[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
rookgordijn : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:33

rookgordijn

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

rookgordijn

Berichtdoor Benz300 » 21 apr 2008, 14:14

hallo mensen.

Tijd om het volgende puntje van mijn 300TDT aan te pakken.
Zoals te zien bij reizen/weekje polen,heb ik net een redelijk lange reis gemaakt.
Er viel mij op dat de 123 fantastisch rijdt,weinig olie gebruikt,relatief zuinig is,
veel trekkracht heeft en prima start,zowel koud als warm.

maar..... stationair,en dan vooral in "d" staat 'ie te schudden en te roken bij het leven.
Warm nog erger als koud.ik heb 'm al wat hoger staionair gezet,anders wil 'ie uitslaan in d.
Wat ik al heb gedaan is :filters vervangen,en die in de brandstoftank gereinigd.
olie ververst,voorfilter nog eens vervangen,retourleidingen vervangen.
Zelf denk ik aan lucht in het systeem,of iets met de verstuivers.
Bij 2 verstuivers lekt 'ie namelijk een beetje diesel.echt waar de verstuivers de kop in gaan,niet bij de retour.
Er stroomt dus zogezegd wat diesel op de kop,zo richting de gloeispiralen.Nou ja,het is daar wat nattig,het stroomt natuurlijk niet echt.Verder blijf je vaak toch wat kleine luchtbelletjes in het voorfilter zien.
Iemand een idee ?

alvast bedankt.

groetjes
john
Benz300

Re:rookgordijn

Berichtdoor Govert » 21 apr 2008, 14:30

Je geeft min of meer zelf het antwoord al aan: lekkende verstuivers. Als ze lekken, dan wordt binnenin onvoldoende druk opgebouwd.

De lekkende verstuivers uitschroeven, en weer vastzetten met 70-80 Nm. (de ene helft niet al te strak in een bankschroef). Weer erin schroeven met nieuwe brandplaatjes. Stalen leidingen vastzetten met 25 Nm. Verstuivers zelf ook met 70-80 Nm vastzetten.

Als je het helemaal goed wil doen, schroef je alle verstuivers er uit voor een verstuivertest en dan eventueel reinigen of vervangen.<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/04/21 14:34
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Benz300 » 21 apr 2008, 18:11

Bedankt Govert,
ik probeer zaterdag maar naar pijnacker te gaan,want wat jij beschrijft durf ik niet zo goed aan te beginnen.
Ik moet namelijk zondag weer naar polen met de Benz.

groetjes

john
Benz300

Berichtdoor Govert » 21 apr 2008, 22:21

Haal dan wel nieuwe brandplaatjes bij de Bosch dienst of bij de dealer (en de Brezan e.d. zal ze ook wel hebben).
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee

Berichtdoor Benz300 » 22 apr 2008, 22:28

doe ik,govert.dank je wel.
Benz300

Berichtdoor Benz300 » 27 apr 2008, 18:36

nou,afgelopen zaterdag de lekkage van de verstuivers verholpen,en ook 2 verstuivers getest.(dank je wel wiebren)
verstuivers verstoven (verstuifden ?) als nieuw,en de lekkage verdween na enkele keren de verstuiver verwijderd en teruggeplaatst te hebben.
nu lijkt de motor inderdaad wel wat beter te draaien,maar roken doet 'ie nog steeds.
ik weet dat er nog wel dingen getest kunnen worden,bv de compressie,maar zoals gezegd start en rijd 'ie geweldig.
iemand nog suggesties ? het is dus alleen stationair in "d".
vakantie trouwens uitgesteld,vanwege diefstal van de portemonee van mijn vrouw,incl.bankpasjes !!!

groetjes
john
Benz300

Berichtdoor Wiebren240D » 27 apr 2008, 18:50

Hallo John

was toch gisteren een mooie drukke dag.

en ik heb mij wel vermaakt hoor.
dan trekt die weer aan je en dan trekt die weer aan je.
ik vind het prachtig en een ieder weet nu hoe die zijn kleppen moet stellen.
hoop ik.
want dat moet je wel bij houden om de 20000 even kijken.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Benz300 » 27 apr 2008, 22:33

He wiebren

ja,je had het weer druk genoeg gisteren.was zeker gezellig,vooral zo lekker in het zonnetje.
weer een hoop wijzer geworden,ook.
mijn kleppen heb je trouwens zo'n 5000 km geleden nog gesteld,dus daar zal het niet aan liggen.

groetjes
john
Benz300

Keer terug naar Techniek