[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
klepsteelrubbers : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 23:52

klepsteelrubbers

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

klepsteelrubbers

Berichtdoor leo » 20 apr 2008, 10:23

hallo mensen ik wil mijn klepsteel rubbers binnen kort vernieuwen ( blauwepluim )
maar hoe doe ik dat met de distributie ketting
kan ik het tandwiel er gewoon afhalen
en na de reperatie er weer op zetten
wie heeft nog ideeen ?
o ja het gaat om een W123 200 1978

gr leo<br><br>Post edited by: leo, at: 2008/04/20 10:25
leo
 


Re:klepsteelrubbers

Berichtdoor Wiebren240D » 20 apr 2008, 19:18

Hallo Leo

ja een 200 benzine daar de klep hoedjes van vervangen.
dat is wel een karwei ik denk een uurtje of 2 als het mee zit

maar de nokkenas hoeft er volgens mij niet af.
alleen de sleepers ja zo noem ik ze hoe ze heeten weet ik niet.
dat zijn die dingen die tussen de nokken as en de kleppen zitten.
daar stel je je kleppen ook je draait die moer helemaal in en dan de sleeper er tussen uit vissen.
maar dan komt het pas nu zie je de boven kant van de klep en onder de klepveer daar zitten je klepsteel rubbers zitten.
nu eerst een perslucht ding op een ouwe bougie maaken en die in je bougie gat zetten luchtdruk erop zetten blijft de klep tenminste boven als de klepveer eraf is.
maar voor je zover bent moet eerst de klepveer eraf en dat is het minste karwietje denk ik.
je pakt een redelijk dik stuk rond ijzer en daar mee geef je die plaat die nu boven op de klep zit een gooie tik met een hamer.
als je nu geluk hebt zitten die 2 spieen waar de klep mee vast op de steel los.
maar nu moet je de klep veer in zien te drukken tot je die 2 klepborg spieen eruit kunt pakken met een punt tang of zo iets.
als je dat gelukt is pak je de klep veer eraf met die bovenste ring en da zie je je klep hoedje zitten die tik je er met een rdelijk groe schroeve draaier zo van af en dan de nieuwe erop niet dat stukje plastik vergeten wat je bij 8 nieuwe klep hoedjes krijgt eerst op de klep te zetten en dan het klep hoedje er over heen schuiven en als het klep hodje benden is even een tik geven dan schiet hij over zij borging heen zit ie gelijk goed vast op de klep steel

nou veel plezier er mee groeten van Wiebren ut Snits Telnr 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:klepsteelrubbers

Berichtdoor Weizengelb » 22 apr 2008, 10:52

zoals Wiebren zei. Zorg voor een klepveerdrukker, om de stoters/slepers te kunnen verwijderen, geef de veer een tik met een (ijzeren) hamer zodat de halve maantjes los komen en haal ze eruit met bv een sterke magneet, zorg dat ze niet wegvliegen of in de motor vallen.

Mathieu

Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:klepsteelrubbers

Berichtdoor leo » 22 apr 2008, 14:52

ja ok bedank maar ik wil de kop er ook af hebben
hoe kan ik dat het beste doen met de ketting ?

gr leo
leo
 


Re:klepsteelrubbers

Berichtdoor Wiebren240D » 22 apr 2008, 19:11

Hallo Leo

waarom moet de kop eraf.
heb je een warmlooper gehad?

of wil je de kop gas kleppen in laten zetten kan ook
maar als er niks gebeurt is dan liet ik de kop mooi zitten want als je de kop eraf haalt dan is de kans aanwezig dat de moter na de tijd olie gaat nemen.

en als je de kop er af haalt dan zet je de moter onder op de krukas poulie op 0 en de eerste zuiger naar boven dat zie je aan je verdeler daar staat ook een klein streepje op de rand dat zie je zo aan je bougie kabel en boven op de nokkenas zit een kerf in die ring die hoort bij het streepje op je nokkenas lager te staan en als de moter op zijn punt staat dan zit er een bout aan de zijkant van de moter in de lijn waar het distributtie ketting loopt die draai je eruit en daar draai je een langere bout in daar zet je het ketting mee vast daarna niet meer proberen de moter te draaien nu kun je gerust het ketting wiel eruit haalen en de kop eraf haalen wel op de geleiders letten dat weet ik niet prcie hoe dat bij een benzine zit daar zijn ook verschillnde type's in.

maar veel suc6 met het herstel
groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:klepsteelrubbers

Berichtdoor Weizengelb » 23 apr 2008, 12:12

ja klopt. Gewoon het tandwiel erafhalen, zorg idd dat de ketting niet in het blok valt en zorg bij het weer erop zetten dat de ketting aan de linkerkant (vanuit de bestuurder) gespannen is.
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:klepsteelrubbers

Berichtdoor resultit » 23 apr 2008, 20:35

Hallo Leo,
Ik heb onlans ook de kop er afgehad van dit type motor
voorbereiding is het halve werk heb je een wis cd?
Hierin staat stap voor stap uitgelegd hoe de kop eraf moet van
een M115 motor.
Je hebt wel een momentsleutel nodig en (speciaal) gereedschap
om de ketting geleider los te maken.
Grt Peter

p.s Waarom moet de kop eraf?
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:klepsteelrubbers

Berichtdoor leo » 27 apr 2008, 09:15

omdat de klepsteel rubbers vernieuwd moeten worden

gr leo
leo
 


Re:klepsteelrubbers

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 27 apr 2008, 11:10

Leo,

kijk maar even in topic: mijn kop is, euh gaat er af! Als jij je kleppensteelrubbers wil vervangen, hoef je beslist je kop er niet af te halen!!!! Als je de geleiders wilt vervangen, dan moet de kop er wel af!

Groetjes
JerommekeOhjajoh
 


Re:klepsteelrubbers

Berichtdoor Rob Holewijn » 27 apr 2008, 13:22

je kunt die kop er niet zomaar afhalen zonder een geleider er uit te halen.
Deze zit met een stift vast in het blok.
Als je ff bij mij langs komt dan kun je het gereedschap wel even meekrijgen.
Daarna kunje de kop bij mij wel maken dat is misschien makkelijker. (op het sleuteladres in Hollandscheveld)
Rob Holewijn
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten