[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
wat voor lastoestel? : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 sep 2024, 21:19

wat voor lastoestel?

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

wat voor lastoestel?

Berichtdoor janbenz1 » 24 maart 2008, 19:23

Ik zit eigenlijk in een dilemma.
Zal ik nu een CO² aanschaffen of niet?

Het probleem is niet de Mercedes, maar de Daf/Volvo 55.

Hier moeten stukken in worden gelast, en wat is beter om mee te lassen.
ik heb een gewoon electroden apparaat, wat gewel;dig last, maar dat is meer voor zwaarder werk.
Ik wil nu zelf de daf gaan lassen, en zat te denken moet ik het nu gewoon doen met het gewone lasapparaat, met electrode's van 1mm?
het zal volgens mij prima kunnen, maar je zit altijd met de slak.

dan rijst de volgende vraag.
Welk lastoestel is aan te bevelen en wat is nou het verschil?
Mig, Mag, Tig, CO², of gevulde draad?
En je ziet ook geregeld op Discovery dat men een handzaam lastoorts heeft, die je tussen de vingers kunt hanteren als een pen.
Dit werkt heel precies.

Wie kan mij een goed advies geven waar dit te kopen, welk toestel, en natuurlijk de prijs is ook belangrijk.
Of wie heeft er toevallig een apparaat staan, die zegt, "deze mag de deur uit"


Laat de ervaringen maar eens spreken.

Ben zeer benieuwd.


Groetnis fan Jan, ût Drachten.
janbenz1
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor D!rk » 24 maart 2008, 19:50

TIG natuurlijk

dat is het mooiste wat er is, hiermee kun je zelf 2 colablikjes aanelkaar lassen.

Maar daarintegen is het wel de duurste vorm van lassen.

Succes met je keuze Jan !

Dirk

P.S.

Je kent de site van Rustbuster.nl al? Deze geeft wel een aardige indicatie van de prijzen.
D!rk
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor Dionneke1963 » 24 maart 2008, 19:54

Ik als oa TIG-lasser kies voor tiggen. Ook voor de lagere spanningen en dunne materialen die je kunt lassen. Maar MIG gaat ook wel. Electrode? Mij niet gezien.
Dionneke1963
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor Lode » 24 maart 2008, 20:36

Die "pennetjes" op discovery zijn idd TIG apparaatjes. Maar ik weet niet of dat ook goed werkt met dikkere plaat soals bij de Benz. Maar ik heb dan ook geen flauw verstand van lassen :P
Lode
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor Dionneke1963 » 24 maart 2008, 20:55

Ik heb met TIG dikkere voorwerpen gelast die ik nu zo eventjes niet kan vinden op een auto en meerdere lagen is daarom ook nog een optie. Plaat van1 of 15 mm is mij niet ongebruikelijk, maar je moet je apparaat wel ietjes hoger zetten als het wat heftiger wordt. Pak een AC/DC-apparaat en je kan meteen aluminium lassen. Daarbij heb je geen slak, geen spetters, een lichte toorts en een nette las waar je niets aan hoeft te doen.

Dionneke1963
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor karis69 » 24 maart 2008, 21:01

Welk lassen beheers jezelf.
Mig/Mag lassen (CO²) is door de meesten wel aan te leren, maar tig lassen gaat niet 1,2,3.
Met CO² heb je maar 1 hand nodig, als je tenminste een lashelm hebt, dus blijft er 1 hand over om je voorwerp vast te houden.
Bij tig lassen, heb je meestal in de ene hand de toorts en de andere hand een toevoegdraad, en dan moet je het voorwerp nog vasthouden.
Tig lassen is mooier als CO² lassen, maar als je er natijd met de slijptol overheen gaat, doet het er niet toe.
Tig lassen brengt weer veel meer warmte in als CO² lassen, dus kun je ongewenste spanningen in plaatmateriaal krijgen.

Ik heb zelf 20 jaar laservaring (CO², tig, electrode, autogeen, waaronder bij een plaatwerker, maar geef mij maar een goed CO² apparaat, waar je 0,6 of 0,8mm draad op kunt zetten.
Ik vind het handiger als tig.
En ik vind de voordelen van tig ten opzichte van CO² niet opwegen tegen het gemak wat je met CO² hebt, zoals een vrije hand, en veel minder spanning.

Karel
karis69
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor Dionneke1963 » 24 maart 2008, 21:03

Hier een redelijk frame waar 3 heftafels in komen die een ton moeten tillen. Ik vertrouw mijn lassen wel. Ook gewoon met TIG-lassen.

Dionneke1963
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor Dionneke1963 » 24 maart 2008, 21:06

En een laskap met speedglas en wat verse luchttoevoer is ook wel handig en lekker.

Dionneke1963
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor karis69 » 24 maart 2008, 21:22

@ Dion

is off topic, maar ben jij ook bekend met mig quattro puls lassen
karis69
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor D!rk » 24 maart 2008, 21:26

D!rk
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor karis69 » 24 maart 2008, 21:38

Helemaal met je eens Dirk, als men het wil dan krijgt men het wel aan elkaar.
Maar heb het helaas te vaak gezien, dat mensen bijvoorbeeld met een spatbord bezig waren, effe pikken, slijpen, niet goed, weer effe pikken slijpen, en ondertussen zoveel warmte ingebracht hadden, dat alles lekker bol ging staan, en het hele spatbord verprutst was.

Mijn keus zou zijn, niet 500 euro besteden voor een CO² apparaat bij de Gamma, maar voor 500 euro een goede gebruikte, iets proffesionelere kopen bij een leverancier van lasapparaten.
Je wilt niet weten wat het verschil is met lassen, als je het apparaat kunt fine-tunen.

Karel
karis69
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor janbenz1 » 24 maart 2008, 22:02

Kijk mensen,
jan wordt steeds wijzer :)

Ik kan behoorlijk met de prik lassen, dat gaat me wel goed af, heb veel aanhangwagens gemaakt, deze verkocht ik dan en dan maakte ik weer een nieuwe, of op bestelling.

maar het dunne plaatmateriaal is net iets anders, en daar heb ik dus geen ervaring mee.
Het zal dus zoals ik nu lees een gewoon CO² apparaat worden, maar dan wel een goede.
liever een paar centen eer uitgeven en geen ergernis dan andersom.

Dion, dat is een knap staaltje werk. ;)
heb ook even bij rustbuster gekeken, die hadden een hele mooie laskap in de aanbieding voor €99,00
Beter dan die oude grote zware die ik nu altijd nog gebruik.

Maar al doende leert men, en je mag ook heus wel eens op je smoel gaa.
Dan leer je het nog sneller, ........ uuuuuh tenminste, ja vast, je vergeet het minder snel, ha ha ha.


Groetnis jan.
janbenz1
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor JaapW114 » 24 maart 2008, 22:09

Ik zou persoonlijk kiezen voor een MIG/MAG apparaat, met een luchtgekoelde toors. Lekker licht en handzaam, gewoon met een 0,8 of 1 mm SG2 draadje. Inderdaad zoals hier al geschreven werd, een gebruikte professionele kopen en geen bouwmarktapparaatje. Maar ook met MIG/MAG (MAG in dit geval), het ziet er zo simpel uit, maar om een goede las te krijgen komt toch iets meer voor kijken. Veel oefenen en precies weten waar de knoppen voor zijn en wat er gebeurt als je er aan draaid. TIG lassen zou ik voor een leek afraden, zelf ben ik echt een elektrode lasser, met een 2,5 mm kun je heel goed dunne plaat lassen, maar ook dat vraagt enige oefening en de juiste elektrodes. Mocht je het toch met elektrodes willen proberen, gelijkstroomapparaat nemen, elektode in de min aansluiting, breng je ca. 15% minder warmte in en als elektrode een Hera Rekord 509, van 2,5 mm, dit is een rutiel elektrode die super last, goed start ook na de eerste keer en een makkelijk lossende slak heeft. Het grote voordeel van elektrode lassen, het kan binnen en buiten, geen last van tocht en wind, geen geklooi met backing gas bij het maken van een doorlassing in een koker of pijp zoals bij TIG lassen en veel minder gevoelig voor een beetje roest of andere narigheid in de lasnaad.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor Paul Snip » 24 maart 2008, 23:13

Ik ben geen lasser, maar kan je wel een beetje advies geven. Het mooiste is gewoon een goed CO² (Mig) lasapparaat kopen. Dat is lekker all-round.
Dan kun je zowel dikkere dingen als ook dunne plaat lassen.

