door JaapW114 » 29 maart 2008, 08:54
Dion,
Ik las ook wel TIG, maar denk dat je als niet dagelijks lasser meer hebt aan een MIG/MAG apparaat, universeler inzetbaar. Tenminste ik ga ervan uit dat niet iedere liefhebber een AC/DC TIG machine koopt, dus valt aluminium lassen al af. RVS zal bij de Benz ook niet veel voorkomen, dan lijkt mij een MIG/MAG toch beter op zijn plaats. Met MIG is ook prima aluminium en RVS te lassen, iets minder mooi dan met TIG, maar het maakt dan ook niet zo'n lawaai!De andere optie van een TIG apparaat is vaak elektrode lassen, maar ik denk dat de meeste zich daar met dun plaat werk (ten onrechte) niet aan wagen. Zodoende kwam ik bij mijn advies voor een MIG/MAG apparaat. Maar zelf blijf ik toch bij elektrode! Ben nu bezig met een grote staalconstructie op Schiphol, nog geen raam of deur in het gebouw, dus tocht als een gek, gewoon met een 4 mm basis elektrode. Nog een voordeel, constructie staat deels al in de verf, niks geen geslijp deze elektrode brandt overal doorheen. En ik blijf erbij het blijft de sterkste lasverbinding, vooral vertikaal opgaand. Ook blijf ik het een fascinerend gezicht vinden hoe een elektrode zich in het metaal brandt, eerst zie je de uitholling en dan opvullen met lasmateriaal, het verveelt mij nooit dat gezicht. Wel ben ik het met meerdere mensen eens dat veel laswerk een opeenstappeling van klodders is, die met een slijptol in model geslepen wordt, een keertje een proefstukje lassen en dat doorslijpen kan geen kwaad. Het nadeel van lassen zonder gedegen kennis zie je vaak bij MIG/MAG, uiterlijk een nette las voor de leek, alleen jammer van de plakfouten, maar als je dat niet weet, kan je er ook niet op letten. Net als de vele holle of bolle lassen. Ik denk dat je alleen door een stukje scholing en veel ervaring leert hoe je de laskar moet afstellen, de stand van de toorts moet zijn, wat de voortloopsnelheid moet zijn en in welke positie iets het best gelast kan worden. Zo weer een heel verhaal, maar het blijft voor mij een interessante materie.
groet,
Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/03/29 07:55