[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
remmen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:00

remmen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

remmen

Berichtdoor Nico Vliet » 24 maart 2008, 14:23

Gisteren merkte ik dat mn linker achterrem vast zat. Wiel er af, een van de cylinders komt niet meer terug. Heb de blokken er uit getrokken en verder. Eerst paar keer pompen om weer wat druk te hebben, toen remde ie wel weer.
Vraag; ben zelf weer op reis en mn vader gebruikt de 280 wel eens om boodschappen te doen. Kan je zo de cylinders er uit of kapot trappen of nog andere risico's ?

groetjes, nico
Nico Vliet
 


Re:remmen

Berichtdoor janbenz1 » 24 maart 2008, 15:56

Zonder remblokken er in moet je niet rijden.
Je drukt inderdaad de plunjers er uit, en de remolie zal er ook uitgepompt worden.
Niet rijden op deze manier.
janbenz1
 


Re:remmen

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 24 maart 2008, 15:56

Oeps ik had het niet helemaal goed begrepen dus mijn verhaal hieronder ging er van uit dat die met remblokje bleef hangen en je zo verder wilde rijden. Natuurlijk moet je nooooooit zonder remblokjes gaan rijden! Hoe kom je op het idee zou ik zeggen, maar goed.


Hoi Nico,

Risico is dat je remblokje wat blijft hangen en daardoor sneller slijt en de boel lekker warm/heet kan worden. Nog een risco bij niet goed werkende remmen is dat je tijdens een noodstop helemaal scheef gaat trekken, met alle gevolgen van dien. Remmen moeten goed zijn om al die kilo's tot stoppen te dwingen.

Ik ben gister net met Job met mijn eigen achterklauwen bezig geweest. We hebben ze er af gehaald en de cilinders (zie maar ergens op het forum, staat wel beschreven hoe je het moet doen) er uit laten PLOPPEN mbv luchdrukpistol.

Oorzaak van het niet terug gaan van de cilinder is vaak roest op de cilinder. Dit komt weer door de remolievloeistof, die de eigenscap heeft om vocht aan te trekken. Door dit vocht gaat de boel roesten, vandaar dat het belangrijk is deze vloeistoffen met regelmaat te verversen!

Ook kan je remleiding van rubber verstopt zijn waardoor de olie er wel doorheen geperst wordt tijdens pedaaldruk, maar moeilijk weer terug kan lopen, met gevolg dat remblokje ook blijft hangen.

Dus als je tijd hebt, haal de boel er af en bestel van te voren een goed revisiesetje (rubber ring en rubber mantel + bremzenvet/vaseline). Maak de boel weer roestvrij en vervang je rubberen leidingen indien nodig. (ik heb de pech dat de rubberen slangen niet meer van de koperenleidingen willen, dus moet deze ook vervangen, vanaf de verdeler!

Groet Jeroen


Groet jeroen<br><br>Post edited by: JerommekeOhjajoh, at: 2008/03/24 14:59
JerommekeOhjajoh
 


Re:remmen

Berichtdoor Nico Vliet » 25 maart 2008, 11:03

Ok bedankt. Remolie is er vooralsnog ingebleven maar ik zal mn pa zeggen dat ie maar weer even op de fiets boodschappen moet gaan doen :->.
Nico Vliet
 


Re:remmen

Berichtdoor JantjeV8 » 25 maart 2008, 13:58

Zo'n storing moet je gewoon direct in orde maken, dat kan op 2 manieren:

Tref je het op zaterdagmiddag en er is niets meer leverbaar:
Los halen de hele zaak, je olie opvangen maar doorgaans als je van de pedaal afblijft loopt er niet veel uit, de zaak zuiver maken en zorgen dat het weer wat soepel werkt, hermonteren, ontluchten en je bent weer gered. OP maandagochtend direct vervangingsonderdelen bestellen in de vorm van een revisiesetje of gewoon nieuwe cilindertjes en nieuwe olie.

De 2e manier: Lees vanaf "Op maandagochtend..."

Bij aanlopende remmen vernachel je alles als je door blijft rijden. Als je ergens een uitgebrande auto ziet zijn het 9 van de 10 keren door door te blijven rijden met aanlopende remmen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:remmen

Berichtdoor henklith » 25 maart 2008, 15:57

Hoi Jan, vervelede is dat je het vaak niet direct door hebt dat er een rem blijft hangen, of het moet natuurlijk betrekkelijk extreem zijn.
Vaak merk je het pas als je uitstapt, en en een beetje rook van een rem afkomt, of hij stinkt een beetje vreemd.
tenmiste zo heb ik dat een keer gemerkt met mijn 220SE heckflosse.
Komt denk ik ook wel doordat je er te weinig mee de rijdt.
Groet, Henk
henklith
 


Re:remmen

Berichtdoor Nico Vliet » 25 maart 2008, 16:17

Hoi Jan,

Ja zodra ik weer in de gelegenheid ben zal ik eea bestellen. Doe ze allebei wel, andere kant hebben we al een keer soepel moeten maken.

@ Henk,

Denk dat je het vooral niet doorhebt als je lange stukken rijd. Als ik weer eens thuis ben ga ik meestal een beetje cruisen in de buurt. Je stopt dan veel en op dat moment voelde ik het toch al snel. Een velg heet, andere niet dus niet zo moeilijk te constateren waar het probleem zat. Wel gelijk de blokken er uit getrokken om erger te voorkomen en toen nog 3 km doorgekacheld om em bij mn pa neer te zetten.
Nico Vliet
 


Re:remmen

Berichtdoor Weizengelb » 26 maart 2008, 12:15

Als de rem vastzit kan de olie gaan koken en trap je ineens door de rem heen, heel gevaarlijk dus. Je merkt dat inderdaad pas als je gaat remmen, daarom de remmen altijd goed in orde houden, niet wachten totdat het te laat is.

Zonder blokken rijden is gevaarlijk, de zuiger kan eruit komen en dan valt alle druk uit 1 systeem weg, en anders gaat je schijf kapot omdat de zuiger erin schaaft, eventueel blokkeert dan ook dat wiel.

Blok dus altijd terug zetten.

mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:remmen

Berichtdoor henklith » 26 maart 2008, 12:28

Ja Nico blokken er niet uithalen als je nog moet rijden, ook al is het maar 3 kilometer, slechte optie!
Wat ik regelmatig doe is een stukje rijden met de auto, een paar keer remmen, en dan na zeg een kilometer of 10 auto stoppen, en aan alle remklauwen voelen met mijn eigen klauwtjes of ze gelijk matig warm geworden zijn.
Zeker omdat mijn Heckflosse ook maar 300KM perjaar daglicht ziet.
NB: Mathieu,,,, komie nog naar de meeting op 20 mei??? met de bruintje?
Groet, henk
henklith
 


Re:remmen

Berichtdoor Paul Snip » 26 maart 2008, 22:32

Rijden zonder remblokken is levensgevaarlijk. Meestal niet eens mogelijk omdat de zuiger er gelijk uitfloept bij de eerste keer remmen.

De methode die ik zelf toepaste om mensen nog naar huis te kunnen laten rijden was de betreffende rem buiten werking te stellen. Dat doe je door de remslang los te draaien van de klauw. Of de leiding van de cilinder in het geval van trommelremmen. Als je nu een fietskogeltje, of een druppel gestolde soldeertin in het gat in de klauw legt en je draait de remslang er weer in, dan is de betreffende rem buiten werking gesteld. Natuurlijk verlies je dan remvermogen als je een wiel buiten werking stelt.

En dan nog een tip: Als je een remklauw of iets dergelijks eraf moet hebben en je wilt niet dat je hele remsysteem leegloopt, dan moet je het rempedaal iets ingedrukt houden. Het beste gaat dit met een latje dat je tussen je stoel en het rempedaal klemt. 2 cm indrukken is al genoeg. De plunjers van de hoofdremcilinder hebben dan namelijk de boringen naar het reservoir afgesloten. Je hoeft dan alleen maar het betreffende wiel weer te ontluchten.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:remmen

Berichtdoor Nico Vliet » 27 maart 2008, 12:38

Ook nog bedankt voor jou reactie Paul. Toch nog een vraagje, systeem is toch gescheiden? Lang geleden sloeg bij mn toemalige 500SE een sneeuwketting los en scheurde de remslang. Ben toen toch gewoon vanuit Oostenrijk naat huis gereden. Ging prima.
Nico Vliet
 


Re:remmen

Berichtdoor JantjeV8 » 27 maart 2008, 13:49

Heb je gedronken Nico????

Sterke verhalen prima, maar bij een gescheurde remslang, waarbij de olie in contact komt met buitenlucht bestaat het niet. Je bouwt nu eenmaal geen druk op, maar trapt de olie uit het systeem de straat op. Waarschijnlijk is de buitenmantel van je slang gescheurd geweest, maar niet door en door.

Ook de 500 SE in de W126 serie heeft een 1-krings remsysteem, elk lekje, hoe klein ook zorgt er voor dat er geen remwerking meer is.

Bij vrachtauto's werkt het anders, die hebben 2-kringsremsystemen. 1 drukzijde om te remmen, en 1 drukzijde om de rem weer te lossen. Springt er een leiding dan kanlt hij gelijk op de rem en blijft staan.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:remmen

Berichtdoor jan280CE » 27 maart 2008, 14:11

Natuurlijk hebben mercedessen net als andere auto's een gescheiden remsysteem.
Zelfs de kever had in de 60er jaren als zoiets.
Volgens mij is dit zelfs een RDW-eis anders krijg je er geen typegoedkeuring op.

Groet,

Jan
jan280CE
 


Re:remmen

Berichtdoor Nico Vliet » 27 maart 2008, 14:56

Hahaha, ja op die vakantie hadden we wel aardig wat gedronken! Maar ben toch echt met een lekke slang naar huis gereden. Onderweg hebben we nog overwogen om te stoppen maar hij remde lang niet slecht dus maar doorgekacheld. Kreeg het idee dat er voor / achter scheiding was en dat ik mn voorremmen nog had.
Nico Vliet
 


Re:remmen

Berichtdoor henklith » 27 maart 2008, 16:53

het remolie reservoir (schrijf je dat zo?), is in elk geval gescheiden.
dat betekend dat een bakje leeg was, en het andere bakje tot aan het drempeltje nog olie heeft gehad, je hebt echt veel geluk gehad, als je ee keer flink remt of wat dan ook, loopt ook de laatse olie weg over de drempel in het reserpvoir.
Groet, henk.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/03/27 22:04
henklith
 


Re:remmen

Berichtdoor Nico Vliet » 27 maart 2008, 18:00

Ja we waren jong en onbezonnen en het geld was geloof ik ook op. Apres ski ohne ende you know!
Nico Vliet
 


Re:remmen

Berichtdoor Roel280€ » 27 maart 2008, 18:46

Gelukkig ben je nu wijs en rijk, nietwaar Nico? ;)
Roel280€
 


Re:remmen

Berichtdoor Nico Vliet » 27 maart 2008, 20:02

Rijk, wordt aan gewerkt, wijs, we gaan vooruit, 15 jaar terug 900 km op halve remmen nu 3 :->
Nico Vliet
 


Re:remmen

Berichtdoor Paul Snip » 27 maart 2008, 20:43

Het systeem is inderdaad gescheiden. Wel zul je het pedaal veel dieper in moeten trappen om de tweede trap aan te spreken. En je mist de helft van je remmen.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:remmen

Berichtdoor JantjeV8 » 27 maart 2008, 22:32

Zojuist onder de 230 haar motorkap uitgekropen en onderdaad, je kunt het een gescheiden systeem noemen.
Maar volgens mijn bescheten mening ben je nog steeds niet veilig bezig door de blokken te verwijderen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je maar 1 reservoir moet vullen met remvloeistof. Mogelijk dat er in het rservoir een drempeltje of wat dan ook zit, maar de olie kan dus van de ene kant naar de andere kant komen. Of is de positie van het reservoir hoog genoeg boven de hoofdcilinder dat dat nooit over kan klotsen?
Een echt gescheiden systeem zou 2 reservoirs moeten hebben, 1 voor iedere uitgaande drukleiding op de hoofdremcilinder, of niet?

Overigens vind ik het al lange tijd vreemd dat dia auto's stalen remleidingen krijgen. De hygroscopische remolie binnenin, de water/zand/pekel etc belasting tegen de leidingen onder de auto zorgen ervoor dat de leiding gaat roesten en lekken. ALs ik ze vervang maak ik e altijd van koper, daar hoef je nooit meer naar om te kijken.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten