[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
koelvloeistof : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:03

koelvloeistof

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

koelvloeistof

Berichtdoor wouter » 17 maart 2008, 19:17

Beste liefhebbers,

Daar ben ik weer. De tank zit inmiddels schoon gemaakt weer op de bus (zie eerder topic) en ben ook nog steeds op zoek naar een betaalbare W123. Nu heb ik vandaag een redelijke gezien, uit 82 met een 2 liter diesel motor. Trok als een tierelier, zat zo op 140 en ook zonder rare bijgeluiden of zingende cardan. Echter, na de proefrit toch nog even checken of er niets lekt ( de motor was verder goed droog) maar ja hoor, drup drup, koelvloeistof. Voor zover ik kon zien kwam het bij de waterpomp weg. De olie was verder niet grijs en de auto starte na 2 keer niet ronddraaien (zie punt 2) 1 keer (koudstart) en liep direct op 4 cilinders. Geen witte of blauwe rook. Oftewel mijn vraag, is het aannemelijk dat het inderdaad gewoon een versleten waterpomp (of met heeeeel veel geluk alleen de pakking) of zouden jullie als kenners de gok niet wagen?
Een tweede vreemd punt is dat de motor eerst twee keer een gek geluidje maakte (helaas kan ik dat niet nadoen op het forum ;)) en niet rond draaide, volgens de eigenaar gewoon de startmotor (leek mij ook). Na een korte blik op marktplaats zag ik dat zowel een startmotor als een waterpomp om en nabij de 60 euro zitten, dus met 150 euro ben je qua onderdelen klaar zou ik denken.
Kortom ik vroeg me af of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen, ik ben nog student, dus probeer met oa jullie kennis het risico op een miskoop te verkleinen. Ik hoop op veel reacties, maar weet ook dat je vaak een auto gezien moet hebben voordat jullie een oordeel kunnen geven.

Evengoed alvast bedankt!

Groet,

Wouter
wouter
 


Re:koelvloeistof

Berichtdoor D!rk » 17 maart 2008, 19:46

Hallo

Ga gewoon even naar een goede garage toe, hier valt geen zinnig woord over te adviseren. Dit soort gevallen moet je toch 'zien' en horen. Het zou toch jammer zijn, als je te veel gaat vervangen?

Groet

Dirk
D!rk
 


Re:koelvloeistof

Berichtdoor Semrick » 17 maart 2008, 19:59

Met een startmotor die af en toe een raar geluid maakt kun je nog heel lang rijden. Die van mij slaat ook af en toe een keer over maar heeft me verder nog nooit in de steek gelaten. Vervangen kan dan altijd nog als hij het echt niet meer doet.
De lekkage is inderdaad waarschijnlijk de waterpomp. Ook een vaker voorkomende kwaal. Nieuw is ie om en nabij de 70 euro. Is zou geen gebruikte monteren want die kan na een week ook lek zijn.

Wat Dirk zegt is helemaal waar. Op afstand aan de hand van een verhaaltje zeggen of je de koop moet sluiten is niet te doen. Motorisch kan hij perfect in orde zijn terwijl de auto totaal rot is. Zeker als je dit type auto niet kent en/of niet technisch bent ga je zo de mist in.

Ik zou zeggen laat de auto aan een ervaren clublid zien en vraag dan een oordeel.
Ik zie dat je uit Groningen komt dus misschien moet je Jop (Topaasbrauner) eens benaderen. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koelvloeistof

Berichtdoor wouter » 17 maart 2008, 20:39

Alvast bedankt voor de tips. Job, alias Topasbrauner :) is inderdaad al eens mee geweest, naar een andere auto. Erg handig en leerzaam :)
wouter
 


Re:koelvloeistof

Berichtdoor JantjeV8 » 17 maart 2008, 23:17

Haha, een 200D die trok als een tierelier??? Zeker nog nooit in een 230 of 280 gereden?...

Succes met kopen en zoeken, en doe iets met de wijze raad hierboven!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koelvloeistof

Berichtdoor Roel280€ » 17 maart 2008, 23:37

Waterpomp is idd een zwak onderdeel. Vervangen kost je de kop niet, zal toch ooit gaan gebeuren. Ook geldt dit voor de startmotor. Onthoud, het zijn auto's die 25+ jaar oud zijn. Wouter, als dit alles is, dan zou je je geen zorgen hoeven te maken.
Roel280€
 


Re:koelvloeistof

Berichtdoor henklith » 18 maart 2008, 01:18

Hoi Wouter, dat bijgeluid van een startmotor komt vaak voor, mijn W123 200D doet dat, en mijn vorige W115 200D deed dat ook, het is net of direct na het starten het rondsel in de start motor nog een beetje naa draaid, kan je jaren mee blijven rijden!
Verder denk ik dat de staat van de carosserie mogelijk nog belangrijker is dandie van de techniek.
Technisch kan je alles nog verhelpen, maar aan de carosserie zit je al snel aan vakmans hulp, en veel abeidsuren :o)) sorry :o((
groet, Henk lith.
henklith
 


Re:koelvloeistof

Berichtdoor wouter » 18 maart 2008, 16:25

Haha, nou ja dat "trok als een tierelier" was gebaseerd op andere 200D's Maar in vergelijking met een bezine zijn ze natuurlijk alsnog traag.

De carosserie is inderdaad belangrijk, maar met mijn budget misschien iets minder van toepassing. Ik sta tenslotte liever met een gat in de bodem in spanje dan met een kapotte motor o.i.d. Goed om te weten dat die startmotor vaak voorkomt, dat is weer een beetje extra informatie die ik mee kan nemen in mijn zoektocht.

Wat betreft die waterpomp lijkt het dus ook mee te vallen, ik was vooral bang dat dat lekken een teken was van iets veel groters.

De vraagprijs was ook "slechts" 2000 en van menigeen hoor ik dat dat niet heel veel is voor een W123 (maar dan moet je ook mss niet veel verwachten, dat snap ik :P)

Mocht iemand van jullie nog een leuke W123 200D of 240D weten hoor ik het graag. Dan kan ik me ook een keer met auto voorstellen :)
wouter
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten