Ik heb de stoute schoenen aan getrokken.
Alles eerst met remmenreiniger schoon gemaakt, en ontvet.
Toen een proefrit gemaakt, en was dus wel de pakking brandstofpomp/motorblok lek.
Dus eerst de pomp goed gemarkeerd op drie plaatsen zodat ik de pomp weer precies in dezelfde stand kon terugzetten.
Want als je deze ook maar iets verdraaid, dan is het inspuitmoment veranderd, en zal of de motor niet aanslaan, of heel beroerd lopen.
Daarna de brandstofleidingen verwijderd, (anders kon ik niet bij de flens komen om hem af te dichten), de brandstofpomp los gehaald, en voorzichtig 5mm losgtrokken van het blok, zodat het tandwiel van de aandrijving nog in de andere bleef steken.
dan kan de pomp ook niet verspringen.
Toen weer met remmenreiniger de boel ontvet, (het voordeel van remmenreiniger is dat dit zeer snel verdampt, maar de olie loopt mooi weg, en het is vetvrij.)
daarna zover ik kon komen, vloeibare pakking er tussen gedaan, en de pomp weer terug geplaatst, deze weer precies op de merktekens gezet.
Ontluchten, starten en lopen. Woallah!
vanmorgen dan een proefrit gemaakt, van rond de 40km, en helemaal droog.
Ik weer een tevreden man, en blij dat de koppakking niet lek is.
Dus dat valt ook al weer mee.
het geluk is ook altijd met de ............
gelijk ook even de olie bijgevuld in de brandstofpomp, deze zat vol met lekbrandstof ipv. olie, dus dat werd ook wel tijd.
vaak wordt dit over geslagen bij het olie verversen, maar wel belangrijk en een klussie van niks.
boutje op de zijkant van de pomp, (naast de opvoerpomp) er uit draaien, dan loopt er eerst wat dieselolie uit, en loopt er geen olie uit dan moet je de rode ontluchtingsdop/vuldop er af draaien.
dan motorolie er in gieten, en wanneer er olie uit het gaatje loopt is het op peol, en kun je de bout er weer indraaien.
dan de vuldop er weer op, starten en lopen maar.
Groetnis Jan.
