[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
hydraulische achtervering W123 240TD : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:19

hydraulische achtervering W123 240TD

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

hydraulische achtervering W123 240TD

Berichtdoor everttjong » 16 maart 2008, 12:56

Geachte,

ik ben op zoek sind dec 2007 naar een 240TD , maar nu heb ik diverse artikelen op het forum gelezen dat er soms problemen zijn met de hydraulische achtervering.

mijn vraag is of het gedeelte ten behoeve van de hydraulische achtervering van de 240TD verwijdert kan worden
voor normale achterschokdempers ?
everttjong

Re:hydraulische achtervering W123 240TD

Berichtdoor Martin123T » 16 maart 2008, 13:08

Hallo Evert,

Ik ben sinds september 2006 in het bezit van een 240TD. Het is een heerlijke reisauto en we hebben vorig jaar een geweldige reis met caravan naar Oostenrijk gemaakt. De standaard niveauregeling is een uitkomst, ik vind dat een geweldige uitvinding. Ik zou dus nooit dit accessoire willen missen, als het problemen oplevert gewoon repareren; dat is mijn advies!
Martin123T

Berichtdoor Citrobenz » 16 maart 2008, 13:19

Hallo Evert,
Zoals je op deze site kunt lezen zijn er mensen die het vervangen door gewone schokbrekers.
Maar waarom zou je dat doen als het niet nodig is, het is het fijnste veersysteem ooit uitgevonden.
Kijk eerst wat voor auto je tegenkomt en hoe het werkt, voordat je je zorgen gaat maken.

succes er mee
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor everttjong » 16 maart 2008, 20:04

hoi alvast bedankt voor de positieve reacties, het gaat om een 240TD uit december 1983 met 188000 km.

ik heb een vraagbaak van de W123 diesel van 1976-1986
maar hier staat niets over de hydraulische achtervering.
ik vraag me af welk boek ik hiervoor zou moeten raadplegen.
everttjong

Berichtdoor Kenny » 16 maart 2008, 20:28

Hallo evert,

Of er een boek van is weet ik niet maar op deze site is er genoeg van te vinden met name Jerommekeohjajoh heeft er een mooi topic over geschreven. Verder is het belangrijk dat als je bijvoorbeeld je olie gaat vullen of vervangen je wel de originele olie van de dealer gebruikt. Brezan heeft hier trouwens ook een olie voor speciaal voor Mercedes hydrauliek! en alles ervan is te maken/repareren op de pomp na dacht ik.

Euh de loeten!
Kenny

Berichtdoor Trouwkoets » 16 maart 2008, 21:24

Evert, zorg dat je de WIS (Werstatt Information System) CD van de W123 in handen krijgt, daar staat meer info op dan je kan lezen. De WIS CD wordt aangeboden op Ebay, Marktplaats, en wellicht kan hier iemand je ook een exemplaar leveren. Ik dacht dat het zelfs recent (laatste 24 uur) langs is gekomen.

En over het vervangen door 'gewone' schokbrekers: Dat is wel een beetje je T amputeren hoor. En 'officieel' kan het niet, er schijnt geen plaats voor te zijn.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor BobPeereboom » 18 maart 2008, 19:24

Die boel gewoon goed functionerend maken en daarna genieten er van. Zo vaak gaat dat toch niet stuk?
BobPeereboom

Berichtdoor Brijn » 22 maart 2008, 10:18

Het is een zeer betrouwbaar, begrijpelijk, en als het ooit mocht voorkomen een simpel te repareren geheel. Het kan tientallen jaren zorgenvrij werken in zware en vuile omstandigheden. Ombouwen naar (al of niet verkrijgbare of te laten maken (!)) gewone achterdempers plus de dan noodzakelijke zwaardere achterveren, kost je meer dan je voor een totale revisie (behalve de niveaupomp) kwijt bent. Een nivopomp kost nieuw 800 euro en gebruikt 25 euro. Mijn idee: nooit ombouwen. Op de WIS CD staat afgezien van de reparatieteksten ook een lang en grondig artikel over de werking van het systeem (Duits).

