[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
wat voor lastoestel? : Carrosserie & Exterieur - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 sep 2024, 20:34

wat voor lastoestel?

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor JantjeV8 » 26 maart 2008, 08:29

Met die toorts en losse toevoegdraad is TIG lassen.

MIG/MAG lassen is eigenlijk hetzelfde als wat men CO² lassen noemt.
MIG is met Inerte gassen, MAG met Anert gas. Dat hangt er vanaf wat je moet lassen. Staal en RVS doe je bijvoorbeeld met MIG, aluminium met MAG (of andersom).

@Dionneke:
ALs ik me verplaats in de schoenen van een vakman kan ik me je mening heel goed voorstellen. Maar mijns inziens is het voor een Braaiert wat eenvoudiger en vergevingsgezinder om met CO² aan het stoeien te zijn.
Het is onder de auto ook vaak zo dat je er niet optimaal met je toorts bij kunt komen. Met de CO² toorts kun je dan toch met wat kunst en vliegwerk er iets redelijks uitkrijgen. TIG is daar veel gevoeliger voor.
Maar een hoekje aan de auto repareren voor een leek zie ik de meeste eenvoud in CO².

Het zal altijd zo blijven: Iets aan elkaar bakken lukt uiteindelijk iedereen wel, maar dat maakt je nog geen lasser.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor The White Rider » 26 maart 2008, 09:54

Volledig akkoord met JantjeV8

Heb ook jarenlang RVS constructies machines en plaatwerk gelast met TIG, maar het blijft een feit dat als je in je garage op je zij/rug ligt op moeilijk bereikbare plaatsen te braden een mig/mag het leven toch wel zoveel eenvoudiger kan maken.

Ik gebruik voor mijn T een mig toestel 220V 170A dat ik jammer genoeg moet huren, maar het werkt prima!
The White Rider
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor JaapW114 » 26 maart 2008, 22:26

JaapW114
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor Dionneke1963 » 26 maart 2008, 23:33

@JaapW114

Ik denk dat voor een leek het CO2-gebeuren wat eenvoudiger lijkt/is. Daar kan ik wel een beetje inkomen, mits hij er oplet dat hij ook een goede las heeft. Vaak zie je opeen gestapelde klodders ijzers die maar amper ingebrand zijn.

Uit ervaring weet ik dat je met een TIG-toorts in sommige gevallen beter en gemakkelijker op plaatsen kunt komen dan met die dikke lange toorts van het MIG/MAG-apparaat.

Voor een leek en voor wat knutselwerk aan je auto is een MIG/MAG-apparaat wel handig, maar persoonlijk kies ik voor een TIG.
Dionneke1963
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor JantjeV8 » 27 maart 2008, 08:56

Juist Jaap, dat was hem!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor DMC » 27 maart 2008, 18:35

als beginnend lasser zou ik beginnen met een mig apparaatje idd

tig moet je toch wel wat uurtjes laservaring voor hebben gehad om er ook maar een beetje mee te kunnen lassen ,
en daarbij is tig gevoelig voor vuile matterialen en dus meer geschikt voor schoon of nieuw plaatwerk.
maar natuurlijk is de keus aan jou..

suc6 met je keuze

groeten dave
Liever een lasbak dan een leasbak
Avatar gebruiker
DMC
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 430
Geregistreerd: 19 aug 2007, 17:12
Woonplaats: Weurt
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor JaapW114 » 29 maart 2008, 08:54

Dion,

Ik las ook wel TIG, maar denk dat je als niet dagelijks lasser meer hebt aan een MIG/MAG apparaat, universeler inzetbaar. Tenminste ik ga ervan uit dat niet iedere liefhebber een AC/DC TIG machine koopt, dus valt aluminium lassen al af. RVS zal bij de Benz ook niet veel voorkomen, dan lijkt mij een MIG/MAG toch beter op zijn plaats. Met MIG is ook prima aluminium en RVS te lassen, iets minder mooi dan met TIG, maar het maakt dan ook niet zo'n lawaai!De andere optie van een TIG apparaat is vaak elektrode lassen, maar ik denk dat de meeste zich daar met dun plaat werk (ten onrechte) niet aan wagen. Zodoende kwam ik bij mijn advies voor een MIG/MAG apparaat. Maar zelf blijf ik toch bij elektrode! Ben nu bezig met een grote staalconstructie op Schiphol, nog geen raam of deur in het gebouw, dus tocht als een gek, gewoon met een 4 mm basis elektrode. Nog een voordeel, constructie staat deels al in de verf, niks geen geslijp deze elektrode brandt overal doorheen. En ik blijf erbij het blijft de sterkste lasverbinding, vooral vertikaal opgaand. Ook blijf ik het een fascinerend gezicht vinden hoe een elektrode zich in het metaal brandt, eerst zie je de uitholling en dan opvullen met lasmateriaal, het verveelt mij nooit dat gezicht. Wel ben ik het met meerdere mensen eens dat veel laswerk een opeenstappeling van klodders is, die met een slijptol in model geslepen wordt, een keertje een proefstukje lassen en dat doorslijpen kan geen kwaad. Het nadeel van lassen zonder gedegen kennis zie je vaak bij MIG/MAG, uiterlijk een nette las voor de leek, alleen jammer van de plakfouten, maar als je dat niet weet, kan je er ook niet op letten. Net als de vele holle of bolle lassen. Ik denk dat je alleen door een stukje scholing en veel ervaring leert hoe je de laskar moet afstellen, de stand van de toorts moet zijn, wat de voortloopsnelheid moet zijn en in welke positie iets het best gelast kan worden. Zo weer een heel verhaal, maar het blijft voor mij een interessante materie.

groet,

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/03/29 07:55
JaapW114
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor JaapW114 » 29 maart 2008, 09:31

Dion,

Ik las ook wel TIG, maar denk dat je als niet dagelijks lasser meer hebt aan een MIG/MAG apparaat, universeler inzetbaar. Tenminste ik ga ervan uit dat niet iedere liefhebber een AC/DC TIG machine koopt, dus valt aluminium lassen al af. RVS zal bij de Benz ook niet veel voorkomen, dan lijkt mij een MIG/MAG toch beter op zijn plaats. Met MIG is ook prima aluminium te lassen, iets minder mooi dan met TIG, maar het maakt dan ook niet zo'n lawaai!De andere optie van een TIG apparaat is vaak elektrode lassen, maar ik denk dat de meeste zich daar met dun plaat werk (ten onrechte) niet aan wagen. Zodoende kwam ik bij mijn advies voor een MIG/MAG apparaat. Maar zelf blijf ik toch bij elektrode! Ben nu bezig met een grote staalconstructie op Schiphol, nog geen raam of deur in het gebouw, dus tocht als een gek, gewoon met een 4 mm basis elektrode. Nog een voordeel, constructie staat deels al in de verf, niks geen geslijp deze elektrode brandt overal doorheen. En ik blijf erbij het blijft de sterkste lasverbinding, vooral vertikaal opgaand. Ook blijf ik het een fascinerend gezicht vinden hoe een elektrode zich in het metaal brandt, eerst zie je de uitholling en dan opvullen met lasmateriaal, het verveelt mij nooit dat gezicht. Wel ben ik het met meerdere mensen eens dat veel laswerk een opeenstappeling van klodders is, die met een slijptol in model geslepen wordt, een keertje een proefstukje lassen en dat doorslijpen kan geen kwaad. Het nadeel van lassen zonder gedegen kennis zie je vaak bij MIG/MAG, uiterlijk een nette las voor de leek, alleen jammer van de plakfouten, maar als je dat niet weet, kan je er ook niet op letten. Net als de vele holle of bolle lassen. Ik denk dat je alleen door een stukje scholing en veel ervaring leert hoe je de laskar moet afstellen, de stand van de toorts moet zijn, wat de voortloopsnelheid moet zijn en in welke positie iets het best gelast kan worden. Zo weer een heel verhaal, maar het blijft voor mij een interessante materie.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor Dionneke1963 » 29 maart 2008, 10:11

@JaapW114,

Ik ga wel in je verhaal mee. Zullen we maar gewoon een MIG/MAG-advies uitbrengen en een cursus? Het moet tenslotte ook vast zitten.

Ik ga wel in je verhaal mee. Zullen we maar gewoon een MIG/MAG-advies uitbrengen en een cursus? Het moet tenslotte ook vast zitten.

