[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
De kop is er af... euh gaat er af van mijn 230TE : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 23:19

De kop is er af... euh gaat er af van mijn 230TE

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

De kop is er af... euh gaat er af van mijn 230TE

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 14 apr 2008, 17:38

Zo beste mensen,

Ik heb het besluit dan eindelijk genomen. Na lang zoeken en aanpassen laat ik het echte werk nu aan een monteur over, die er ook verstand van heeft, dat kan ik van me zelf niet echt zeggen :-)

Wat ik ook gedaan heb, ik kan haar stationair niet mooi lopend krijgen.
Daarbij rookt ze ook nog wel een beetje dus dan maar 2 vliegen in 1 klap. Het is geen groot probleem omdat ze verder heel goed rijdt en heeft genoeg power, maar erger mij er gewoon aan. Starten bij koude motor is eerst even onrustig en warm is het wel wat beter, maar niet zoals het hoort. De kleppen hebben iets te veel speling waardoor er waarschijnlijk valse lucht wordt aangezogen. Het alleen vrvangen van de klkleppensteel rubbers (hoe je die ook maar noemt) zal wel helpen, maar na tijdje zal je het weer hebben (is dus tijdelijke oplossing) omdat bij ruimte deze rubbers ook snel weer verouderen.

De kop wordt dan ook afgevlakt en alles nieuw er in terug en gelijk op LPG aangepast. Injector rubbers er ook gelijk nieuw in en de injectoren zelf reinigen en klaar is Kees.

Het is een 1 mans bedrijf en ik mag de eerste dag ook gewoon met hem mee kijken en of helpen, dit vond hij geen enkel probleem. Ik heb ook nog een goed spruitstuk liggen dus die kan er dan ook gelijk op. Ik had zelf al eerder een poging gedaan, maar kreeg deze met geen mogelijkheid los!

Ik zal (als ik het niet vergeet) foto's maken tijdens het uitbouwen.

Groeten Jeroen
JerommekeOhjajoh

Re:De kop is er af... euh gaat er af van mijn 230TE

Berichtdoor sulveren wein » 14 apr 2008, 17:58

Ohjajoh? gaat je kop eraf? ;-))

Vergeet niet je cilinderkop af te laten persen! kan zo ergens een scheurtje in zitten en het euvel zijn!
Maar neem aan dat je monteur dat weet.

Tot ziens bij de pinkstertour...

Groetnis Klaas
sulveren wein

Berichtdoor janbenz1 » 14 apr 2008, 18:45

Spuit de moeren van het in en uitlaatspruitstuk alvast een paar keer in de WD40.

dan gaat het gemakkelijker los, en breken de tapeinden ook niet af.
kleine moeite groot plezier.

In Boelenslaan zit een bedrijf die koppen reviseert, en pricies van de hoed en de rand weet.
Mocht je belangstelling hebben dan hoor ik het wel.

Hopelijk rijd ie straks een stuk beter.
Kun je tenminste weer met plezier de straat op. :)

Veel succes, en de Groetnis fan Jan.
janbenz1

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 14 apr 2008, 19:39

Hoi beide,

Af laten persen van de cilinderkop heb ik zelf nog niet aan gedacht, zal het benoemen.

Jan, hij brengt deze naar een revisie bedrijf te Dokkum waar hij altijd zijn spullen heen brengt! De prijs komt overeen met wat jij mij verteld hebt dus denk dat het wel goed komt!

Ik ga er van uit dat die klaar is met pinksteren, gaat volgende week maandag heen.

Groetjes
JerommekeOhjajoh

Re:De kop is er af... euh gaat er af van mijn 230

Berichtdoor Citrobenz » 14 apr 2008, 19:54

hallo Jeroen,

Waarom laten vlakken?
Als het niet nodig is moet je hem ook niet laten vlakken.
Vlakken moet alleen als de kop krom is, is dit niet het geval gewoon niet laten vlakken hoor. Scheelt ook nog in de beurs :)

succes er mee
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 14 apr 2008, 22:46

Jeroen,

Die tapeinden van de uitlaatspruitstuk zitten definitief vastgeroest. Een enkeling (de onderste van de 3e en 4e cilinder) zal je moeten losslijpen. Dat heeft Arie van Schie voor mij al bij 2 verschillende auto's gedaan. En zoals Jan zegt lekker in de kruip zetten. Doe het maar een week of 2 elke dag, ook bij warme motor.

Weet je zeker dat de kwaliteit van de rest van de motor de investering rechtvaardigt?
Je gaat nogal fors geld uitgeven aan een paar 'ongemakken', die voor een deel op te lossen zijn zonder revisie. En ik heb eigenlijk nog niet gehoord van een M102 op gas waarvan de kleppen zijn uitgesteld. De onregelmatige loop stationair zou aan een verminderde compressie kunnen liggen van 1 of meerdere cilinders, maar daarvoor heb je een compressietest/compressielektest. Dikke kans dat het probleem in de inspuiting zit.

Maar als de revisie toch door gaat, succes en VEEL foto's maken!

