[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Bout + draadeind klepdeksel : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 17:44

Bout + draadeind klepdeksel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Bout + draadeind klepdeksel

Berichtdoor Vinnievw » 19 maart 2008, 02:06

Ik heb ook weer wat hoor: vorige week kleppen gesteld, geen enkel probleem. Klepdeksel weer gemonteerd, naar ik dacht goed gedaan. Kijk ik vanavond onder motorkap zie ik de pakking zweten. Aangezien ik deze vernieuwd heb denk ik: niet vast genoeg gedraaid.. Weer los gedraaid en opnieuw aangedraaid. Blijkt een van de bouten / draadeind van het klepdeksel doorgedraaid te zijn. Nu kan ik dit op gaan lossen met een nieuwe draad / draadsnijset / nieuwe bout etc. Iemand een idee welke onderdeelnummers ik moet hebben om simpelweg de draadeind + moer te vernieuwen?
Avatar gebruiker
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 07 jun 2007, 11:28
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Bout + draadeind klepdeksel

Berichtdoor JantjeV8 » 19 maart 2008, 08:26

Is je bout in de kop verrot gedraaid, of is je moer op het draadeind verrot gedraaid?

Als de draad in de kop verrot is doe ik altijd zogenaamde 'draadinserts' er in draaien.

Dat zijn busjes met binnenin metrische schroefdraad in m6, m8 of m10, net welke je wilt. Aan de buitenzijde hebben die busjes ook draad, maar dat is zelfsnijdende schroefdraad.

Je moet dan het oude gat op een bepaalde maat wat opboren, loctite aan de buitenzijde van dat busje en met een eenvoudig hulpgereedschapje in dat opgeboorde gat draaien. De bus vreet zich dan in de kop, loctite zorgt dat ie blijft zitten. Je hebt dan gewoon weer nieuwe schroefdraad van de juiste maat.

Dat hulpgereedschapje is niet meer dan een inbusbout en een contramoer. Ik zal eens een plaatje van die dingen zoeken, die zijn ontzettend handig bij verrotte draadgaten.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Bout + draadeind klepdeksel

Berichtdoor Vinnievw » 19 maart 2008, 11:39

De schroefdraad in de kop zelf is nog goed, alleen de bout en tapeind zelf zijn doorgedraaid. Hoef dus niet met helicoils aan de slag.
Avatar gebruiker
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 07 jun 2007, 11:28
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Bout + draadeind klepdeksel

Berichtdoor Wiebren240D » 19 maart 2008, 12:39

Hallo Daar

gewoon een stuk draadeind nemen die op maat af zagen en erin zetten met een borg middel en klaar is Kees

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Bout + draadeind klepdeksel

Berichtdoor JantjeV8 » 20 maart 2008, 08:40

Juist, dan is dat de juiste methode, zo gepiept.

Overigens zijn die draadinserts niet hetzelfde als een helicoil. Helicoil is eigenlijk niet meer dan de een spiraal die de contour van de schroefdraad opnieuw aanbrengen. Op zich ook prima, maar die inserts zijn veel degelijker, zeker als er vaak een bout ingedraaid moet worden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten