[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Aandachts puntje : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 19:49

Aandachts puntje

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Aandachts puntje

Berichtdoor JaapW114 » 21 maart 2008, 22:09

Lotgenoten,

Hoewel ik mij nog steeds verplaats in een W114, had ik vandaag een wat mindere ervaring. Wellicht kan dit probleem zich ook voordoen bij de W123. Na het starten merkte ik dat het sturen met een nog stilstaande auto, ondanks de stuurbekrachtiging welke in de afgelopen kersvakantie ingebouwd was, zwaar ging. Tevens werd ik door een voorbijganger gewezen op een hevige olielekkage. Aangezien ik dacht, dat het met een draaiende motor makkelijker zou kunnen zien waar deze lekkage vandaan kwam, had ik daar na het openen van de motorkap direkt spijt van, ik leek wel een Dalmatiƫr! De olie spoot eruit en kwam precies op de koelvin, met bovengenoemd resultaat. Dus motor uit, oud vloerkleed onder de auto en een lekbak. Eerst een fles remmenreiniger leeg gespoten en alles met een doek schoongemaakt. Ineens zag ik twee losse boutjes liggen en bleek de snaar naar de stuurbekrachtingspomp slap te staan. Dus radiateur eruit, toen bleken de twee boutjes onderdeel uit te maken van de bevestiging van de stuurbekrachtigingspomp te zijn. Het bovenste gat is een blind gat, maar het onderste gat is een doorlopend gat, daar spuit de olie dus uit. Dus met een schroevendraaier de snaar weer gespannen en de boutjes weer gemonteerd. Nu gebeurde dit bij ons in het dorp, dus gereedschap, lekbak en oude doeken, olie en koelvloeistof voor handen. Als dit op de snelweg gebeurd was, denk ik niet dat ik gemerkt had dat het sturen zwaar ging, olie lekkage merk je dan te laat op, met waarschijnlijk alle nare gevolgen van dien, in het slechtst denkbare geval een vast gelopen blok. Olie stond bij mij na een paar minuten draaien al onder niveau, oliedrukmeter gaf nog netjes voldoende druk aan.

Dus misschien een tip voor een ieder waarbij de stuurbekrachtigingpomp ook direkt aan het motorblok vast gebout zit, trek deze boutjes eens na. Helaas in alle hectiek vergeten een paar foto's te maken.

Jaap
JaapW114
 


Re:Aandachts puntje

Berichtdoor henklith » 21 maart 2008, 22:28

Klopt ik wel eens van een monteur gehoord dat je die boutjes waanzinnig! vast moet zetten :o((
groet, henk
henklith
 


Re:Aandachts puntje

Berichtdoor JaapW114 » 21 maart 2008, 22:46

Henk,

Geloof mij, dat zitten ze nu. Staan nu ook in mijn geheugen gegrift en zullen dus regelmatig worden na getrokken, alleen kan je er niet echt makkelijk bij. Daarom had ik vanmorgen de radiateur mag even weggehaald. Kost een paar minuten, maar werkt veel prettiger en het vel blijft op je armen zitten!

Groet,

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/03/22 19:27
JaapW114
 


Re:Aandachts puntje

Berichtdoor JantjeV8 » 22 maart 2008, 22:36

Kun je er een beetje loctite of iets dergelijks aan doen??
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Aandachts puntje

Berichtdoor JaapW114 » 22 maart 2008, 22:43

Zou kunnen, het boutje ontvetten lukt wel, maar de schroefdraad die het motorblok in gaat wordt al moelijker, ben niet zo'n voorstander van ontvetter mijn blok in te spuiten. Maar misschien eerst aftappen, ontvetten, bout met loctite monteren en weer olie vullen, zou een optie kunnen zijn. Maar nu ik weet dat deze boutjes wat extra aandacht verdienen zal ik ze regelmatig na trekken.
JaapW114
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten