Nog een vraagje naar aanleiding van de Werkplaats CD, ditmaal over de vacuumpomp van de diesels. De CD meldt dat vanaf midden 1980 er een ander soort vacuumpomp is gemonteerd, een zg. zuigerpomp, en dat daarmee de vacuumslang naar het luchtfilterhuis is vervallen. De afgezogen lucht uit de rembekrachtiger, zo babbelt de CD verder, wordt rechtstreeks in het krukashuis gevoerd. Die lucht zal dan, zo redeneer ik, via de carterontluchting de luchtinlaat ingaan.
Ik heb echter nog zo'n oud type vacuumpomp met een vacuumslang naar het luchtfilterhuis. Wat is nu de functie van die slang? Ook gewoon voor het wegvoeren van de door de vacuumpomp afgezogen lucht? Op de CD heet hij zowel "Unterdrueckhose" als "Absaugschnorkel". Het ligt misschien voor de hand, maar ik wil het graag zeker weten.
Op de slang zelf meet ik niets, geen druk noch vacuum. Dat zou logisch zijn als het een afvoerslang zou zijn van afgezogen lucht, want dan zou er alleen lucht worden geblazen als er bijvoorbeeld geremd zou worden.<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/04/14 21:47