[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Uitlaatdempers W123 2.0 80kw : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 06:22

Uitlaatdempers W123 2.0 80kw

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Uitlaatdempers W123 2.0 80kw

Berichtdoor Luigi » 16 nov 2008, 23:06

Geachte W123 liefhebbers.

Kan er iemand vertellen welke type dempers er onder een Mercedes W123 2.0 80 kw van 1982 zitten?
Ik heb begrepen dat er verschillende types zijn die werken op het principe absorbtie, reflectie en/of interferentie.
Mijn vermoeden is dat er bij mij een van dempers verstopt zit.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,
Luigi.
Luigi

Re:Uitlaatdempers W123 2.0 80kw

Berichtdoor Trouwkoets » 16 nov 2008, 23:47

Alex240diesel heeft net een verstopte katalysator in z'n 200 met M102 motor beschreven. Katalysator zit op de plaats van de voordemper, onder de stoel van de passagier.
Trouwkoets

Berichtdoor alex240diesel » 17 nov 2008, 13:36

Luigi,

Bij mij was inderdaad de KAT verstopt, zit terhoogte van de bijrijdersstoel onder de auto. Makkelijkste kan je dit controleren door de uitlaat na het spruitstuk te ontkoppelen, geeft een bak "mooi" geluid en als het goed is doet de motor het dan goed. Rijden raad ik overigens af ivm de vlammen die er uitkomen ;)
alex240diesel

Berichtdoor Luigi » 17 nov 2008, 22:04

Ik heb de uitlaat bij het spruitstuk losgenomen en ben vervolgens gaan rijden.
Ik heb geen verschil gemerkt behalve dan de decibellen.
Maar mijn probleem is er pas als ik mijn caravan van 750 kg trek. Ik wil met deze combinatie niet zonder uitlaat de autobaan op om te testen.
Met uitlaat wil hij in zijn 4 niet harder dan 80 a 90 km/h. In de derde versnelling kan ik ongeveer 95-100 km/h halen en in zijn 5 daalt de snelheid altijd.
Op benzine heeft hij iets meer power kan dan op de hele lange stukken 95 km/h in zijn 4 halen.
Als ik geen caravan bij me heb kan ik zonder problemen 150 km/h rijden.
Ondertussen is de compressie gemeten (alle 4 tussen de 11 en 12 bar) de distributie timing is goed net als de klepspeling. Tevens is de ontsteking op tijd gezet en de verdeler, rotor, bougies en bougie kabels vernieuwd. Alle vacuum slangen zijn gecontroleerd en ik heb er 1 vervangen.
Het lucht filter is ook nieuw. De koelvloeistof is vervangen al was de oude nog kraak helder.
De gasklep wilde ook niet geheel open maar dat is nu ook verholpen.
Nu denk ik eraan de voorpijp met demper die nog in goede staat zijn te gaan vervangen, in de hoop dat dit mijn prestaties ten goede komt.
Mijn thermostaat was defect (nieuwe gemonteerd), de motor kwam dus niet goed op temperatuur en dit kan voor extra vuil in de demper hebben gezorgd.
Als er nog iemand ideeën heeft zijn ze welkom.

Groet Luigi.

Luigi

Berichtdoor MB280E » 17 nov 2008, 22:19

beste Luigi.

Ik zou niet lukkraak dingen gaan veervangen.
Mijn vraag is is de carburator nog ok en/of goed afgesteld. Er is hier wel ergens een topic te vinden van een 230 met slecht caburator.
Een tweede vraag is: als de motor draait, voel je dan de uitlaat blazen? Kan je misschien eens een filmpje maken aan de uitlaat?

Groeten jan
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Markparket » 17 nov 2008, 22:34

Hoi Jan,

Volgens mij heeft Luigi een 200 met de nieuwe M102 motor.

Jammer dat je zo ver weg woont Luigi, anders zou ik je auto wel eens willen zien.

Dit probleem heeft een oorzaak, daar is in diverse topics over gesproken en volgens mij moet het gewoon te tackelen zijn!
Markparket

Keer terug naar Techniek