Hoi Eric.
Ik heb het zelf al gevonden in mijn pdf files. Dit is het artikel waar het over gaat, olilogie van een expert. Lees maar:
Synthetische oliën?
Of: waarom niet!
De tijden van “olie is olie†hebben we nu echt wel achter de
rug. Volkswagen heeft alleen al voor haar laatste modellen in
de afgelopen 3 jaar drie volledig nieuwe oliespecificaties in het
leven geroepen zonder welke haar motoren binnen afzienbare
tijd volledig in de soep zullen draaien. En nieuwe oliën zijn
alweer onderweg
De eisen die deze motoren aan de olie stellen zijn nagenoeg
niet te halen zonder gebruik te maken van de meest
geavanceerde synthetische basisoliën en de modernste
dopes. Maar dat zijn de specificaties van anno nu.
Vroeger, in de goeie ouwe tijd toen men nog echte auto’s
zoals de /8 maakte, lag het met de olie heel anders.
In den beginne (1859) waren er twee soorten olie; een dikke
en een dunne, deze kwamen in Amerika uit de grond. De
eerste werd in Pennsyilvania aangeboord, de ander spoot in
Texas omhoog.
Na verloop van tijd veranderden de toepassingen voor
smeerolie en alleen een dikke of een dunne olie voldeed niet
meer aan de eisen.
Rond het begin van de vorige eeuw is men de olie gaan
destilleren en raffineren, later werden daar dopes (additives)
aan toegevoegd om de eigenschappen van de verkregen olie
te verbeteren.
Dit was de geboorte van de moderne smeermiddelen zoals we
die nu kennen.
De kwaliteit van deze soort olie is in de loop der tijd wel
verbeterd, maar specificatietechnisch heeft deze technologie
met name in de afgelopen 25 jaar grote sprongen gemaakt.
In de periode tussen 1945 en 1975 zijn de
motoroliespecificaties nagenoeg niet veranderd tot op het
gegeven moment benzinemotoren ook gevoed werden door
LPG. Door het het verbranden van LPG ontstond er in de
“oude†motorolie het fenomeen â€Black Sludgeâ€, wat weer
funest was voor de motoren.
Hierover meer in de volgende uitgave van Olilogie. Naarstig is
men oliën gaan ontwikkelen die bestand waren tegen “Black
Sludgeâ€.
Dit was het begin van de “Specificatiewedloopâ€
Dit alles betekent dat wij bij de keuze van de te gebruiken
motorolie rekening moeten houden met het de volgende feiten.
De auto’s waarin wij het liefst rijden (onze /8) zijn ontwikkeld in
een tijd dat er nog op "oude" olie gereden werd en dus zijn ook
de motoren ontwikkeld met in het achterhoofd de gedachte dat
dat op dat moment de beste olie was (dat was tenslotte ook
zo).
Alle materialen in de motor, alle spelingen, alle oliekanaaltjes,
de pompen en het hele smeerregime van de motor zijn
allemaal ontwikkeld op basis van de olie specificaties uit eind
jaren ’60, begin jaren ’70.
Dus verschillende materialen in de motor zijn niet bestand
tegen de zeer agressieve dopes in een moderne synthetische
motorolie en dus kunnen verschillende rubbers hard worden
en dus gaan lekken, pakkingen, afdichtingen, kunststof en ook
sommige metalen onderdelen kunnen op den duur aangetast
worden, kapot gaan en dus nog meer slijtage en of lekkage in
de hand werken.
Een bijkomend euvel is dat een motor, en vooral dat wat
oudere motoren, altijd een beetje vuil zijn van binnen, dit vuil
vormt een laagje, laten we het maar oneerbiedig zwarte derrie
noemen.
Door de schoonmakende dopes in een moderne motorolie
(detergenten) wordt deze derrie opgelost en er kunnen grotere
stukken loskomen, deze stukken kunnen oliekanaaltjes
blokkeren met alle desastreuze gevolgen van dien.
Tevens zorgt deze derrie er voor dat alle naden en
afdichtingen ook goed afsluiten. Bij overschakeling op een
moderne (semi)synthetische olie, is de kans zeer groot dat
door de schoonmakende werking van deze olie, dit vuil wordt
opgelost en afgevoerd met als gevolg dat de motor olie gaat
lekken.
Elke motor en elk motortype produceert een bepaalde
hoeveelheid afvalstoffen (verbrandingsresten, slijtagedeeltjes,
stof, etc). Een groot gedeelte van deze afvalstoffen moet
worden opgenomen door de motorolie, dit is een belangrijke
taak van de olie en deze is daar dus op berekend.
Onafhankelijk van het type olie waarmee je je motor afvult,
blijft deze hoeveelheid afvalstoffen gelijk.
Dus ook de meest moderne, synthetische olie zal dezelfde
hoeveelheid van deze stoffen op moeten nemen en zal op een
gegeven moment verzadigd raken. Dan kan ook een
volsynthetische olie dan niet meer aan zijn taak voldoen en de
motor
Dit zijn in grove lijnen de zwaarst tellende redenen waarom in
een klassieker geen (semi)synthetische oliën ingezet zouden
moeten worden.
Daarom is het belangrijk om, wederom onafhankelijk van het
type gebruikte olie, de originele verversingsintervallen aan te
houden die de fabrikant ten tijde van de ontwikkeling van de
auto aan heeft bevolen.
Voor diegenen die op LPG rijde, het volgende;
Ik hoor jullie het nu al zeggen; “Maar mijn olie is altijd
hartstikke mooi bruin als’ie uit het carter komt, en niet zwart,
dan kan ik er toch nog mee doorrijden!!â€
Fout gedacht!!
Er zijn een paar dingen die men vaak over het hoofd ziet.
Het is inderdaad zo dat een olie in een LPG-motor veel minder
verbrandingsresten op hoeft te nemen, maar de samenstelling
van de resten die de olie moet opnemen zijn wel heel anders
dan die van een motor op benzine en/of diesel.
Daarbij komt, dat doordat de verbranding van LPG veel heter
is en de motor op bepaalde plaatsen veel heter wordt, (o.a.
door andere mengverhouding en geen koelende werking van
benzinenevel) wordt de olie thermisch veel zwaarder belast en
zal dus veel sneller verouderen.
Hierdoor wordt het voordeel van een schonere verbranding
opgeheven en zo kom je weer op het gemiddelde uit van de
normaal voorgeschreven verversingstermijn.
En nu de hamvraag (en wie het antwoord weet, moet mij maar
even e-mailen op
peolini@hotmail.com)
Waarom zou ik een zeer dure synthetische olie in mijn
klassieker doen terwijl dit eerder kwaad doet dan goed doet,
waarmee ik dezelfde verversingstermijn aan moet houden en
mij dus geen financieel en technisch voordeel oplevert?â€
Conclusie: gebruik in de motor van jouw /8 een minerale
motorolie met een
API: SF/CC specificatie van een goede kwaliteit en hou je aan
de door Mercedes Benz aangegeven verversingstermijn.
In de volgende uitgave van Olilogie ga ik wat dieper in op de
taken van de motorolie en vertel ik je waarom je geen troep
moet gebruiken die je bij je motorolie moet gooien (Motor-Up,
Slick 50, Ceram, Carflon en noem ze maar op…….)
Verder wil ik afsluiten met: Heb je nog verdere vragen over
oliën kun je die ook kwijt op het bovengenoemde e-mailadres.
En wens ik iedereen een verantwoord onderhoud van zijn of
haar /8, want het auto-rij-weer zit er weer aan te komen.
Dennis Loep
Groet, Job