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 14 apr 2008, 23:12

Hoi Casper,

Tsja je moet het altijd overwegen en dat blijft moeilijk!
De kleppen zijn niet uitgesteld dus daar ligt het niet aan.

Maar goed als ik een ruilblok er in ga zetten ben je ook zo wat geld kwijt en nu weet je zeker dat in iedergeval de kop goed is, haha!

Ik zal verder even goed de kruip olie gebruiken.

Groetjes Jeroen
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor Trouwkoets » 15 apr 2008, 10:01

OK Jeroen. Hoe is het eigenlijk afgelopen met je 'verlengde' kettingspanner?
Trouwkoets

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 17 apr 2008, 22:56

Heren,

eerst een dringende vraag: kan onze 230 E-injectie systeem nog ingesteld worden per cilinder wbt inspuiting van benzine??

Hoi Casper,

ja gaat goed met de kettingspanner, je krijgt de groeten van haar!! :-)

Vanmiddag de compressie waarden gemeten van mijn auto op jou advies. Ik wilde dit al een tijdje doen, maar kwam er niet toe!

Met warme motor eerst de midden kabel van verdelerskap los gemaakt en de bougies er uit gedraaid en de compressiemeter in de openingen bevestigd. Per cilinder de startmotor 10 slagenlaten draaien en gaspedaal tot de bodem ingedrukt.
Cilinder:
I - 13.0 bar
II - 12,5 bar
III - 13,0 bar
IV - 11,5 bar

Conclusie is dat het nette waarden zijn, maar de 4de wel afwijkt van de rest. Ik heb begrepen dat dit ook de cilinder is die minste koeling krijgt en vaker afwijkt van de andere. Ook lekt mijn spruitstuk best veel ivm lek/scheur en er zit al 1 bout los. Tevens lijkt er een uitlaatklep niet goed te sluiten, vermoeden is die van de 4de. Dit is getest door een stukje papier voor de uitlaat te houden. Je ziet dan heel licht dat deze eventjes naar binnen wordt gezogen. Beslist niet erg, maar heel lichtjes! Nu weet ik ook dat de nokkenas op de 4 cilinder was bekrast, dus kan de sleper ook nog versleten zijn en dat verklaart dan weer de mindere druk en de eventueel uitlaatklep lekje!

Verder heeft de monteur nog niet het gevoel dat de kop gereviseerd hoeft te worden, hij wil eerst alle andere dingen gaan uitsluiten. Hij vindt dat de motor helemaal niet zo slecht loopt en niet heel erg rookt.

Wel ruikt de motordampen niet echt lekker en nu komt het;

hij heeft het vage vermoeden dat er LPG gas lekt, terwijl ze op benzine loopt en als ze op LPG loopt er benzine lekt! Dat zou dus ook een verklaring kunnen zijn, waarom ik haar niet mooi stationair kan laten lopen. Gezien de onkunde van de gasbouwer destijds, zou ik dit niet raar vinden dwz dat ze ergens weer een verkeerde afsluiter hebben zitten of zo.

Maar goed, maandag gaan we verder en ik heb er nu best veel vertrouwen in dat het goed komt! Ik had eerder naar een vakman moeten gaan, haha!<br><br>Post edited by: JerommekeOhjajoh, at: 2008/04/17 22:58
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor Trouwkoets » 17 apr 2008, 23:46

Jeroen, nette compressie hoor. Het niet goed sluiten van de uitlaatklep door een beschadigde nok of sleper begrijp ik niet, als de klepo gesloten is ie er geen contact tussen nok en sleper.

Voor wat betreft de nokkenas moet je even met Arie gaan praten, want die heeft een T met '85 M102.920 motor waar hij volgens mij niet direct een functie voor heeft. Kop van de motor iet er klokgaaf uit zie de foto

Aan de kop als geheel heb je niet veel (de carb motor heeft kleinere kleppen), maar tuimelaars en nokkenas en zo zijn bij mijn weten hetzelfde.

En voor wat betreft het uitlaatspruitstuk ben je net iets te vroeg. ik ben bezig met originele spruitstukken, en Alex240D met een alternatief. Advies: Laat alle gebroken tapeinden uitboren bij een revisie bedrijf (als ze dat kunnen met de kop in de auto), vervang alle tapeinden door tapeinden met hogere treksterkte (102 990 0305 ipv 102 990 0205 voor gewone tapeinden) en zet ze dik in de kopersmeer weer terug. Zie document voor details.
Wellicht spruitstuk lassen en vlakken, anders gewoon weer terugzetten en wachten op mij of Alex.

En over de K-jetronic: nee, dat is niet de bedoeling. Systeem en regeldruk werken identiek op alle cilinders, waardoor er evenveel benzine ingespoten wordt bij alle cilinders.
Overigens wordt er bij oude K-jetronic systemen wel eens melding gemaakt van het 'zagen' van de motor, toerental niet constant.

En over het 'lekken' van benzine als je op gas rijdt en vice versa: als je op gas rijdt moet de benzinepomp uitgeschakeld zijn. Omdat er dan geen systeemdruk is kan de K-jetronic niet werken, en ook niet lekken. In principe...
Overigens, dat is al in een ander topic aangehaald, als je overschakelt van benzine op gas moet eerst de druk van het benzinesysteem af zijn voordat de K-jetronic stopt met inspuiten. Dus even je schakelaar in de middenstand totdat de motor in gaat houden.

Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/04/17 23:57
Trouwkoets

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 18 apr 2008, 22:38

Hoi Casper,

zo bedankt voor je verhaal! En die nokkenas ziet er er goed uit zeg die van mij is ietsje zwarter zal ik maar zeggen. Dat van die klep en versleten sleper, was een bedenkseltje van mij toen ik het aan het typen was. Zo als je ziet is mijn logica niet de waaheid, jammer weer geen gelijk haha! Ik heb nog een spruitstuk liggen dus die komt er op de andere word gelast en hou ik als reserve erbij!

Ik zal arie eens even mailen, ik weet bij god niet wat zoiets moet kosten nieuw en 2de hands.
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 21 apr 2008, 20:56

Hallo allen,

nog even een update want ben vandaag bezig geweest met de Benz.
Ten eerste nog even Casper, het is dus wel degenlijk mogelijk om per cilinder de inspuiting nog te regelen, als dat nodig is! Zie de foto's waar mee je dat kunt doen! Er zitten 4 koperen dekseltje met een inbus erop, als je deze verwijderd dan zie je de stelschroef (ook inbus) waarmee je kunt stellen.

<br><br>Post edited by: JerommekeOhjajoh, at: 2008/04/21 20:58

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 21 apr 2008, 20:59

Zie hier als het koperen dopje verwijderd is:

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 21 apr 2008, 21:10

Vervolg op vandaag. De motor loopt nu na wat afstellen best wel mooi stationair! Wel blijft ze roken als ze een tijdje stationair blijft lopen. Koelwater heb ik nog nooit hoeven bijvullen dus dat is uitgesloten. Motor olie moest ik na de vakantie een 1/2 liter bijvullen (na 2000 km vol bepakt met fietsen achter op de trekhaak en 120km per uur gereden op LPG). Dus dat is ook niet extreem veel.

Daarom besluit genomen om toch eerst de kleppensteelrubbers te gaan vervangen. Dus vandaag een hulpstuk gemaakt, waardoor er lucht mbv compressor in de cilinder wordt geblazen. Doel is om kleppen naar boven te houden, zodat deze niet naar beneden kunnen vallen. Ter extra risico de zuiger op hoogste stand gezet en de distributie tandwiel gefixeerd mbc 2 uizeren stangen oor de gaten heen. Dit lijkt te helpen dus als de rubbers binnen zijn kan er handig en snel gewerkt worden. Jammer genoeg kan ik daar zelf niet bij zijn!!

Dan de kettingspanner, deze is tijdes het verwisselen van de distributie ketting niet vervangen. Daarom uit voorzorg gaat deze er ook uit. Tot mijn verbazing zit deze mooi naast het blok. Wel zit de Dynamo er voor dus deze moest natuurlijk los gemaakt.

Het is een heel simpel techniekje mbv een lange veer en een pen, die de weer op zijn beurd de kettinggeleider aandrukt! Hierdoor wordt het ketting weer mooi strak gespannen!

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 21 apr 2008, 21:16

Op de foto hierboven zie je die grote 6 hoekbout zitten, rechts naast het spruitstuk!
Deze moet dan losgemaakt worden en daarin kan de nieuwe spanner geplaatst worden. Ook hier kan ik weer niet bij aanwezig zijn, jammer jammer! Foto hieronder heb ik de dynamo losgemaakt en uit zijn beugel gehaald en mooi op zij laten hangen. Nu is er voldoende ruimte over om handig te werken.

Oh ja de radiator fin hebben we ook even verwijderd, daardoor kon die grote plastickap van de achterkant van de radiator gehaald worden. Gevolg veel meer ruimte om te sleutelen en een dopsleutel op de krukas te zetten dus makkelijker de nokken veranderen.

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 21 apr 2008, 21:24

Dan waar ik best wel zenuwachtig voor ben geweest, het verwijderen van mijn oude en gescheurde spruitstuk! Ik heb immers een andere liggen die ik vorig jaar van Dietro heb gekocht.

Ik was erg bang dat er bouten of draadeinden zouden afknappen, man oh man dat was zweten!!
Gelukkig de boel allemaal kunnen loskrijgen! Er is maar 1 draad eind afgebroken, maar niet in het blok, maar mooi bij de moer!! Zie de laatste op linker kant, deze is korter!

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 21 apr 2008, 21:27

Ik zie dat de afgebroken draadeinde niet goed te zien is, maar bij deze foto wel duidelijk in beeld is. Deze hebben we nadien ook verwijderd en er een andere ingedaan.

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 21 apr 2008, 21:29

En deze foto kan zo in de Spruitstukken parade!!

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 21 apr 2008, 21:30

Of deze is nog iets duidelijker, hoe groot de scheur is!

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor Semrick » 21 apr 2008, 21:41

Kijk Jeroen dat is nou leuk om eens een project van jou te zien. ;-)
Alles zo gelezen hebbende denk ik dat het wel goed gaat komen.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Techniek