Dionneke1963
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor JaapW114 » 29 maart 2008, 10:47

Dion,

MIG/MAG apparaat is toch het beste advies. Lascursus is geen overbodige luxe, maar alleen als men daarna voldoende ervaring kan opdoen. Ik geloof dat Rust Buster zoiets organiseerd, maar als eendaagse cursus. Ik denk als hij er een cursus van meerdere dagen van maakt de meeste toch wel geholpen zijn. Als een ervaren lasser een las moet leggen, ongeacht waarin en in welke positie, weet je toch redelijk de parameters in te schatten, zeker met mijn eigen laskar. Maar ik wordt ook vaak ingehuurd door bedrijven, ieder bedrijf heeft zijn eigen type en merk laskarren, maar bij benadering weet je toch hoe alles moet staan, beetje bijstellen en lassen maar. Maar zeker bij construciebedrijven zie ik toch nog vaak slecht laswerk, het zit wel goed vast, maar het oog wil ook wat. Vlug een afbraamschijf erover heen en alles is weer mooi glad. Nog erger als je alleen moet aflassen, ligt het al gehecht klaar, soms springen de hechten gewoon los, of hechten in de lasnaad kompleet met gas- of slakinsluiting. Ik hecht nooit in de lasnaad, maar altijd met bruggetjes, kost iets meer tijd, maar het voordeel van een brug is dat je met een paar wiggen alles perfect kan stellen. Waterpas en een haakse blokhaak erbij en lassen maar. Las ook vaak in de bouw, daar is het helemaal droevig, slak hoeft er niet af, uiterlijk van de las is totaal onbelangrijk, wordt toch afgetimmerd!

Jaap
JaapW114
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor Dionneke1963 » 29 maart 2008, 13:47

Erg he, als je zo werkt of moet werken. Ik werk alles netjes af,of ze het nu wel of niet zien. Geen gezeik naderhand over mijn werk!
Wij hebben een staal en een RVS-afdeling. Staal zijn vaak betonmallen, RVS vaak voor de voedingindustrie. Twee werelden van verschil en ik zie toch vaak dat je een staalboer niet bij het rvs moet laten komen. Mits zijn vakkennis en instelling goed is, anders is het dieptriest. Veel te ruw, geen afwerking en........ik vind het zo wel goed. Sta ik bij het staal, dan krijg ik nog wel eens de opmerking dat mijn afwerking TE is, maar dat het er wel strak uitziet. Tja, je levert vakwerk, dus doe het dan ook goed, maar dat is mijn idee.
Dionneke1963
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor Texelaar » 30 maart 2008, 12:17

Ik zou inderdaad ook gaan voor een MIG apparaat.Het hoeft voor dun autoplaat helemaal geen superzwaar watergekoeld monster te zijn, een apparaatje op 220/380 waar 0.6 of 0.8 draad in gaat (of 1 mm als je wat zwaarders wil gaan lassen)volstaat voor dat lichte werk makkelijk.
Hoewel ik zelf veel TIG las op mijn werk, zou ik dat voor dit werk niet aanraden. Je brengt behoorlijk veel warmte in je materiaal, waardoor je lasnaad gauw gaat trekken. Ook is het lastig om met 1 hand een stukje vast te houden, en met 1 hand hechten.Vaak moet je toch al meteen met je draadje paraat staan om te voorkomen dat je er gaten in randt. Zeker als je een vooropeningetje hebt.
Ik las zelf aan mijn Mercedes met een Telwin apparaat, tot 180 ampere ofzo op 220 volt. Met massieve draad van 0.8, en een fles meng gas. Daar kun je hele mooie doorlassen mee maken.
Succes met je keuze!
groet Johan
Texelaar
 


Re:wat voor lastoestel?

Berichtdoor JaapW114 » 30 maart 2008, 19:35

Johan,

Ik ben het helemaal met je eens, zelf het ik een Telwin 270 amperé, last ook prima. Zowel in dunne plaat als in zwaarder staal. Vooral positie laswerk zoals stapelen en boven het hoofd gaan prima met de luchtgekoelede toorts. Zwaar werk doe ik toch met een elektrode.

groet,

Jaap

JaapW114
 

Vorige

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten