Hallo mede Mercedes-Benz genieters,
Dit jaar gaan we in de vakantie van 2008 met de W123 250 naar het rijke verleden van de auto historie, in het land van automobili di emotizioni de Italia.
Niet alleen Duitsland heeft een mooi en rijk automobiel historie. De Duitse automobili zitten wel beter in elkaar dan de Italiaanse automobili maar, de emozione bij een Italiaan is zeker groter dan bij een Duitse auto.
De 250 gaat zijn best doen om zo vlug mogelijk in Noord-Italië te zijn waar we beginnen met een bezoek aan Autodromo di Monza met zijn roemruchte kombaan uit het begin van de 20e eeuw.
Dan doen we het modieuze Milaan aan, wat vlak bij Monza ligt hier gaan we 1 of 2 dagen overnachten.
De volgende ochtend vervolgen we de weg naar Modena waar we het Ferrari Museum en de Ferrari fabriek gaan bezoeken, zo ook het test circuit van Ferrari, Fiorano. We zitten dan midden in het seizoen van de Formula Uno, en wellicht kunnen we wat F1 bolides aan het werk zien tijdens het testen. Nu weer op naar het hotel.
Weer een nieuwe dag met nieuwe kansen. Op weg naar de Lamborghini fabriek en het Museum in Bologna. Hier hoop ik toch wat 12 cilinders te horen brullen in Fiorano en Modena ook natuurlijk. Als ik er aan denk word ik al onrustig en emotioneel. Ooit heb ik zelf een Ferrari Testa Rossa met race uitlaat en een Ferrari 412 met de 4.0 12 cilinder in het voor onder mogen berijden. Een Ferrari besturen is niet zo comfortabel al hoewel de 412 een zeer comfortabele 2+2 is, geen stuur bekrachtiging, zware koppeling en lastig schakelen maar, de emozione die het bij je los maakt is geweldig.
Nu gaan we verder naar het mini staatje San-Marino waar vlak bij het circuit Imola ligt wat we ook gaan bezoeken. Nu hebben we wel genoeg auto historie in de hesenen met foto’s en film voor de herinneringen.
De rest van de vakantie zullen we aan het Italiaanse strand door brengen en misschien een bezoek aan de het voormalig huis van Prins Bernhard in Porto Ercole.
De 250 heeft natuurlijk weer wat onderhoud nodig voor een dergelijke reis en ga ‘m dan ook weer lekker vertroetelen in de garage. In ieder geval nieuwe banden met opgeknapte Otto Fuchs (kroonkurk) velgen die nog liggen te wachten op een likje verf. En natuurlijk Olie, Bougie’s, Rotor, Verdeelkap en Kabels, Koelvloeistof plus slangen en op naar het warme zuiden!
Er wacht jullie en mooi verslag van deze trip terug in de tijd van Italiaanse auto geschiedenis.
Op de foto de roemruchte kombaan van Autodromo di Monza, waar veel coureurs het leven hebben gelaten.
Hartelijke groet,
Arno Langendam