Bij zo'n apparaat zijn mijns inziens de volgende dingen belangrijk. Veel instelmogelijkheden zijn niet nodig. Draadtoevoersnelheid en stroomsterkte dat is genoeg. Meer gebruik je als amateur-lasser toch niet. Wat weer wel belangrijk is, is dat je een toestel met een echte gasfles koopt. Gevulde draad last niet mooi vind ik. En met die kleine wegwerp cilinders koop je je arm. En die zijn altijd op het verkeerde moment leeg. Ook is het handig dat er 0,8 mm draad in kan. En dan een grote spoel ipv zo'n kleintje.

Ik heb zelf een Telwin. 160 Ampere. Een heel goed basis-toestel. Gekocht bij Rijpma Automaterialen in Roden. Daar krijg ik redelijk forse korting. Dus als het nodig is kan ik je daar wel mee helpen.
Mijn lastoestel heeft al vele jaren dienst bewezen en doet het nog steeds perfect. Wel heb ik door ruw gebruik een keer de slang met toorts moeten vervangen. Maar gelukkig zijn die onderdelen gewoon leverbaar.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor Paul Snip » 24 maart 2008, 23:32

http://www.rustbuster.nl/Lasapparaten/C ... vo_155.htm

dit is een mooi toestel.

Of deze van Telwin:

Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor JantjeV8 » 25 maart 2008, 14:12

Met bovenstaande volledig eens. Met TIG lassen ben ik ook niet onbekend, maar om nou te zeggen dat ik daar zomaar even vak-werk mee kan leveren??.... Nee, bij TIG komt toch al gauw het echte vakmanschap bij kijken. MIG-MAG is dan voor een leek wat vriendelijker en betaalbaarder.

ER is van alles te koop, nieuw en gebruikt. ER wordt veel nieuw aangeboden voor een 400euro of zo, allemaal verschillende Oosterse merken die er exact hetzelfde uitzien. Die kunnen zo goedkoop aangeboden worden omdat er een aluminium trafo inzit en geen koperen.

Maak ook je keus voor een 220V of een 380V. Beschik je over 380, kies dan ook altijd zo'n apparaat omdat je nu uit kosten een 220V apparaat aan zou schaffen en over 2 jaar ga je hem toch weer inruilen.

Veel 380 apparaten hebben 1 trafo die door 3 Fasen gevoed kan worden. De betere en fijner instelbare apparaten hebben in feite 3 trafoblokken er in zitten die allen hun eigen Fase voeding hebben.

Stem ook je vermogenswens af op het gebruik wat je er mee gaat doen. Een 380V apparaat wat op de laagste stand al 65Ampere geeft is voor plaatwerk aan je auto ook niet handig. Een mooi breed inzetbaar bereik is ca 35A tot 250A.

Beslissen moet je zelf doen, maar een goede gebruikte professionele zou je wel eens erg veel plezier aan kunnen beleven.
Een veel gebruikt merk als semi-proffesioneel is Elektra Beckum, maar er is van alles te koop.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor marty » 25 maart 2008, 15:35

Op marktplaats zag ik mooie laskappen voor 60 euro. Ik zelf heb die van FERM voor 99 euro gekocht en die staat ook op marktplaats voor 75 euro. Heb er al heel wat lasuren met deze kap opzitten. Ben er erg tevreden mee.
Ik zelf las met mig-mag, CO² zeg maar op 380V. Kan van alles en nogwat instellen op mijn lasapparaat en dat is wel heel erg handig. Zeker de spaning en de draadsnelheid moet ruim instelbaar zijn. Zo kan je voor iedere las de juiste instelling kiezen. Hier wordt je vanzelf handig in is mijn ervaring.

Succes met je keuze,

Marty
marty
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor RenK » 25 maart 2008, 17:32

Hallo Jan,

Zelf heb ik ook alleen ooit met elektroden gelast in hobby sfeer.
Elektroden op plaatwerk is vragen om problemen, je brand het volledig weg.
Dus maar een gekeken wat haalbaar is en betaalbaar. Hier viel de keuze op mig/mag met gas. Voordeel is dat je bijna net zo werkt als elektroden maar door het gas geen slak hebt. Kies je voor de soort met gevuld draad heb je wel weer slak. Die wegbikken op plaat geeft deuken
Tig is heel mooi maar moet je echt leren en kost veel meer geld.
Moet je dus toch het lassers-vak voor gaan leren.
Mig/mag is heel goed vergelijkbaar met Elektroden lassen en dat ken je dus al.Daarom koos ik ook voor mig/mag met beschermgas.

Een laskap kun je kopen op marktplaats voor ca 40 euries, voldoet voor klasse 11 dus voor eenvoudig mig/mag werkt op lichtcel en geheel automatisch.
Zal het adres even zoeken en laat ik je weten.

Zit je hier in de buurt kan ik je laten zien wat ik heb staan voor hobby werk, ook hier moet ik kosten drukken.
Kocht een 2e hands hier in de buurt en dat werkt echt heel leuk.
Wil je nieuw kun je bij rustbuster het beste terecht, goed prijs en hulp bij problemen, ook de goedkope merken hebben ze maar die vind ik erg zwakjes er uitzien.

Vr Groet
Kees
Soesterberg.

Hier is de kap die ik heb: http://link.marktplaats.nl/156842000
Zoek op laskap of lashelm
Kost 42,50 en werkt heel fijn, geeft ook voor hobby gebruik goede bescherming, ga je uren lassen is een Scotch beter maar die kost dan ook ruim 200 euries. Dat is dan zware kwaliteit, dat wel.
Ding kun je gewoon mee ziet tot de vlamboog ontsteekt, dat slaat hij meteen zwart en zie je de lasboog prima. Zelfde alsof je in de zon kijkt met die kap. Naar de grond kun je zien in de zon zie je een lasplek zonder verblind te worden. Zonder batterijen dus ook nooit leeg :-) , gewoon op zonnecel werkend. Wil je proberen of het mig/mag lukt ben je welkom. Wil zelf ook nog naar de cursus van rustbuster maar de inschrijf datum verschoof en toen kon ik net niet. Dus maar weer inschrijven.
Heb al eerder geopperd met een groepje te gaan van 8 tot 12 personen. Kunnen we een dag afhuren dus zelf een woensdag opgeven. Doen andere auto-hobbyclubs daar ook zo. Is ook wat voordeliger voor allen.


Suc7
Kees

Post edited by: RenK, at: 2008/03/25 16:44<br><br>Post edited by: RenK, at: 2008/03/25 16:54
RenK
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor Dionneke1963 » 25 maart 2008, 23:14

@JantjeV8:

Alle soorten lassen zijn vakmanschap. Ik heb leken wel eens gezien met een electrode of CO², maar daar hang ik mijn jas niet aan op. Bij tig heb je misschien een vastere hand nodig, maar voor alle lasprocessen is het toch een bepaalde slag die je moet hebben en je moet de las ook kunnen beoordelen of het wel een las is. Een eenvoudig plaatje ergens in je plaatwerk lassen is nog niet zo spannend, dat zal wel blijven zitten, maar voor echte dragende delen of waar echte krachten op komen zou ik toch niet graag een brasser willen zien lassen.

CO² lassen zijn ook goede lassen en gevulde draad gebruiken wij bij bijvoorbeeld bouwliften. Dan liggen er drie lassen over elkaar en worden de onderdelen van tevoren verwarmd, maar die eisen zijn niet nodig bij een auto. Persoonlijk vind ik CO² minder prettig werken.
Dionneke1963
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor janbenz1 » 26 maart 2008, 01:02

Wat is dit een leuk onderwerp.
Je leert veel op deze manier.
Ieder zijn ervaring voegt weer wat toe.

Ik zat vanavond naar Bikers Buldof, (vergeef mijn schrijfvouten)
daar lassen ze met een toorts, en dan met een losse draad.
Is dit een nieuw soort autogeen lassen of het Tig lassen zoals Dion het laat zien met de blikjes?<br><br>Post edited by: janbenz1, at: 2008/03/26 00:06
janbenz1
 

Volgende

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 12 gasten