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor everttjong » 22 maart 2008, 22:37

Brijn bedankt voor de infomatieve reactie,
Ik heb inderdaad op de onze forum site deze website gevonden

http://mercedes-w123.net/Helpline_02.htm

betreft onderhoud wil ik deze site nog eens met jullie delen :
http://dieselgiant.com

maar mijn vraag is aan
Brijn,bobpeereboom, Trouwkoets, Kenny
, Steenwiekmoat
en Martin123T en natuurlijk andere station rijders
Uit welk bouwjaar uw station en is en of het een 240TD of 300TD is
En hebben km heeft ie gelopen en hoeveel jaar uw hem al heeft
En hoeveel keer uw er al problemen mee gehad heeft danwel welke problemen ?
Dit om inzicht te krijgen betreft de betrouwbaarheid van de station .
Ik ben namelijk aan het twijfelen of ik een sedan ga rijden of een station
Groet evert
everttjong

Berichtdoor Trouwkoets » 22 maart 2008, 23:27

Evert,

Je stelt de verkeerde vraag. De W123 is een betrouwbare auto, maar er gaat wel eens wat kapot na 25 jaar. En de meeste W123's halen de 25 jaar niet, meer dan 90% is inmiddels omgesmolten.
Harmen is een verse W123 rijder. Die heeft enkele maanden uitgebreid verslag gedaan van zijn zoektocht naar een goede auto, en hij is daarbij ruim gesoufleerd door forumbezoekers. Zoek dat topic eens op (zoekfunctie, pm naar Harmen).
Jij moet zorgen dat je voor het budget dat je ter beschikking hebt een goede Benz krijgt.
En je kan niet zeggen dat een T betrouwbaarder is dan een sedan, of andersom. Er gaat na 25 jaar wel eens wat kapot.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Brijn » 23 maart 2008, 11:14

Caspar slaat de spijker op zijn kop. Maar desondanks:

Mijn 240TD is uit 1980, ik heb hem een jaar, ex-Italiaan. Kilometerstand? Geen flauw idee, moet meer dan 350000 geweest zijn, want de motor was op, die heb ik laten reviseren. Ik heb ellende gehad met de keerring van de niveaupomp (keerring waarschijnlijk bezweken vanwege de dunne en agressieve inloopolie), nieuwe keerring erin en sindsdien 20000 gereden, zonder een slag te verliezen.

De 300D (1978) van mijn vriendin hebben we drie jaar en buffelt elke dag naar Schiphol, >60000km sindsdien. Die gaat gewoon nog twintig jaar door.

Maar verder: zoek er een uit met zo min mogelijk roest, budgetteer iets van 1000 euro extra omdat je andermans achterstallig onderhoud koopt, sedan en T zijn even betrouwbaar,het is maar of je een kombi handig vindt/nodig hebt, of welke van de twee je mooier vindt.

Bert

Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor electraglide » 03 apr 2008, 20:57

hoi, ik heb een T en vind het een pracht wagen zeker zoals hij over de wegen glijdt het veergedrag met nivo regeling zou ik echt niet willen missen.
Ik moet eens in de zoveel tijd een beetje nivo olie bijvullen maar is niks buitensporigs.
op de motor zweet de pakking een beetje en het regelblokje onder de achteras zit af en toe een druppeltje ik heb mijn T vanaf dec 2006 en heb er nu een 45000 km mee gereden
wat ik van plan ben is op de motor een nieuwe pakking te plaatsen en een nieuwe regelblokje als de kosten meevallen
dit meer omdat ik het perfect wil hebben niet uit noodzaak
gr rob
electraglide

Berichtdoor silberknor » 04 apr 2008, 00:00

Ik heb vandaag ook net z`n ballen vervangen a 90eu, het was een paar twee a 3 uur werk.
een brug is wel nodig. en 4 liter olie.
op de wis CD staat dat je de aansturing van de hoogte regelaar, het gewrichtje moet los maken, dat is makkelijk en leuk, want dankan je de auto om hoog en omlaag laten zakken, dat is beter dan er 150 kg achter in te leggen.
en lekker veren nu, wouw. Ok beter voor je stoelvering want die krijgt nu geen opdonder meer na een kuil, evenals voor de arme kindernekjes, net een DS of rols waar het ook in zit, het systeem schijnt in samenwerking met citoen ontwikkld te zijn. en kan 700 kg tillen, dus laaien maar.
gr knor
silberknor

Berichtdoor wwwW123 » 04 apr 2008, 09:39

knor, je bedoelt, als je de niveau-olie wilt vervangen? dan je dan dat niveauarmpje los moet halen en dan de wagen in een lagere stand zetten?? gr.hanco
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor everttjong » 22 apr 2008, 21:54

BEDANKT VOOR DE REACTIES INMIDDELS HEB IK EEN 200D UIT 1982 DE FOTOS STAAN IN MIJN PROFIEL.
Groet evert
everttjong

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 22 apr 2008, 22:01

Nou beste Evert,

dat is dan erg mooi en van harte gefeliciteerd!!

Veel rij, sleutel en lees plezier!!

Groetjes
JerommekeOhjajoh

Keer terug naar Techniek