[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Wanneer is het einde verhaal? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 10:56

Wanneer is het einde verhaal?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Berichtdoor janbenz1 » 24 maart 2008, 19:59

Tot hoe ver ga je met het opknappen van je auto, of een aan te schaffen auto, dan bedoel ik een oldimer.
Hiermee bedoel ik, wanneer zeg je "nou is het tijd om hem van de weg te halen en te gaan slopen" of te verkopen.

Is dit wanneer de kosten te hoog worden?
Is dit wanneer het werk te veel wordt Qua tijd?
Is dit wanner je zegt, nu vind ik er niets meer aan?
Is dit als je vrouw zegt, koop nu eens een gewone auto?
Is dit wanneer de motor niet meer goed af te stellen is door slijtage?
Is dit wanneer de kilometerheffing wordt ingesteld en ook de oldtimers moeten betalen?
Is dit wnneer je uit de binnensteden wordt geweerd met je zgn. smerige auto?

Ik ben gewoon benieuwd wanneer iemand zegt dit is voor mij de grens.
Niet iedereen blijft koste wat het kost in een oldtimer rijden, en dat is een ieder zijn goed recht.
Hier kun je gewoon zeggen dit is voor mij de grens!

Zelf blijf ik zo lang als het kan rijden in mijn Oldtimer.
Natuurlijk zijn kosten wel bepalend, maar doordat de techniek in de Mercedes Benz simpel is die ik tenminste begrijp, kan ik het meeste zelf repareren.
Natuurlijk weet ik niet alles, en heb gelukkig de kennis van de clubleden achter de hand.
Maar ikzelf ga toch meestal tot het uiterste, wanneer er een roestlekje komt, pak ik dit direct aan, om erger te voorkomen.

Ik probeer het technische gedeelte zo up to date mogelijk te houden, zodat ik niet voor verassingen kom te staan.
Dus ook prventief vervangen van onderdelen hoort daar bij.
Dit is meestal niet de goedkoopste manier van onderhoud, maar voor mij wel de zekerste.
Zo weet ik dat ik niet door achterstallig onderhoud of wachten tot iets stuk gaat langs de weg kom te staan.
Ik weet dat de ANWB (sorry Paul) hier wel bij vaart, maar pech komt altijd ongelegen.

Ik heb nog een paar auto's staan, waaronder een Suzuki Alto uit 1992.
Deze heb ik voor slecht weer, en staat te wachten tot mijn dochter het rijbewijs heeft.
Het is een oud bakkie, gekocht 4 jaar geleden voor €750,00, ook deze wordt goed onderhouden, nieuw stukkie in de dorpel gelast, dan heb ik het gevoel, nou hij kan weer jaren mee.
Motortje loopt als een tierelier, en dus gaat ie niet weg.
Mocht het oncerhoopt ophouden, dan ga ik naar de sloop voor een ander blok, en hup daar gaat ie weer.

De Mercedes wordt dan echt vertroeteld, en de suzuki ben ik erder tevreden mee, maar tchnisch 100 punten.
Cosmetisch ben ik iets minder kritisch.
Maar de emotie groeit wel met het oude karretje doordat hij steeds langer op de oprit staat.
Dus als de Daf klaar is komt waarschijnlijk de Suzuki in het hok, en gaat deze in restauratie.

De sky is the limmit, dus er is altijd wel werk aan de oudjes.

Laat jullie verhaal maar eens horen, hoever jullie gaan.

Groetnis fan Jan, ût Drachten.

janbenz1

Re:Wanneer is het einde verhaal?

Berichtdoor Dionneke1963 » 24 maart 2008, 21:19

Bij mij kan dat heel snel zijn, want ik heb geen zin in gezeik aan mijn kop en heb ook niet al te veel tijd en plaats voor te repareren. Daarintegen heb ik ook vaak wagens weg gedaan die hartstikke goed waren, maar dat ik zin had in iets anders.
In de tussentijd onderhoud ik hem gewoon alsof ik er nog een ton mee moet rijden, want technisch in orde is belangrijk. Val ik stil dan ben ik in staat om hem in de fik te steken.

Einde verhaal kan dus heel plots komen zonder een echte aanleiding. Maar de punten die jij aanhaalt kunnen er ook voor zorgen. Het ligt er allemaal aan, behalve die ene over die vrouw. Mijn mercedeshatende vriendin rijdt mijn Alfa en laat mij rijden wat ik wil.
Dionneke1963

Berichtdoor Rob Holewijn » 24 maart 2008, 21:56

Jan uit Drachten,
Bij mij komt er nooit een eind aan, maar nu moet ik wel zeggen dat bij mij een auto constand onderhouden wordt en zo i zo gaat i om de 3 jaar onderste boven.
Rob Holewijn

Berichtdoor 240TD chinablauw » 24 maart 2008, 22:10

Hoi beste Jan.

Bij ons is de grens als de auto zowat uit elkaar valt.
Net als onze gele td die nu definitief van de weg is.

De kosten lopen zo hoog op om hem nog te repareren, en dat is
hij niet meer waard. En er gaat ook te veel tijd in zitten.

Er zit haast geen bodem meer in, de spatborden,deuren en wat al meer
zei is een grote gatenkaas.

Er zijn grenzen, en met deze auto is deze grens voor ons nu bereikt.

Groetjes Marion,
240TD chinablauw

Berichtdoor janbenz1 » 24 maart 2008, 22:12

Zeg Dion,

Haat je vrouw de Mercedes omdat ze zich bedrijgt voelt?
Een Alpha die kan de cocurentie toch echt niet aan.
daar deden ze toch al geen nietjes in de folders?;) ;)

Gelukkig kun jij dan iedere dag mooi in de Benz de straat op.

Rob,

Wat bedoel je met iedere 3 jaar gaat ie ondersteboven?
Strip je hem dan helemaal? of geef je hem dan weer een goede tectylbeurt e.d.
Technisch onderhoud je hem volgens mij wel up to date.

Groet jan.
janbenz1

Berichtdoor JohndeWinger » 24 maart 2008, 23:09

Hoi Jan

Als het aan mijn vrouw ligt moet ik morgen een Heckflosse kopen want deze coupé vindt ze maar niks om in te rijden (geen automaat,je zit met de kont op de grond in een coupé en het is een 2 deurs)

Maar ik heb hem nog steeds omdat het starten en lopen is s'morgens om 6uur en er mankeert niets aan dat ding.

Maar als er een andere komt zal het helaas geen Heckflosse worden omdat ik hem toch voor dagelijks gebruik moet hebben.

Maar er zijn ook donderse mooie W126 te koop waar ik wel oren naar heb en dan is het EINDE VERHAAL VOOR MIJ WAT DE coupé BETREFT JAN
Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde

Mercedes Benz: The best or nothing
JohndeWinger
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Martinovich » 25 maart 2008, 00:09

Ik hoop nooit, maar te hoge kosten zouden voor mij het einde zijn van een heerlijke auto.

Ik heb hem net, en ben aan het uitvinden of ik het allemaal acceptabel vind.

De brandstof kosten, onderhoudskosten enz enz.

Als de roest meevalt denk ik dat ik hem opknap en er mee blijf rijden.

Dus ik hoop op een goede afloop van de binnenkort uit te voeren grondige inspectie.

Gr. Martijn
Martinovich

Berichtdoor The White Rider » 25 maart 2008, 00:13

Kijk, voor mij zeer eenvoudig. Het draait altijd om geld tenzij je eurootjes te over hebt, ik dus niet, ben maar een gewone jongen.

Ik geloof erin dat als je eenmaal alles wat ijzer is aan de Benz goed geconserveerd hebt (want dat is de zwakke plek) en dit daarna heel goed bijhoudt qua problemen (lees roest) onmiddellijk aanpakken, je heel erg lang kan rijden.

En wat betreft de mekaniek: quasi onverslijtbaar mits goed onderhoud en zoals eerder genoemd tijdig preventief vervangen van de nodige onderdelen.

Dan kost een W123 niet zoveel, valt best wel mee, maar dat weten jullie.

Als je dan (bijna) alles zelf eraan doet is het plaatje helemaal perfect!

Dus wanneer eindigd mijn W123 verhaal? Waarschijnlijk op het moment dat de overheid er een stokje voor steekt. Dat is het enige waar ik echt bang voor ben.

De rest fixen we
The White Rider

Berichtdoor Roel280€ » 25 maart 2008, 00:15

Wanneer?
Als het geld op is.... Nog niet begroot...
Als de zin weg is... Nog even niet....
Als ik iets anders wil... Grijpt mijn lieve vriendin verstandig in...

Dus nog even niet...Die heerlijke 280E blijft lekker lang bij me.
Roel280€

Berichtdoor Nico Vliet » 25 maart 2008, 12:09

Jan,

Zal voor de meesten een of een combinatie van de punten zijn die je opnoemt. Een ieder zn situatie is anders. Ik heb de 280 er naast mijn lease auto bij. Ideaal wat mij betreft, geen bijtelling en gelijkertijd in een auto rijden waarvan ik al jaren dacht, die wil ik ooit nog eens bezitten. Momenteel totaal geen idee wanneer ie er ooit uit gaat. Denk dat dat is wanneer de kosten / moeite zwaarder gaan tellen dan de liefde. Das met de meeste dingen zo :->
Nico Vliet

Berichtdoor JantjeV8 » 25 maart 2008, 13:51

Leuk verhaal is hier opgeworpen.

Wat bij de ene 'kosten' zijn om een auto weer aan de gang te krijgen, is bij de andere niet meer dan 'moeite' omdat ie zelf over mogelijkheden beschikt.

Momenteel komen er behoorlijk veel old-timers op de weg. Misschien kan Paul Snip vertellen of zij nu ook merkbaar vaker naar een oud gebakje moet uitrukken.

Al zou je nu een auto treffen die roestvrij is, en er de komende jaren qua roestbescherming totaal niet naar om zou kijken, zou hij nog zomaar 10 jaar achtereen op dat gebied door de APK kunnen komen.

Een reden die ik nog niet echt gelezen heb:
De meesten gaan een W123 zoeken met een aardig pakketje van eisen. Uieindelijk de auto die dan aangeschaft word zou wel eens heel anders samengesteld kunnen zijn en men is er doorgaans reteanthousiast mee. ALs dan na een poos toch een mooier, completer of wat dan ook model tegen het lijf gelopen wordt is een inruil ook zomaar aan de orde.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor RenK » 25 maart 2008, 17:01

Einde verhaal is hier wanneer hij niet me betaalbaar door de APK komt.
Tis een soort kosten baten verhaal.
Zodra ik voor een APK meer kosten moet maken dan een vervangende W123 gaat kosten is het een kleine beslissing om het als onderdelen te gebruiken ipv opknappen. Er komen steeds weer nieuwe youngtimers bij die onder de regeling vallen en die worden vanzelf oldtimer.
daarna begint het verhaal weer opnieuw.

grttz
Kees
RenK

Berichtdoor Emile » 25 maart 2008, 17:58

Volgens mij maakt het niet uit welke auto je rijd kosten van onderhoud zullen er altijd zijn.Ik beleef veel plezier aan het rijden in de coupe.Dus het is wat mij betreft pas einde verhaal als het op Europeesch niveau onmogelijk word gemaakt om je met de oldtimer vrij te bewegen.
Laten we hopen dat het niet zover komt
Emile

Berichtdoor Dionneke1963 » 25 maart 2008, 18:27

janbenz1 wrote:
[quote]Zeg Dion,

Haat je vrouw de Mercedes omdat ze zich bedrijgt voelt?
Een Alpha die kan de cocurentie toch echt niet aan.
daar deden ze toch al geen nietjes in de folders?;) ;)

Gelukkig kun jij dan iedere dag mooi in de Benz de straat op.

Niet bedreigt, maar ze vindt Mercedes oerlelijk en over de bestuurders heeft ze geen goed woord, want die rijden allemaal te langzaam, maar ze zit wel eens bij mij en ze vindt hem nu wel relaxed.
Alfa doet het de laatste jaren echt goed en ik ben er ook tevreden over, wat ik eigenlijk niet had verwacht. Je hoort er veel verhalen over, maar ik heb hem gekocht bij de 136.000Km en meteen een nieuwe distributie in gedaan. Nu staat hij op de 197.000 en moet met schaamte vermelden dat hij binnenkort zijn eerste beurtje krijgt, dus meteen een grote beurt met nieuwe distributie. Niet slecht he? Loopt als een trein en pittig. Andere onkosten waren de remblokken en twee draagarmen. Ik vind het dus wel meevallen.
Dionneke1963

Berichtdoor Douwe Jan » 25 maart 2008, 21:47

Einde verhaal kan op 2 manieren :

1) de auto wordt te duur voor dagelijks gebruik (dan zou het een mooi-weer-auto kunnen worden ?)

2) de auto wordt te duur omdat herstelwerk meer zou kosten dan redelijk is (taxatiewaarde)

Het eerste ligt in de lijn der verwachting; met mijn VW Passat diesel (6-bak)haal ik 1:18 , met de 200D ca 1:11 en dat is een niet te verwaarlozen verschil bij bv 30.000 km/jaar
(bovendien zijn toekomstige bluetech,-en green-motion-diesels goed voor wie weet 1:25 - 1:30 ?)

Bij zo'n verschil raakt het "sentiment" al snel op de achtergrond.
Groet, DJ
Douwe Jan

Berichtdoor JaapW114 » 25 maart 2008, 22:08

Douwe Jan,

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je het economisch gaat bekijken, maar er is ook nog zo iets als emotie? Waar geniet je nu meer van tijdens het rijden?

Youp van het Hek, zegt het heel treffend; "we kopen merk artikelen, zodat we niet opvallen in de massa".

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Douwe Jan » 25 maart 2008, 22:25

Geen zorgen hoor, Jaap.
Met 2 van die Benz-beesten toon ik toch veel emotions en ze gaan niet weg als het niet hoeft ...
Douwe Jan

Berichtdoor Martinovich » 25 maart 2008, 22:59

Douwe Jan,

1 op 11 of 1 op 18 weeg nog zeker niet op tegen de afschrijving en wegenbelasting van een Passat.

€3250,- brandstof bij de Benz tegen €1950,- voor de Passat
€ 0,- wegenbelasting bij de Benz tegen +/- €800,- voor de passat
€500,- afschrijving op de Benz tegen €3000/4000 afschtijving per jaar (of is het een oudje met heel veel km's?) op de passat

Als ik dit zo uitreken ben je met de Benz een stuk goedkoper uit, afgezien nog van
de bloeddruk die een stuk lager is als je in de Mercedes rijdt, alleen uit het milieu oogpunt zeg ik Passat.

Gr. Martijn
Martinovich

Berichtdoor Douwe Jan » 25 maart 2008, 23:14

Martijn,

Klopt hoor, maar na 15 jaar rijden in een diesel-Benz, gaan we komend april pas belastingvrij; komt bij dat de Benz ongemerkt aan onderhoud en reparatie fors meer op z'n ster heeft gekregen dan geplanned.

Wanneer we toekomstig moeten betalen voor vervuiling en "grootverbruik" (1:11)dan gaat mijn Benz de schuur in voor de zondag en dan zullen we naar "bluemotion-1:30" gedwongen worden.

Hoop van niet,uiteraard !! DJ
Douwe Jan

Berichtdoor Martinovich » 25 maart 2008, 23:38

Ok, das natuurlijk een ander verhaal,
maar als je een goede passat wil kost dat 15.000/20.000 euro met goede km's

Een goede belastingvrije Mercedes met goede km's koop je volgens mij voor een duizend of 8.

Maar goed, ik ben net begonnen met het rijden in een W123, misschien val ik straks ook wel
van m'n stoel van al het onderhoud en de daarmee gemoeide kosten.

Gr. Martijn
Martinovich

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto