende eeuw deed zich ronde de Binnedieze een proces van geleidelijke verstening voor.
Van oorsprong stroomde de Dieze binnen de stad in een bedding van natuurlijk taluds.
Op dit moment is er daar nog een van over om en nabij de opstapplaats voor de ronvaart.
In eerste instanties werden de natuurlijke taluds voorzien van houten beschoeiingen om daarmee afkalving te voorkomen.
Het is gebleken dat huiseigenaren daarmee hun perceelgrote wisten te vergroten met soms tientallen meters.
Op zeker moment ging men over tot gemetselde kademuren, de Binnedieze loopt niet alleen achter de huizen door maarin een aantal gevallen ook eronderdoor.
Naarmate de stadsbevolking toenam onstond er een gebrek aan bouwgrond.
Steeds vaker gingen de Bosschenaren er vanaf de vijftiende eeuw toe over om boven het water van de Dieze te metselen en hierop hun huizen te bouwen. Geleidelijk aan werden er op die manier honderden meters Binnendieze overkluist
Toen de gemeente tijdens de restauratiecampange in de jaren zeventig de bewoners en huiseigenaren benaderden die langs en boven de Dieze waren gelegen, koste het de ambtenaar in een enkel geval moeite de eigenaar er van te overtuigen dat zijn huis werkelijk bone de Dieze was gebouwd!
Ook waren er in de stad natuurlijk talrijke bruggen aanwezig veelal in handen van de kloosters, aan de hand van archiefstukken is gebleken dat van de 175 bruggen er maar 51 openbaar waren de rest was in handen van particulieren.
Het is duidelijk dat voor de partucilieren bruggen betaald moest worden om te mogen passeren.

volgende week meer<br><br>Post edited by: benedendijker, at: 2008/04/05 21:06

benedendijker

Berichtdoor benedendijker » 06 apr 2008, 21:25

Toch een leuk promotiefilmpje voor onze zomerrit, jammer dat het van onze Belgische vrienden moest komen.
Er was geen enkele omroep in Nederland die mee wilden werken om zoiets uit te zenden laat staan aandacht aan besteden.

Ad
benedendijker

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto