[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
RDW gedonder : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 07:06

RDW gedonder

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

RDW gedonder

Berichtdoor JantjeV8 » 17 maart 2008, 23:03

Het gaat wel niet over de W123, maar wel dezelfde techniek en misschien dat hier mensen mij weten te informeren.

Hoewel ik eigenlijk nooit echt problemen mer de RDW heb, doorgaans kom ik er wel uit met die lui, vind ik dat er vandaag toch wel een ambtelijke dwaling heeft plaats gevonden.

4 weken geleden heb ik een G-klasse in Oostenrijk opgehaald, een Steyr-Daimler-Puch GD300 om precies te zijn. Nu is het al sinds 1979 zo dat deze auto's zolang ze in Oostenrijk blijven, want ze worden in het Oosterijkse Graz onder licentie van Mercedes in de Steyr Puch fabriek gebouwd, als Puch hun leven leiden, gaan ze de grens over dan wordt het automatisch een Mercedes.

Vandaag had ik de HER-keuring. De 1e keer werd hij afgekeurd op wat technische zaken zoals 2 verrotte veerschotels. Volledig terecht overigens, ik heb de afgelopen 2 weken flink wat werk aan die auto verricht.
Tijdens de 1e keuring was het grootste probleem om uit te vinden of het nu een Mercedes is of een Steyr-Puch. NA veel wikken en wegen gaf de keurmeester aan dat het een Mercedes zou worden. Mooi, want daar hebben ze een typegoedkeuring van.

Nu de technische zaken hersteld waren, kon hij herkeurd worden. Een andere keurmeester dan de 1e keer stond mij te woord. De technischepunten waren zo afgewikkeld. Toen begon de scene. Hij maakte er weer een Steyr-Puch van in plaats van een Mercedes.
In principe maakt mij niet veel uit wat er op een papiertje staat, maar het probleem is dat in Nederland van Steyr-Puch geen typegoedkeuring voorhanden is... Dat houdt in dat er bijvoorbeeld geen trekhaak gewichten op het kenteken komen, dus met een auto van 2100kg mag ik dalijk niet meer dan 750kg ongeremd trekken...

Mijn argumenten met betrekking tot de vorige keruing leidden er toe dat de keurmeester van vandaag belde met die van de 1e keer, een verhaal natuurlijk, maar 'dat had hij zo niet gezegd' was de strekking van het verhaal.
En ik kreeg ook geen lange neus of een kruis op m'n voorhoofd!! Uiteindelijk kiezen ze dan de veilige middenweg, we zullen elkaar wel verkeerd begrepen hebben... Bij al mij tegengas krijg je uiteindelijk de reactie: "Ik kan hem ook afkeuren, dan heb jij meer tijd om je zaakjes te regelen.."

Ik had vandaag ook nog een brief bij me die ik vanuit Stuttgart heb gekregen. Die had ik via het Classic Center opgevraagd en daarin staat keurig netjes dat de G-klasse is ontwikkeld om aanhangers van maximaal 3.500kg te trekken. Die brief deed er niets toe, er werd niet naar Steyr-Puch en laat staan naar mijn chassisnummer verwezen.

Nu wordt het dus een Steyr-Puch.

Hoe krijg ik nu een fatsoenlijk aanhanger gewicht op het kenteken?

Welke wegen moet ik daarvoor nu behandelen?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:RDW gedonder

Berichtdoor 250petrolgrun » 17 maart 2008, 23:12

Beste Jan,

Volgens mij valt Oostenrijk onder de regels van de EU omdat ze namelijk lid zijn van de EU. Dan moet de RDW de gegevens zoals ze zijn afgegeven in Oostenrijk overnemen. Dit is namelijk europees geregeld!

Succes met de heren van het RDW!

Groet, Arno
250petrolgrun
 


Re:RDW gedonder

Berichtdoor JantjeV8 » 17 maart 2008, 23:21

Dat kaarte ik ook nog aan maar werd verworpen omdat het Oostenrijkse deel 1 en 2 een 'nationaal kenteken' betrof... Kijk, en dat moet je als onwetende maar net weten, je verwacht dat die lui weten waar ze over praten.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:RDW gedonder

Berichtdoor Roel280€ » 17 maart 2008, 23:21

Wat een verschrikkelijk gemuggenzifterij (3x woordwaarde). Daar is Nederland o zo om bekend in De Wereld. Je hebt er niets aan, maar het is werkelijk bedroevend. Ik wens je succes.....
Roel280€
 


Re:RDW gedonder

Berichtdoor Markparket » 18 maart 2008, 01:06

Ha Jan,

Fijn he die lui van de RDW???

Nu wil het geval dat ik eind jaren tachtig van de vorige eeuw bij Steyr-Daimler-Puch heb gewerkt, in de vrachtwagen (Steyr) divisie.

Ik heb de fabrieken in Graz ook bezocht (altijd weer apart om 12.00 uur een halve liter bier voor je neergezet te krijgen in de kantine...), alwaar de Gelande gemaakt werd.
Nu heeft SDP ze niet in licentie gemaakt zoals Peugeot bijvoorbeeld wel, maar was destijds de fabrikant van de Gelande.
SDP heeft een groot aandeel gehad in de ontwikkeling van de Gelande en als "beloning" werd de wagen in Oostenrijk en Zwitserland als Puch verkocht.

Aan het eind van de band kwam er een Puch of MB logo op de grille ed.

Sterker nog, in NL was er een klant die zijn Mercedes perse met Puch versierselen geleverd wilde hebben, en of wij dat maar even konden regelen!

Ik denk dus dat je een beetje in de maling genomen wordt door de RDW!

Ik zal morgen eens even mijn archief in duiken om te kijken wat ik voor je tevoorschijn kan toveren.

En even hardopdenkend: waren de chassisnummers ook afwijkend??? (met name de lettercode en eerste cijfers)<br><br>Post edited by: Markparket, at: 2008/03/18 00:08
Markparket
 


Re:RDW gedonder

Berichtdoor JantjeV8 » 18 maart 2008, 08:20

Mark,

Alle info is welkom, afhankelijk van de informatie en de ingeving die ik zelf nog krijg ga ik reageren naar de RDW.
Ik probeer straks ook nog even de afdeling homologatie van Mercedes Benz in Utrecht te bellen.

Mijns inziens wordt bij mijn auto niet het juiste typegoedkeuring als onderlegger gebruikt.

Mark, weet jij ook ingangen om via Steyr Puch de juiste technische info te verkrijgen?

Het chassisnummer van mijn G: 460 333 17 900 928, bouwjaar 1983.
Er staat GEEN WDB voor.

Bij Mercedes komt dit nummer niet in de onderdelensystemen voor omdat de G-klasses pas vanaf 1985 gedigitaliseerd zijn, aldus de magazijnchef van Rutchen Den Bosch.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:RDW gedonder

Berichtdoor alex240diesel » 18 maart 2008, 14:04

Het type keur is goed. Voor een trekgewicht moet je een vergelijkbaar voertuig zien te vinden. De auto is volgens zijn Chassis nummer nooit een Europesche auto geweest, dat kon vroeger namelijk ook nog. Er zijn nationale voertuigen die nu langzaam door europa gaan zwerven, de Styer is daar een voorbeeld van. Volgens mij rijd defensie sinds enigejaren ook met styer's rond. Wel met een WDB nummer, want die werd bij mijn goede weten ingeslagen bij export.
Wat je ook kan laten doen is je trekinrichting laten keuren door de RDW. Dit was vroeger altijd verplicht, maar daar is van afgestapt ivm de goede controles van tegenwoordig ;)

Veel suc6 met de GD300. Het is en blijft een pracht auto.
alex240diesel
 


Re:RDW gedonder

Berichtdoor JantjeV8 » 18 maart 2008, 23:03

Vanmiddag heb ik nog een moment gevonden en met Mercedes-Benz Utrecht gebeld, afdeling homologatie.

Ze gingen op voorhand niet in op het probleem, gaven ook geen persoonlijke mening o.i.d.
Wel boden zij aan om op basis van de kopieen van het kenteken de oorsprong van de auto terug te zoeken.
ALs het een chassisnummer is wat inderdaad als G-klasse is gebouwd, zouden ze een 'conformiteitsverklaring' af kunnen geven.

Met die conformiteitsverklaring zou ik dan weer terug naar de RDW kunnen. Of er dan een Mercedes van gemaakt wordt weet ik niet, en of dan de aanhangervoorziening nogmaals apart gekeurd moet worden weet ik ook niet.
Dat zoeken we ook nog wel uit.

Een belofte heb ik niet gekregen, maar in elk geval loopt er wel iets.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:RDW gedonder

Berichtdoor Markparket » 18 maart 2008, 23:13

Dat is in ieder geval iets Jan!

Ik heb me de pleuris gezocht in mijn archief, maar heb nog niks gevonden....

Zoals je misschien weet is het hele SDP verhaal in Nederland niet meer aanwezig/actief.

Oude collegas en contacten kan ik ook al niet bereiken c.q zijn overleden....

Tja, dan merk je dat je toch al wel wat ouder wordt, hahahahaha
Markparket
 


Re:RDW gedonder

Berichtdoor JantjeV8 » 18 maart 2008, 23:23

MArk, mag uit belangstelling vragen wat je in de vrachtwagenlarij hebt gedaan? Mijn roots liggen ook tussen de vrachtauto's, mijn ouwe had een klein transportbedrijf.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:RDW gedonder

Berichtdoor Markparket » 19 maart 2008, 14:13

Tuurlijk mag dat Jan,

Ik heb met Steyr vrachtwagens gepionierd zo eind jaren 80.
Steyr werd toen geherintroduceerd op de nederlandse markt, werkte vanuit Apeldoorn vanaf het terrein van Fiatlang (tractoren ed)
Ik had een aantal dealers in het centrum/westen/noorden van het land en ging echt de boer op. s Ochtends om 7 uur in de kantine bij een zandrijder was heel normaal. En dan maar vechten tegen de jongens van Mercedes natuurlijk!
Het mooiste waren wel de TKD (technische contactdagen)in Wezep! Lekker als kleine kinderen in de zanbak spelen! Was natuurlijk helemaal hylarisch als een concurrent zich vastreed en je dan met een dikke ketting aan kwam zetten om ze eruit te trekken!
Na 9 maanden stond mijn auto al op een ton!
Helaas heeft het niet zo mogen zijn dat Steyr een voet aan de grond kreeg, want zeker de bouwvoertuigen waren geweldig! Alhoewel ik me nog een bloemen demo kan herinneren met 370 pk V8 kort gekoppelde wipkar die op de tacho op zijn sloffen 130 reed!
Het canadese leger had in die tijd bijvoorbeeld een megaorder bij Steyr geplaatst.
In de fabrieken viel vooral het handwerk op. Horen en zien verging je met al die ouderwetse persen, ovens ed.
Ik kijk er met plezier op terug!
Dat was dus heel wat anders als wat ik nu doe.....
Markparket
 


Re:RDW gedonder

Berichtdoor JantjeV8 » 19 maart 2008, 17:28

Die oude verhalen hoor ik thuis ook altijd bij het zondagse bakske koffie...
Met een oude 312 over de Brenner of door de Pyreneeen enzo. En dan foto's aan de muur van zijn auto met een Lufthansa erboven geplakt alsof die foto bij Frankfurt is gemaakt.

Inderdaad jammer van Steyr, die oud gedienden roepen er over. Bij Hofmans in Hedel rijden er nog enkele en die krijgen echt niet het lichtste werk voor de kiezen. Die robuustheid vindt je in zo'n G-klasse ook terug, ze worden ook met de hand geassembleerd.

Henschel was ook zo'n merk, evenals Krupp. Die merken hebben het ook daadwerkelijk af moeten leggen tegen Mercedes. Stuttgart lijfde eigenlijk alles in, keek de technieken af, en kocht eigenlijk goedkoop de enthourages op om hun eigen producties uit te breiden en de zo ook het dealernetwerk.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:RDW gedonder

Berichtdoor wwwW123 » 19 maart 2008, 17:51

jan; even die handelaar uit veldhoven bellen, die importeert iedere week een G uit oostenrijk/duitsland, dus die zal het wel weten.
"Mercedes G specialist" via google and "veldhoven" zo te vinden. zoals je al gemerkt hebt, hebben die rdw mannen geen boodschap aan uitleg en logica, vandaar die G man bellen.
groet,hanco
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:RDW gedonder

Berichtdoor Markparket » 19 maart 2008, 21:18

Hoi Jan,

Met het zoeken in de garages en op zolder kwam ik wel wat anders tegen, namelijk een verzameling Wiking schaal 1:87 vrachtwagens, bedoelt voor bij de treinbaan (h0), ooit als klein jochie door mij gekocht en bewaard.

Nu in de fase van werken, kinderen etc, dus geen treinbaan, dat komt dus als ik groot ben wel weer!

Maar ondertussen een mooie verzameling (hier alleen de vrachtwagens) Bussings, Henschels, Hanomags, Unimogs, Mercedessen etc etc.

Vind jij en je vader vast een mooie foto!

Ook heb ik doooooooooooozen en doooooooozen vol folders en bladen, en onderstaand een link naar een advertentie op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/155195216

Ik groei hier helemaal dicht, hahaha

Oh ja, nu de foto nog:
Markparket
 


Re:RDW gedonder

Berichtdoor Markparket » 19 maart 2008, 21:19

nogmaals de foto proberen:

Markparket
 


Re:RDW gedonder

Berichtdoor JantjeV8 » 20 maart 2008, 08:31

Zeker mooi MArk, die moet je nooit weg doen, daar zijn ook clubs voor. Ik geloof zelfs dat er maandelijks in Houten een grote model auto beurs is. Iedere maand een expo hal vol met die kleine dingen, ik kan je vertellen dat je met 100 euro daar niet veel begint!!!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:RDW gedonder

Berichtdoor Markparket » 20 maart 2008, 14:39

Dat klopt!

Volgende maand ga ik naar Intermodellbau in Dusseldorf, het jaarlijkse mekka voor alles wat met modelbouw te maken heeft.

Ik neem meestal een x bedrag mee wat ik voor mezelf uit mag geven, want als je mee zou nemen wat je mooi vind ben je zo failliet, hahaha!

Maar we dwalen even flink van het topic af...

Heb je inmiddels al wat meer kunnen bereiken?
Markparket
 


Re:RDW gedonder

Berichtdoor JantjeV8 » 20 maart 2008, 21:01

Op aanwijzen van Hanco heb ik de eigenaar van V-cars uit Veldhoven gesproken. Hij wist niet het juiste antwoord, zijn reactie was meer in de trent van 'als er maar kenteken op zit'.. Hij verkoopt ze toch weer zal ie wel denken.

Wel ben ik vandaag in Zutphen geweest, voor m'n werk, maar ook omdat daar G-service, www.g-klasse.nl zit. Overigens een ramp om weer thuis te komen vandaag, 3,5 uur op 140km....waarom zouden we een snellere wagen willen.
Aardige gast, informatief en een liefhebber in hart en nieren.

Hij vertelde mij dat het heel wisselend is wat je bij de RDW treft. Maar hij vertelde ook dat hij wel vaker Steyr-Puch op kenteken kreeg MET aanhanger gewichten. Die worden van het oude buitenlandse kenteken overgenomen. Of het zo hoort??? Hij wist het niet, ik weet het niet maar het gebeurd wel eens.
Wel wist hij te vertellen dat je bij de importeur van deze auto's, in mijn geval denk ik dan toch Mercedes Benz Nederland, de oorspronkelijke technische gegevens op moet vragen en vervolgens daar weer mee terug naar de RDW om de trekvoorziening te laten keuren.

Die weg had ik al opgestart, de informatie ligt bij Mercedes Nederland, afdeling homologatie en dat zal wel een paar dagen in beslag nemen vermoed ik.

Ondertussen heb ik wel m'n kenteken, heb plannen om in die Heimat een mooie 280E op te halen, maar mag dat formeel dus nog niet met de G...
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:RDW gedonder

Berichtdoor Citrobenz » 20 maart 2008, 21:18

Misschien kun je een foto plaatsen van je aanwinst, kunnen wij hem ook bewonderen.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:RDW gedonder

Berichtdoor JantjeV8 » 20 maart 2008, 22:33

Hier heb ik foto's van tijdens de terugweg. Ik heb hem in Wenen gehaald en zonder problemen naar huis gereden.

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Van alles en nog wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten