[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
schroef vulopening differentieel muurvast : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:37

schroef vulopening differentieel muurvast

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

schroef vulopening differentieel muurvast

Berichtdoor OliW1234 » 22 maart 2008, 19:07

Hallo allen,

Aangezien mijn auto naar mijn vermoeden in geen eeuwen serieus onderhoud heeft gehad, ben ik bezig met het vervangen van een aantal olien en vloeistoffen. Vandaag was de differentieel olie aan de beurt. Zoals overal verteld wordt eerst geprobeerd de vulopeningsschroef er af te halen. Daar ging het al niet goed. (Pffiew... blij dat ik het in deze volgorde gedaan heb!)

De schroef was kennelijk al eens eerder geopend en is al aardig beschadigd. Dus voorzichtig te werk gegaan. Omgeving schoongemaakt en ontroester er op. Maar de schroef zit muur en muur vast. Met de hand geprobeerd en met zo 'n slagmoerapparaat. Daarmee hebben we zelfs de 14mm inbussleutel gebroken. De differentieel schroef gaf geen krimp.

Toch wil ik graag de zaak geopend hebben. (Morgen ga ik zelfs de stofhoezen van de achteras vervangen en als ik goed op de WIS cd gekeken heb, moet ook daarna de differentieel olie worden bijgevuld.) Wat kan ik doen? In het extreme noodgeval er uitboren en een nieuwe bestellen? Of is er nog een alternatief?
OliW1234

Re:schroef vulopening differentieel muurvast

Berichtdoor JaapW114 » 22 maart 2008, 19:32

Hallo,

Ik werk al jaren met slagmoersleutels in alle soorten en maten, maar als je de imbussleutel stuk slaat, zegt dat volgens mij meer over de kwaliteit van de imbussleutel, dan over de kracht van de slagmoersleutel. Maar ik heb makkelijk praten, mijn hoezen onlangs vervangen en alles was goed gangbaar. Zelf zou ik toch kiezen voor een imbussleutel met een stuk pijp erop en kijken of het met flinke ruk lukt. Maar misschien kun je met een hamer op de pijp slaan. Of een stevige klap op de schroef voor het schrik effect. En als je er een beetje bij kunt komen, koudbeitel en een moker doen ook wonderen. Wel ruim voordat je de strijd met de schroef aan gaat, WD40, kruipolie of iets dergelijks spuiten.

Succes,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Gerespecteerd » 22 maart 2008, 19:39

Luchtdruksleutel?
Gerespecteerd

Berichtdoor henklith » 22 maart 2008, 20:40

Hoi OliWie, heb je toevallig nog een foto van de weigerachtige inbus?
groet, Henk.
Kan je eventueel niet olie bijvullen via de onluchtings pijp (voor nood allemaal natuurlijk he)
roet, Henk.
henklith

Berichtdoor W123 » 22 maart 2008, 21:03

Hallo:

Ik had hetzelfde probleem.Ik had de olie al af laten lopen en toen kwam ik er ook achter dat de bout van de vulopening niet open te krijgen was.Ik heb toen met een oliekannetje met een slangetje eraan de olie gevuld via de ontluchting die bovenop het differentieel zit.Wel even werk maar het gaat wel.

Groetjes

Ron
W123
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 22 maart 2008, 22:10

Nog wat Ron, wat me ineens te binnen schiet, ik denk dat als je de deksel van het differentieel afhaald, (dat moet toch als je de hoezen gaat vervangen), je veel meer grip krijgt op de bout, omdat je het deksel dan goed in kan klemmen, en warm stoken!
groet, henk
henklith

Berichtdoor Trouwkoets » 22 maart 2008, 23:36

OliW1234, een goed passende imbus verlengen met een (redelijk goed passende) pijp van 1,5 meter en het zal je wel lukken.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor OliW1234 » 23 maart 2008, 13:57

Hoi allen,

Een fotootje zal ik nog proberen te maken. (Lukt helaas vandaag niet.)
Kan iemand voor mij anders een fotootje / afbeelding van die ontluchtingsdop plaatsen? Of iets waar ik op kan zien waar die zit?

Ik had het trouwens wel van te voren ingespoten, maar een klap er op nog niet geprobeerd.

Groeten,
Olivier<br><br>Post edited by: OliW1234, at: 2008/03/23 12:59
OliW1234

Berichtdoor Wiebren240D » 23 maart 2008, 16:04

Hallo oliW1234

gewoon een gooie inbus sleutel met een eind pijp gaat ie los mist niet.
gisteren nog gedaan bij Gerard zijn auto.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Gerard » 23 maart 2008, 17:51

Weliswaar offtopic

@Wiebren, de nu nieuwe kombinatie van dit 3.46 Diff met de 185/80 banden bevalt me uitstekend!
105 km/h op de teller, motorgeluid heerlijk relaxed, bijbehorend laag verbruik en toch met de algemene verkeerstroom van 120 km/h meerijdend. Het verminderd vermogen aan trekkracht/acceleratie ervaar ik trouwens als niet noemenswaardig.

groeten,
Gerard.
Gerard

Berichtdoor Paul Snip » 23 maart 2008, 19:59

De stop en de omgeving goed warm stoken wil wel eens helpen. Wat ook helpt is eerst de stop met een hamer een paar beste klappen geven.

Met een goeie kwaliteit inbus dop en een slagmoersleutel moet het dan gaan, volgens mij.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
LPG: Nee

Berichtdoor Topasbrauner » 24 maart 2008, 10:02

een sloop diff kopen en de achterplaat overzetten. Ik doe ook altijd een inbus met pijp, maar kan me voorstellen als het gewoon vast zit, dat je dan het aluminium van de achterplaat (is nl. geen staal!) eerder verknalt dan dat de schroef los is...

Succes, job
Topasbrauner

Berichtdoor OliW1234 » 24 maart 2008, 16:55

Hoi,

M'n auto staat deze week elders ivm. vervangen stofhoezen achter. Ik kan er helaas niet bij zijn. (Had uitgebreid foto's willen maken.) Degene die het voor mij gaat doen heb ik wel alvast het probleem uitgelegd. Ik hoor nog hoe het afloopt...

Groeten,
Olivier
OliW1234

Berichtdoor henklith » 24 maart 2008, 17:02

Oli4, hoef je volgens mij niet uit te leggen, komt ie vanzelf 8ter, bij het in elkaar zetten en olie bij vullen.
Groet, henk (sorry voor de steno :o)), beetje maillig geworden van die Paas dagen)
henklith

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 25 maart 2008, 02:18

kijk je wel ff uit met het warmstoken? je benzinetank of diesel ik weet niet wat je rijdt, zit ook in de buurt. anders een opzetstuk kopen voor een grote ratel en evt verlengen met een lange pijp oid en natuurlijk even een nachtje in de wd40 of andere kruipolie zetten, dan krijg je hem gegarandeerd los

succes

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor henklith » 25 maart 2008, 11:51

Dat warm stoken moet je ook niet onder de auto doen!!
gewoon het deksel er af halen, dan kan je er goed bij, en kan je er ook het juiste gereedschap op zetten.
Groet, Henk
henklith

Keer terug naar Techniek