[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Meten is weten, maar hoe??? : Van alles en nog wat....

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 04:49

Meten is weten, maar hoe???

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Meten is weten, maar hoe???

Berichtdoor JantjeV8 » 07 apr 2008, 16:49

Een uitdaging voor de elektronikakenners onder ons.....

De motor van mijn hamerboor is ontploft. Apparaat opengemaakt en het bleek dat de condensator uit elkaar is geknald, mooie knal dat wel, maar ik heb toch liever dat ie het gewoon doet.

Kan zo'n condensator zomaar ontploffen of is daar een andere oorzaak voor.

De motor heb ik ook uit elkaar liggen.
De buitenmantel zal ik maar zeggen, heeft 2 fasen en 2 nul aansluitingen. Het is een linksom-rechtsom motor, dus vandaar neem ik aan. Die velden meet ik netjes op weerstand door, zij maken geen sluiting met die stalen plaatpakketjes of onderling, gewoon een piepje tussen de fase en bijbehorende 0 aansluiting. Niets mis mee lijkt me.

Het anker heb ik als volgt gemeten:
Op die lamelletjes waarop de koolborstelslopen heb ik geen weerstand tussen alle lamelletjes onderling, hij piept overal op door. Mijns inziens moeten enkel 2 lamellen die 180 graden tegenover elkaar liggen met elkaar piepen, anders niet.

Klopt dit of doe ik het niet goed???
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Meten is weten, maar hoe???

Berichtdoor Bob » 07 apr 2008, 18:53

Beste Jan, ik vrees dat je iets zoekt wat er niet is.
Waarschijnlijk denk je dat de defecte ontstorings condensator veroorzaakt is door een kapot iets ???
Als die condensator gewoon in je handvat zit is het de onstorings condensator. Die kan inderdaad "zomaar kapot gaan" hij knalt dan vaak uit mekaar. Zonder die cond. doet de maschine het even goed. Die condensator is om de eventuele storing veroorzaakt door de vonken bij de collector (borstels) te "blussen".
Tegenwoordig wordt hij vaak niet eens meer toegepast !!

Succes, Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Meten is weten, maar hoe???

Berichtdoor JantjeV8 » 07 apr 2008, 21:50

Okee Bob, daar kunnen we iets mee.

Hij zit inderdaad in het handvat met 2 aansluitingen op de ingaande kabel. 1 op de fase, ander op de 0. Dan heeft ie nog een vrij dikke draad die naar boven loopt en in die metalen 'houder' zit van het vaste buitenste deel van de motor, ik denk een massa ofzo??
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Meten is weten, maar hoe???

Berichtdoor henklith » 07 apr 2008, 23:53

het is dus de ontstorings condesator die voor de storing zorgt Heee?
ik bgrijp het.
Groet, Henk
henklith
 


Re:Meten is weten, maar hoe???

Berichtdoor Bob » 08 apr 2008, 12:21

klopt Jan, In feite is dit een dubbele Cond. met een midden aftakking aan aarde/massa.
De werking zoals ik voorheen uitlegde blijft hetzelfde. Dus je kunt hem eruit laten. Het geheel werk dan ook gewoon.

Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Van alles en nog wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten