[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Automaat ontluchting? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 21:01

Automaat ontluchting?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Automaat ontluchting?

Berichtdoor alex240diesel » 20 apr 2008, 15:14

Om te beginnen zal ik ff aangeven waarom ik hier over begin.
1. ik kan het niet vinden in mijn handboeken.
2. ik schrok me de plures toen het gebeurde.

Nu zullen jullie denken waar schrok hij dan zo van. Nau dat zal ik zeggen. Vrijdag reed ik van mijn werk naar huis toe, stukje snelweg, van eindhoven tot aan afslag Geldermalsen/Leerdam, zeg maar net onder de A15 door. Vanaf Zaltbommel is de weg 3-baans en kan ik altijd lekker doorrijden. En daar ik nog niet zolang met de 200 rij dacht ik, ik zal eens even wat langer een hogere snelheid rijden, 150 op de teller.

Dit kon ik netjes aanhouden tot dat ik van de snelweg af ging. Boven aan de afrit moest ik afremmen vanwegen verkeer dat daar stond en dat over de rijksweg reed. Toen ik stilstond schrok ik me dus de plures vanwegen een mooie witte rookkraag die om de motorkap omhoog kwam. ik gauw de ventilator aangezet om te ruiken wat het was voor rook, bleek het verdampte olie te zijn.

Ik ben naar de dichts bijzijnde parkeerplaats gereden en heb is rustig onder de kap gekeken maar kon niks vinden. Het enige wat ik vond was dat dezelfde rook uit de automaat pijlstokhouder omhoog kwam. verder lag er op de automaat ook enige olie. Mijn vermoede is dat er teveel olie in de automatenbak heeft gezeten en dat dit er nu op een of andere wijze is uitgedrukt. Alles functioneerd namelijk gewoon goed, en de automaat schakeld nu zelfs beter als daarvoor.

Nu komt dan eigenlijk punt een aan bod. Ik heb in mijn manuels zitten zoeken, die van de diesel en die van de benzine en verder ooknog de Wis bekeken, maar ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag.

De vraag is:
Zit er op een automaat ergens een ontluchting of olieafvoer gat, waardoor olie kan worden weg gedrukt bij een te volle automaat?

In afwachting van een antwoord klopt mijn hart inmiddels niet meer zo snel ;)
alex240diesel

Re:Automaat ontluchting?

Berichtdoor Govert » 20 apr 2008, 18:18

Bij teveel olie en als de bak goed warm wordt, wordt de olie via de peilbuis naarbuiten gespoten. Dat is je "ontluchting".

Regelmatig volgens de regels van de kunst oliepeilen voorkomt dit. Bij bijvullen/verversen van de olie ook goed op het peil letten.

In alle handboeken staat duidelijk dat je niet teveel olie in je bak moet doen en als er toch teveel inzit, dat je dat er uit moet laten lopen. Ik denk dat ze er een beetje van uitgaan dat je die raad ook opvolgt.<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/04/20 18:51
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor alex240diesel » 20 apr 2008, 19:17

Govert,

Hoe graag ik de raad van MB ook opvolg, is dit meer een gevolg van de vorig gebruiker. Overigens had ik niet het idee dat er teveel olie inzat noch heb ik het idee dat er erg veel is gemorst, maar ik ben me wel wezenloos geschrokken.
alex240diesel

Berichtdoor Govert » 20 apr 2008, 19:51

Kan me goed voorstellen dat je geschrokken bent. Een voordeel: het oliepeil is nu waarschijnlijk wel op orde, maar voor de zekerheid peilen.

Ik denk dat de les is dat je niet te vaak op een vorige eigenaar moet/kan vertrouwen.

Hoe lang zit de olie er al in? wordt het niet tijd voor een verversing? ;-)
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor alex240diesel » 20 apr 2008, 22:38

Ik rij er nog even mee door, maar zal binnen kort, over 10 dkm de olie gaan verversen. dit zal over grof weg 3 maanden zijn ;)
alex240diesel

Keer terug naar Techniek