[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Startmotor 230E : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:33

Startmotor 230E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Startmotor 230E

Berichtdoor Hans230E » 22 dec 2008, 15:26

Beste mensen,
De startmotor draait mee na het starten met het motortorental.
De bendix laat blijkbaar niet los, na enige minuten weer wel.
Nu ben ik de startmotor los aan het halen:
De twee grote bouten 17 op de kop van de startmotor zijn er uit.
Nu blijkt dat de achterkant van de startmotor met een plaat vastzit op het blok.
Op de betreffende plaat zitten twee bouten op de startmotor en twee bouten op de motor welke de plaat vasthoud, erg lastig bij te komen.
Volstaat het losdraaien van de twee bouten van de plaat op de startmotor?
En buig ik dan de plaat naar achteren om de startmotor eruit te trekken?
Ik wil namelijk de bendix schoonmaken.
Alvast bedankt.
Hans
Hans230E
 


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor Wiebren240D » 22 dec 2008, 19:23

Hallo Hans

is denk ik een M102 moter?

als dat zo is is het niet een fijn klusje hoor.
laatst met zo een ding bezig geweest maar op straat lukt dat niet hoor.
tenmiste niet binnen een uurtje.
maar die start moter steun die aan de voorkant zit moet je wel meenemen hoor zit met een bout aan de moter vast op een autobrug is het gemakkelijker te doen om de startmoter eraf te krijgen

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor Toontje » 22 dec 2008, 19:25

zit die ook zo als bij een diesel dan heb je hier je antwoord
groetjes toontje

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor JantjeV8 » 22 dec 2008, 19:57

Van de m102 is ooit al iets hier beschreven, volgens mij was dat een karwei wat bij Arie in Pijnacker toen werd gedaan. Ik meen dat bij dat ding even een motorsteun verwijderd moet worden of iets van dien aard.
Even wat dieper hier op het forum zoeken, dan kom je het tegen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor Harmen » 22 dec 2008, 20:00

viewtopic.php?t=5603&p=70676

of

viewtopic.php?f=12&t=5109

Post edited by: Harmen, at: 2008/12/22 19:01
Harmen
 


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor Hans230E » 22 dec 2008, 20:39

Het is inderdaad een M102 motor.

Uit jullie reacties begrijp ik dat het zo op straat niet te doen is.
Ik dacht even snel de bendix schoon te maken, en als dat niet het probleem was het contactslot aan te pakken.

Ik denk nu dat ik eerst het probleem moet vaststellen of het contactslot veroorzaakt het probleem of een vuile bendix-as of bendix.

Stel dat ik met veel moeite de startmotor demonteer en schoonmaak en weer monteer en blijkt niet het euvel te zijn, dan heb ik wat aangehaald niet waar.

Hoe stel ik vast welke van de twee het probleem veroorzaakt,
contactslot of startmotor?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

*overigens heeft de motor 110.000km gelopen misschien geeft dit nog een indicatie?

Hans<br><br>Post edited by: Hans230E, at: 2008/12/22 19:48
Hans230E
 


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor henklith » 22 dec 2008, 23:17

Hans je moet even meten jong!
Of met een proeflampje kan het natuurlijk ook.
Op de start motor zit een dik relay, daar komen eveneens dikke startkabels vanaf (of beter naar toe)
Ook komt daar op een wat dunnere draad, ik denk grijs.
met de start schakelaar zet je op deze draad 12volt, om het start relay aan te trekken.
Meet op deze draad even of er bij starten 12volt op komt, (maar dat zal wel, want de start motor gaat draaien zeg je), maar meet vooral!!!! ook of die spanning weer weg gaat als de motor aanspringt, /de sleutel los laat.
Blijft de spanning daar op staan, dan is er iets mis met de schakelaar.
In het andere geval, (ik denk het meest waarschijnlijke) blijft er in de startmotor mechanisch iets hangen/haken.
Groet, Henk
henklith
 


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor JantjeV8 » 22 dec 2008, 23:21

Sluit paralel op de startmotor een extra lampje aan. Hang een lampje tijdelijk onder je dashbord, de draad ergens door naar de motorruimte laen lopen en 1 draad op de plus en de andere op de min van de relais van de startmotor. Iedere keer dat je start en de motor draait niet, zou je lampje wel moeten branden als het aan de startmotor ligt. Doet het lampje het niet, ligt het aan het contactslot.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor JantjeV8 » 22 dec 2008, 23:24

Oh, wacht even, dat is het probleem helemaal niet, je bendix blijft hangen.
Op zich kun je dat ook nog wel zo controleren, want bij loslaten van de contactsleutel moet de spanning van de startmotor afvallen.

Het zal de bendix wel zijn, de veer zou wel eens gebroken kunnen zijn.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor henklith » 22 dec 2008, 23:30

Dat "testlampje" zou ik dan toch op de dunnere grijze draad en de massa aansluiten Jan.
Is simpel en haalt direct naarvoren of het de schakelaar is of ergens iets met de startmotor, wat het dan ook is aan de startmotor maakt niet eens zo veel uit, druit moetie dan tog toch?
Groet, Henk

Ha ha, jan we zitten elkaar op de hielen :o))
Nou ik blijf bij het aansluiten op de grijze draad!!
Het kan namelijk ook nog zijn dat het startrelay in de achterste (contactmakende) stand blijft hangen!<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/12/22 22:33
henklith
 


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor Hans230E » 22 dec 2008, 23:57

Jantje V8 en Henk

Bedankt voor jullie inbreng.
Ga het zeker proberen, maar raak er steeds meer van overtuigd dat het toch aan de startmotor ligt.
Weten jullie bij wie ik kan aan komen om repatie mogelijk te maken.
Uiteraard tegen betaling, ik woon zelf in Dalfsen.
De auto is rijdbaar in theorie kan ik overal naar toe komen.

Het feit dat het toch (en zeker voomij) een complexe reparatie is besluit ik dat ik het niet alleen kan doen.
Ook heb ik geen brug wat blijkbaar noodzakelijk is bij deze reparatie.
Wie wil mij helpen, en hoeft zeker niet voor niets!!!
Groet,
Hans
Hans230E
 


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor bartolo66 » 23 dec 2008, 00:14

hallo Hans,

Je mag altijd langs komen in Enschede, de garages staan (nog steeds) vol maar ik kan me niet voorstellen dat we de startmotor er niet op de stoep uit kunnen krijgen. Garagekrik en bokken heb ik natuurlijk wel.


Groet,



Bart
bartolo66
 


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor Citrobenz » 23 dec 2008, 00:18

Volgens mij kun je dan wel in Hollandscheveld terecht.
Wordt genoeg over geschreven momenteel hier

succes er mee
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor JaapW114 » 23 dec 2008, 00:19

Hallo Hans,

Ik woon wel niet naast de deur, maar wil je wel helpen. Ik heb een schuur met een smeerkuil, dus de startmotor kunnen we demonteren. Verder heeft mijn schoonvader in zijn werkzame leven in de revisie van startmotoren en dynamo's gezeten. Ook is er een gespecialiseerd bedrijf voor onderdelen van startmotoren hier in de buurt. Maar waarschijnlijk kunnen we zelf ook de startmotor wel demonteren en van nieuwe onderdelen voorzien.


Ik woon in Waarland, in de kop van Noord Holland, tussen Heerhugowaard en Schagen.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor Hans230E » 23 dec 2008, 10:00

Bart, Jaap,

Bedankt voor jullie aanbod,ik kom erop terug.

Moet aan het werk, zie geen kans om de komende 2 weken vrij te krijgen.
Helaas werk ik ook op de zaterdagen, tja het komt nog voor 6 dagen per week werken.

Maar nogmaals bedankt voor het aanbod, komt tijd komt raad.

Groet,
Hans
Hans230E
 


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor JaapW114 » 23 dec 2008, 18:37

Hallo Hans,

Zondag's is voor mij ook geen probleem, alleen komende zondag komt de W114/115 club.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor Wiebren240D » 23 dec 2008, 20:24

Hallo Hans

ik denk dat Herenveen beter in zijn route past.
daar staat een brug en als Hans het wil regel ik wel een afspraak met die garage houder is bijna familie komt wel goed denk ik.
die man is 7 dagen in de week aan het werk dus zeg maar een zondag ben ik er ook.
maar op zondag kun je weinig onderdelen krijgen lijkt mij het verstandigst om er een andere startmoter op te zetten.
en de andere op de plank te leggen en dan rustig na te kijken.
zo doe ik het ook heb een reserve startmoter op de plank liggen en nog wel meer onderdelen die stuk kunnen gaan.

maar hoor eerst maar eens wat een startmoter van een M102 moter kost.
van een diesel die prijs daar schrik ik van is niet met 100 euro klaar hoor.

maar veel suc6 ik merk wel van hoe en wat

en nog gooie kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar toegewenst van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor Hans230E » 23 dec 2008, 22:04

Hoi wiebren, Jaap en andere onzettend bedankt voor julie inbreng.

Vandaag in blinde paniek de auto naar de garage gebracht.

Ik kan eigenlijk niet zonder de auto de komende weken.
Toevallig staat mijn reguliere auto ook stil, daar blijkt de hitte sensor van de automaat stuk te zijn. Althans dat is de geachte, de automaat geeft continu oververhit aan. De nieuwe sensor heeft gekost 30 euro, alleen blijkt nu dat het verwisselen een mega klus te zijn, zal niet zo zijn ik heb altijd wat.

Dus W123 naar de garage gebracht en werd al na twee uur gebeld met de mededeling dat de as van de bendix krom lijkt te zijn.
De bendix schuift zeer moeilijk over de as.

Voorstel, revisie startmotor plaatsen kosten ex btw 230 euro daar komen de werkplaatsuren nog bij.
Pff doe maar.......
Morgen middag staat de auto dan weer voor u klaar, en als ik u niet meer spreek, alvast fijne dagen gewenst.

Tja zo gaat dat als je haast hebt denk ik maar, ik houdt jullie op de hoogte van totale kosten, en het resultaat.<br><br>Post edited by: Hans230E, at: 2008/12/23 21:05
Hans230E
 


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor JantjeV8 » 24 dec 2008, 00:28

Op zich allemaal prima, maar een ruilstartmotor mag maximaal 100euro kosten, arbeid niet mee gerekend.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Startmotor 230E

Berichtdoor henklith » 24 dec 2008, 01:12

Ja dat schat ik ook zo in Jan, je kan even informeren bij jongeneel in Rotterdam, die doen niet anders dan die dingen uit en inbouwen.
Maar ja, Hans heeft al ja gezegd dacht ik.
groet, henk
henklith
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten

cron