[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 21:44

aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor frank_300tdt » 05 apr 2008, 14:52

beste mensen,

met de keuring in het vooruitzicht ben ik mijn 300 turbodiesel even aan het nalopen. Onder de auto gelegen en ook eens aan de cardanas gedraaid...... er zat nogal wat speling in de aandrijfassen. nou weet ik ook waar dat gebonk vandaan komt tijdens het overschakelen of schakelen van voorruit naar achteruit. Ook mar eens even het tussenlager nagekeken. Klopt het dat dit lagers in rubber zit en dat je het in die rubber ongeveer een 0.5 cm rond kunt bewegen?

waar moet ik zijn voor nieuwe/ gereviseerde / tweedehands aandrijfassen? heeft iemand nog iets liggen. zijn ze voor alle modellen gelijk?

gegroet

Frank Nijpels
frank_300tdt
 


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor Rob Holewijn » 05 apr 2008, 17:49

Beste Frank.
Je hoeft alleen maar die lagers met de rubbers te vervangen.
Dat kun je in de club werkplaats in Hollandscheveld zelf doen of laten doen.
Rob Holewijn
 


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor JantjeV8 » 05 apr 2008, 17:52

Tussenlager hangt in een rubber ring. Inderdaad kun je deze op en neer bewegen. Het rubber moet in wezen sterk genoeg zijn om het lager centraal in het midden opgetild te houden. Als hij onder in die ring hangt, dan is het versleten. Vaak scheuren die ringen ook uit. Dan krijg je ook een brommend geluid bij het optrekken, vaak sterk te horen als je net uit een bocht accelereert. Dat geluid dreunt door in de carrosserie. Hieronder zie je het gescheurde rubber.

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor JantjeV8 » 05 apr 2008, 17:56

De volgende onderdelen heb je nodig voor het tussenlager:

Ophanglagersteun (=beugel met ring met rubber)
artikel 1234101081, kost E 36,85

Kogellager (indien versleten)
artikel 0039812225, kost E 96,43

Hoesje
artikel 2024110497, kost E 2,88

Borgclip
artikel 900055030200, kost E 0,96

Prijzen zijn inclusief Btw en van december 2007 bij Mercedes Benz garage.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor Rob Holewijn » 05 apr 2008, 18:36

Dat kogellager is verschrikkelijk duur zeg, dat heb ik er echt nooit voor betaald.
Ik denk de helft.( en eigenlijk den ik dat nog niet eens)
Als die prijs nodig is laat het dan weten dan vraag ik die wel weer op.
Rob Holewijn
 


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor JantjeV8 » 05 apr 2008, 19:21

Ik denk dat als je de afmetingen van het lager weet, dus binnen/buiten diameter en de dikte en je gaat er mee naar een technische groothandel dat je ook de helft kwijt bent dan bij Mercedes.
Dergelijke lagers komen in de machinebouw gewoon voor, dus dat moet vindbaar zijn.

Rob, ik meld me als er weer 1 vervangen moet worden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor Govert » 05 apr 2008, 20:15

Bij mij is dat lager net vervangen bij de garage nadat ik vorige week zondag op de snelweg opeens een enorm ratelend geluid hoorde. Snel gestopt en met dertig toen maar naar de garage gereden (heb nooit zo'n zin om voor de deur op straat onder de auto te gaan liggen).

Het lager kan het dus ook begeven. Ik had daarvoor eigenlijk niets gemerkt.

Het duurde wel ongeveer een week voordat het lager er was.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor Wiebren240D » 05 apr 2008, 20:58

Hallo Frank

hier in Sneek ligt nog wel een tussen as die van de versnellings bak naar het diffrentieel.
maar meet het eerste stuk van de versnellingsbak tot aan het lager even op dan weet ik zeker dat het de gooie is.
en steek assen liggen hier ook genoeg met gooie gebruikte ashoezen of met nieuwe ashoezen kan ook.
dat zijn dus de assen die van het diffrentieel naar je achterwiel gaan.

ik merk wel van hoe en wat

groeten van Wiebren ut Snits Telnr 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor frank_300tdt » 05 apr 2008, 23:23

beste mensen,

bedankt voor de snelle reacties, Ik heb het tussenlager gecontroleerd en volgens mij is het nog goed. Ik kan het wel bewegen maar het zit niet los. De steekassen zijn echter wel aan vervanging toe. Wiebren, fijn dat je nog assen hebt liggen. als ik er andere onder ga zetten moeten het natuurlijk wel goeie zijn met nieuwe hoezen, zijn ze allemaal hetzelfde? De 300TDT heeft een ander diferentieel met andere overbrenging, zitten daar niet ook andere assen in? ik hoop van niet, want die zullen dan ook moeilijker te vinden zijn, weet jij daar meer van?

gegroet

Frank
frank_300tdt
 


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor Wiebren240D » 06 apr 2008, 00:21

Hallo Frank

normaal gesproken als de auto nog orgineel is passen die steekassen er onder.
en het voordeel is ze komen onder een W115/114 vandaan zijn gewoon van sterker staal gemaakt.

net zo een klusje voor de Pijnacker sleutel garage daar kom ik 26-4 nog een keer.
maar kijk even even naar de boutmaat die in je hart van je achterwiel zit daar zitten 2 maten bouten in kan een M8 bout zijn daar past dopsleutel 13 mm op of het is M10 en daar past dop sleutel 17mm op ik heb ze allebeide wel.
als ik tenminste de steek assen aan jou verkoop.

de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor frank_300tdt » 06 apr 2008, 17:19

hallo wiebren,

Bedankt voor je informatie, Ik moet even kijken of ik de 26ste naar pijnacker kan komen. Op zaterdag rijdt ik meestal de kinderen naar en van de sport. Ik kom uit maastricht en dus niet naast de deur. Voor jou volgens mij ook niet naast de deur. Ik zou graag twee assen van je willen kopen. Ik moet zelf nog even kijken welke sleutelmaat de as heeft. Wat reken je voor twee assen? Die sleutelplaats in pijnacker, hoe werkt dat? Ik ben geen lid van jullie club kan ik dan evengoed langskomen?

gegroet

Frank
frank_300tdt
 


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor Wiebren240D » 06 apr 2008, 21:56

Hallo Frank

ja leuk dat jij in Maastricht woont en ik in Sneek leuke afstand vind ik.

maar als je nu wel of geen lid bent van deze club maakt niet uit.
voor de sleutelgarage Pijnacker gewoon even een telefonische afspraak maaken met Arie of Marion.
en je hebt de brug gereserveerd voor jou reken maar 3 uren dan is het klaar

die steek assen kosten met nieuwe hoezen 125 euro perstuk.
met de oude er onderweg en de nieuwe eronder te zetten. soms zit het mee en soms zit het tegen maar 3 uren is ruim aan gehouden.

het telnr van Arie en Marion is Telnr 0628261097

WWW.sleutelruimtepijnacker.nl

groeten van Wiebren ut Snits

en wat is nu afstand in Nederland in 3 uren ben je er doorheen van noord naar zuid<br><br>Post edited by: wiebren240d, at: 2008/04/06 22:01
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor henklith » 07 apr 2008, 00:14

Hoi Wieb,, zijn bij de W123 de steekassen niet allemaal hetzelfde?
je hebt wel verschil in die bouten bij de W114/115, de oude hadden bouten van 17 mm en de nieuwe van 13 mm.
ook de dikte van die bouten en de schoefdraad waren dan anders, het verschil zit in type 1 of type 2,
Ik denk dus dat bij de W123 alles van type 2 is (13 mm)

Groet, Henk
henklith
 


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor Wiebren240D » 07 apr 2008, 10:00

Hallo Henk

wat jij zegt dat ka maar zo.
de meesten hebben ook een M8 bout erin zitten maar er zijn er ook met een M10 bout.
ik had laatst een W115/114 type 2 daar kwamen steek assen onder vandaan met een dikke M10 bout erin
en die auto van mij daar zitten gewoon M8 bouten in is ook type 2.
maar waarom vertel het maar

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:aandrijfassen en tussenlager 300 turbodiesel

Berichtdoor henklith » 07 apr 2008, 11:10

Hoi Wiebren, dat laatse is denk ik juist, type 2 > M8 dus.
In de loop der eeuwen is er natuurlijk al het nodige aan niet volledig originele assen verwisseld :o))
Groet, henk
henklith
 


Re:aandrijfassen en tussenlager

Berichtdoor Benzos » 14 apr 2008, 22:02

Hallo beste Benz techniekers,

Mijn auto maakt een licht krakend, knarsend geluid bij acceleren, het lijkt
vanuit de versnellingsbak te komen, maar dit zou me verwonderen. Is het mogelijk dat
dit geluid afkomstig is van een versleten tussenlager? Hoe kan ik dit testen zonder
de cardan te demonteren? (ik vernieuw alvast dit weekend de boƮte-olie).

230CE 1982
161000km

Mvg,

B
Benzos
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten