Ik heb sinds kort toegang tot de Werkplaats CD van Mercedes-Benz. Het is interessante lectuur. Zo wordt er bijvoorbeeld gesproken over een mogelijk probleem van brekende inspuitleidingen (de stalen leidingen van dieselpomp naar verstuivers). Daarvoor moet je een klem aanbrengen die de leidingen van cylinder 3 en 4 met elkaar verbindt. So far so good, maar staat er nadrukkelijk bij: "Dabei ist es zu beachten, dass sich Einspritzleitungen und Befestigungsschelle nicht metallisch beruehren." oftewel de leidingen en de klem mogen elkaar niet metaal op metaal aanraken. Je moet er een rubbertje tussenzetten.
Ik heb gelijk gekeken bij mijn dieseltje (200D uit 1980) en daar zit de klem lekker metaal op metaal. Hm, toch al drie jaar mee gereden. Tijdelijk maar een stukje zeemleer ertussen gezet.
De vraag is nu waarom dat rubber ertussen moet. Electrisch contact? Lijkt me uitgesloten. Kan het zijn dat de hogedrukpulsen van de diesel uit de pomp met elkaar interfereren? En hoe merk je dat? Of is er een andere reden waarom dat rubber ertussen moet?
Mogen de andere klemmen wel metaal op metaal contact maken? Waar zijn de klemmen uberhaupt voor nodig?
Het stukje is terug te vinden op de werkplaats CD door:
Reparaturanleitungen > Motor Verbrennung > Motor 615, 616, 617.91 > Programmierte Reparatur Motor 615, 616, 617.91 Verbrennung I te klikken. Daar staat het op pagina 5.