Hoi Jim, wat leuk als je dat inderdaad gaat doen! Als je er de tijd voor hebt en een auto die technisch in orde is zou ik het zeker doen! Een T-model zou erg handig zijn ivm het slapen achterin maar als je niet teveel meuk bij je hebt slapen de voorstoelen ook heerlijk wanneer helemaal naar achter gedraaid.
De visa voor Mauritanie zou je inderdaad via het visum buro kunnen regelen, wij deden het in Casablanca maar daar koste het 3 dagen ofzo (terwijl het de volgende ochtend klaar zou zijn).
Het kost je dan 10 euro meer pp maar dat is op het totale plaatje niet veel. Bij de grens kan het ook wel inderdaad.
@Nico: - Vrouwen kunnen gewoon mee hoor, velen reizen er ook alleen. Ik denk alleen wel dat je van te voren moet gaan vertellen en niet pas bij Llorett de Mar
@Roland:
In Mauritanie kan je een verzekering voor meerdere landen in West Africa kopen (CFAO?), deze is geldig voor de meeste landen in West Afrika, de verzekering koop je dan dus niet per land en dit is veel goedkoper!
Tsja, ervaringen zijn er binnen de club al genoeg zo te lezen, leuk om te zien! Ook mij kan je een PM sturen als je wilt, dan kan ik bepaalde vragen wellicht beantwoorden.
Over auto verkoop kan ik je niets vertellen, daar weten de anderen meer van, ik ben namelijk terug gereden.
Een Carnet de Passage regelen is niet eens zoveel gedoe hoor, ik heb het niet ervaren als een last en met dit middel ook meermalen de grenspraatjes de kop in kunnen drukken door te zeggen dat ik niet hoefde te betalen vanwege het document, deze heb je inderdaad voor Senegal nodig maar niet voor Gambie, Mauritanie en Mali. Wel voor de landen wat meer zuidwaards trwns. Je kan voor een Carnet de Passage bij de ADAC terecht, aan hen betaal je ook een borg van 10% van de auto dagwaarde met een minimum van 1500 Euro.
Als je de reis gaat maken weet ik nog wel wat leuke steks om te overnachten. Ik kan je nog veel meer vertellen maar ik weet niet wat je voor een type reis gaat maken. Als je je auto verkoopt kan je natuurlijk veel minder spul meenemen, want je moet alles kwijt aan het einde van de rit. Ga je heel avontuurlijk, rijd je terug, wil je de hoofdwegen af, hoe lang ga je etc. etc. Afhankelijk van hoe je reist
Leuk om te lezen: Mijn Mercedes is niet te koop (Jeroen Bergeijk)
Nog wat korte dingen/tips:
- Cadeaux geven heb ik nog nooit aan gedaan bij de politie en ook geen smeergeld. Ze dienen hun werk gewoon te doen.
- Boos worden help niet, veel lachen en vriendelijk zijn, voor hen is het ook een spel
- Eet liever geen vlees en ongekookt eten of anders gepeld (fruit)
- Neem genoeg water mee (waterzakken van uit het leger: ideaal!)
- Neem als het kan een luchtcompressor mee, die kan ook makkelijk mee terug in 1 woord: ideaal!
- Als je naar Senegal gaat, probeer de route over land en ga niet via Rosso (er is een route westwaarts langs de Senegal rivier)
- Tank in de westelijke Sahara zoveel mogelijk, daar is diesel 40ct, in Mauritanie is de diesel veelal slecht
- Als je met je diesel gaat, in Marokko kan je in de steden vaak met gemak zonnebloemolie halen, vaak in 3l flessen
- Neem een omvormer mee (voor al je adapters) en eventueel een 220V fan
- Neem leuke dingen voor kinderen mee (pennen, stiften, autootjes, speelgoed, lollies. Dit wordt ook niet door de ouders afgepakt)
- Schriften zijn op scholen erg welkom
- Geef kado's aan kinderen op een gepaste manier, niet ergens stoppen en kado's uitdelen, zoals Roland al zegt, je verpest de kinderen ermee.
Bij twijfel gewoon bij een school afgeven.
- Neem je gevaren driehoek mee, altijd je gordel om en neem een brandblusser mee (ze willen je ervoor bekeuren in Senegal)
- Rijd (liever) niet 's-avonds
- Schrijf thuis de geldkoersen op van de landen waar je doorheen trekt.
- vergeet je internationaal verz. bewijs en internationaal rijbewijs niet (te koop bij de ANWB)
- Met een Carnet de Passage hoef je niet steeds een laisser passer te kopen (wat anders in Gambia, Senegal, etc. wel moet)
- Zorg dat je genoeg Euro's in contanten mee hebt
- Neem een luchtfilter en een brandstoffilter mee (en v-snaren natuurlijk)
- metaaldraad, juiste gereedschap, Gun-Gum, zekeringen, elektrisch draad, rubber slangetjes met klemmen, stekkertjes, touw, werplaatshandboek (evt franstalig)
- trechter, tubeless banden repairkit, lamp, houten plankje voor onder je krik bij zachte ondergrond, hoofdlampje
Dan nog een tip om je te helpen door Afrika heen:
Over het algemeen geldt (helaas): Komt er zo maar iemand naar je toe om met je te praten dan is het veelal met een bijbedoeling. Er zij genoeg aardige mensen maar veelal zijn mensen die je aanspreken de mensen die iets van je willen, dat gaat meestal om geld en soms gaan ze ver om dat voor elkaar te krijgen. Als je echt iets moet weten van iemand stap dan zelf op iemand af, de kans is dan veel groter dat je een aardig iemand treft die geen bijbedoelingen heeft, je hebt dit persoon tenslotte zelf uitgekozen en daarmee zal je een hoop problemen uitsluiten!
Ik wil niet zeggen dat iedereen die naar je toe komt kwade bedoelingen heeft (geef ze eens ongelijk, als je daar als rijke toerist rondhangt) maar weet sterk op je hoede en ga er vanuit dat diegene iets van je wil.
Je kan hier flink paranoia van worden de eerste keer, blijf zoveel mogelijk lachen. Bedenk dat al die mensen die naar je toekomen je beeld van Afrika niet moeten laten bepalen.
Afhankelijk van de route die je wil doen kan ik je wellicht nog ergens tips over geven misschien, alhoewel Roland, Dennis en Andre je al erg goed hebben geholpen door veel te vertellen!
W123 groet,
Jurgen<br><br>Post edited by: jurgen, at: 2008/03/12 00:51