Beste leden
Half Februari heb ik een W123 200 op LPG aangeschaft van bj 78
Dankzij de informatie die ik hier gevonden heb ga je toch een stuk zekerde op aankoop uit en weet je de zwakke plekken snel te vinden.
Hierbij mijn verhaal vanaf de afgelopen 6 weken.
Bij aanschaf bleek al dat de motor erg slecht was harde tik weinig vermogen olie lekkend en blauw roken, maar de prijs was goed en de auto was zeker niet rot en heeft een droog en heel interieur.
Omdat ik flink wat sleutel ervaring heb opgedaan in mijn jonge jaren durfde ik de uitdaging wel aan zeker omdat er in Oss nu een doehetzelf garage is met brug en voldoende gereedschappen.
Eerst maar een naar de motor kijken klepdeksel er af bougies er uit en compresie meten
Valt niet tegen voldoende compressie op alle cylinders bij het klepstellen kwam de oorzaak van de tik al aan het licht de nokken as op 2 nokken totaal weg gesleten.
Gelukkig had Rob nog een nokkenas liggen blijkt meteen dat mijn motor van een oud type is van een W115 maar de motor loopt weer redelijk, nieuwe olie,bougie’s ,verdelerkap en kabels en de motor gaat steeds beter lopen alleen nog een rammel op de distributie ketting want die
was uitgesteld en klep seal rubbers vervangen stond nog in de planning.
Tussendoor de uitlaat nog compleet vervangen met voorpijp en ook de cardan tussen lagers.
Totdat na een blokje rijden spontaan de koppakking kapot gaat, de olie werd zo de 4e cylinder ingezogen wat een enorme wit/grijze straaljager mistbank in de straten van Oss veroorzaakte.
Na het openmaken van de motor blijkt alles een beetje versleten te zijn de cylinder wanden spiegelen ,olie lekkage langs krukas kering, slechte distributie ketting ,geleiders etc
Gelukkig kon ik een andere motor kopen altijd op benzine gelopen mooi droog blok maar zonder aanbouw delen en nokkenas.
Ik heb de motor opgebouwd en overgezet, verse vloeistoffen,waterpompje, termostaat toch nog een 14 uur werk want het zit altijd tegen boutjes breken af en de motor ruimte ook helemaal schoongemaakt.
Dan komt het spannende moment van starten en gelukkig hij loopt als een zonnetje alles weer afgesteld kleppen en ontsteking gesteld,ik ben pas tevreden als een euro op zijn kant op
de motor blijft staan en dat is gelukt.
Helaas na een 100km rijden bouwt de motor druk op in de radiateur en krijgt water bij de olie dus de weer aan de slag kop er af en nu blijkt er een stuk rubber in een koel kanaal te zitten lijkt wel op een oude verteerde pakking en de koppakking heeft wat gelekt.
Alles netjes schoongemaakt deze motor ziet er wel erg netjes uit onder de kop nieuwe koppakking gemonteerd 1 zaterdag werk en vandaag weer de hele dag mee gereden nu gaat het gelukkig goed de motor loopt erg mooi en er komt geen wolkje blauwe rook meer uit.
Ik vind sleutelen best leuk maar nu is het wel genoeg geweest het voordeel is dat ik de auto onder de kap nu bijna met de ogen dicht uit elkaar kan halen en ik misschien dat ik met de opgedane kennis ook eens iemand kan helpen hier op het forum.
Ik hoop snel eens kennis temaken met andere leden en hun auto´s,
Grt Peter