[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bout + draadeind klepdeksel : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 19:29

Bout + draadeind klepdeksel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Bout + draadeind klepdeksel

Berichtdoor Vinnievw » 19 maart 2008, 02:06

Ik heb ook weer wat hoor: vorige week kleppen gesteld, geen enkel probleem. Klepdeksel weer gemonteerd, naar ik dacht goed gedaan. Kijk ik vanavond onder motorkap zie ik de pakking zweten. Aangezien ik deze vernieuwd heb denk ik: niet vast genoeg gedraaid.. Weer los gedraaid en opnieuw aangedraaid. Blijkt een van de bouten / draadeind van het klepdeksel doorgedraaid te zijn. Nu kan ik dit op gaan lossen met een nieuwe draad / draadsnijset / nieuwe bout etc. Iemand een idee welke onderdeelnummers ik moet hebben om simpelweg de draadeind + moer te vernieuwen?
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re:Bout + draadeind klepdeksel

Berichtdoor JantjeV8 » 19 maart 2008, 08:26

Is je bout in de kop verrot gedraaid, of is je moer op het draadeind verrot gedraaid?

Als de draad in de kop verrot is doe ik altijd zogenaamde 'draadinserts' er in draaien.

Dat zijn busjes met binnenin metrische schroefdraad in m6, m8 of m10, net welke je wilt. Aan de buitenzijde hebben die busjes ook draad, maar dat is zelfsnijdende schroefdraad.

Je moet dan het oude gat op een bepaalde maat wat opboren, loctite aan de buitenzijde van dat busje en met een eenvoudig hulpgereedschapje in dat opgeboorde gat draaien. De bus vreet zich dan in de kop, loctite zorgt dat ie blijft zitten. Je hebt dan gewoon weer nieuwe schroefdraad van de juiste maat.

Dat hulpgereedschapje is niet meer dan een inbusbout en een contramoer. Ik zal eens een plaatje van die dingen zoeken, die zijn ontzettend handig bij verrotte draadgaten.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Vinnievw » 19 maart 2008, 11:39

De schroefdraad in de kop zelf is nog goed, alleen de bout en tapeind zelf zijn doorgedraaid. Hoef dus niet met helicoils aan de slag.
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977

Berichtdoor Wiebren240D » 19 maart 2008, 12:39

Hallo Daar

gewoon een stuk draadeind nemen die op maat af zagen en erin zetten met een borg middel en klaar is Kees

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor JantjeV8 » 20 maart 2008, 08:40

Juist, dan is dat de juiste methode, zo gepiept.

Overigens zijn die draadinserts niet hetzelfde als een helicoil. Helicoil is eigenlijk niet meer dan de een spiraal die de contour van de schroefdraad opnieuw aanbrengen. Op zich ook prima, maar die inserts zijn veel degelijker, zeker als er vaak een bout ingedraaid moet worden.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Keer terug naar Techniek