[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
300D geen stroom op gloeispiraal en controlelampje : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:39

300D geen stroom op gloeispiraal en controlelampje

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

300D geen stroom op gloeispiraal en controlelampje

Berichtdoor Willy300D » 29 maart 2008, 19:43

Help, snap er niets meer van! Beste medeleden, Vandaag gewoon in mijn 300D uit 1982 gereden. Thuis voor de deur gezet en toen moest ik hem even verzetten. Ik laat de gloeispiralen/-bougies hun werk doen en wil doorstarten. Ineens alle controlelampjes op het dashboard uit en de auto slaat niet aan. Startmotor gaat dus ook niet rond. Verder geloof ik overal stroom te hebben.

Uiteraard heb ik in het zekereingenkastje geneusd maar alle zekeringen zijn nog heel!
Rarapliesiepet??? Wie weet wat er aan de hand is?

Wel is me opgevallen als ik de contactsleutel in de "gloei"-stand zet dat er een raar geluid uit een zwart kastje komt dat op het linker binnen spatbord zit gemoneerd. heb ik even open gemaakt. Volgens mij zit daar buiten 2 apparte stekkers ook een soort hoofdzekering. Deze is ook nog in tact.

Dus wie weet wat dit probleem kan zijn.

Alvast hartelijke dank!!!

Groeten Willy
Willy300D

Re:300D geen stroom op gloeispiraal en controlelam

Berichtdoor Govert » 29 maart 2008, 21:06

Dat zwarte kastje is je gloeirelais. Met een multimeter kan je een en ander nameten.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Boy » 30 maart 2008, 00:15

Voor 99% zeker accu leeg/kapot , andere 1% schte verbinding (overgangsweerstand) in de hoofdkabels. (massa kabel ?)

Dat rare geluid is het klapperen door in/uitschakelen van je gloeirelais.
Bij inschakelen contact word het gloeirelais bekrachtigt en word er zo n 60 a 70 ampere gevraagt. Door deze hoge stroom daald de klemspanning van de lege/slechte accu waardoor de dashbordlampjes doven EN het gloeirelais uitschakeld. Nu de gloeistroomafname weg is zal de accuklemspanning weer stijgen en het gloeirelais schakeld zichzelf weer in doordat de spanning op klem 15 van het relais ook weer stijgt. Vervolgens klapt de spanning weer inelkaar en het relais schakeld zich weer uit. enz. enz. enz.
Even accu laden cq vernieuwen dus. En de laadstroom even meten.
Succes met de 300D
Boy

Berichtdoor Willy300D » 30 maart 2008, 12:27

Boy, je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk.
Ik heb de powerstarter erop gezet en ik kon hem zo starten. Laadstroom geeft ie genoeg, ruim 14v.
Voor het starten met power starthulp gaf de accu een kleine 10v aan en na het starten toen de motor weer af was gezet nog maar iets over de 8v. Idd kapotte accu dus.

Ik had het hier helemaal niet gezocht daar ik nog geen 10 minuten ervoor mee had gereden en verder ook helemaal geen problemen mee had en de meeste electronische installaties het gewoon deden. (radio niet trouwens)

Nu opzoek naar een andere accu.
Willy300D

Re:300D geen stroom op gloeispiraal en controlelampje

Berichtdoor henklith » 30 maart 2008, 16:01

Het is mij vorige zomer ook opgevallen, dat de accu letterlijk van het ene op het andere moment volkomen de geest kan geven.
Dus hop hop hop,,, naar de accu schop!
En laat daar ook gelijk even kijken of er een lekstoompje loopt, je weet maar nooit.
Groet, Henk
henklith

Keer terug naar Techniek