[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Vuile motor cq olie ? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:22

Vuile motor cq olie ?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Vuile motor cq olie ?

Berichtdoor peter200 » 16 feb 2008, 19:56

Het volgende:

Ik heb zo'n 3 a 4 maanden geleden het volgende vervangen:

olie Castrol High Mileage
olie filter Bosch
verdeelkap
rotor
bougies
bougiekabels

Nu is het probleem dat voor de vervanging de drukmeter maar met moeite op
de 3 bar kwam maar na de vervanging kwam ie gelijk weer op de 3 bar.

Nu na 3 a 4 maanden heeft ie er weer steeds meer moeite mee,dus nu ben ik gelijk
naar de dealer in Haarlem gegaan en heb ik daar een originele oliefilter gehaald
en erin gezet en nu doet ie het weer goed.

Heb de laatste maanden veel kleinere ritjes gemaakt en er zat veel sludge (mayonaise)
bij het luchtfilterhuis dus misschien heeft dat er wat mee te maken,is maar een idee hoor

Iemand enig idee

Groet Peter uit Haarlem<br><br>Post edited by: peter200, at: 2008/02/16 19:00
peter200

Re:Vuile motor cq olie ?

Berichtdoor Dionneke1963 » 17 feb 2008, 00:05

Ik las ergens in mijn topic dat als je filter sterk vervuilt is dat hij ook niet meer tot de 3 bar komt of met moeite, dus dat verhaal zal wel kloppen.
Welke olie zat er in en wat is er nu in gegaan? Een overgang van minerale naar half- of volsynthetische olie? Deze twee olieen kunnen niet samen en vormen ook zo'n rotzooi wat de boel kan verstoppen.

Misschien dat je er wat aan hebt, zo is het mij ook uitgelegd.
Dionneke1963

Berichtdoor Govert » 17 feb 2008, 00:20

Mineraal, half-synthetisch en synthetisch kunnen zonder probleem bij elkaar, maar het is wel aan te bevelen een soort olie te gebruiken voor verversen en bijvullen.

Bovendien is Castrol High-Mileage een minerale olie.

Hoeveel kilometer heb je gereden in die drie/vier maanden?

Die sludge is een emulsie van water (condensatie tijdens het starten) en olie. Dat is simpelweg te verhelpen door een wat langere rit te rijden, waardoor de olietemperatuur hoog genoeg komt om het water te verdampen. Vergeet niet dat de olietemperatuur langzamer stijgt dan de koelwatertemperatuur die je op je dashboard ziet.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor peter200 » 17 feb 2008, 00:54

Ik heb er nu dus minerale ingedaan maar weet niet wat er in zat
want ik heb hem pas een 7 maanden en omdat ik hier op het forum
zulke goede berichten las over Castrol heb ik dat er maar ingedaan.

@govert ik heb er nu zo'n 2500 km mee gereden
peter200

Berichtdoor Dionneke1963 » 17 feb 2008, 01:02

Dionneke1963

Berichtdoor peter200 » 17 feb 2008, 01:06

Aha weer wat geleerd,zo komen we stukje bij beetje steeds wat meer te weten over de Benz

Groet Peter
peter200

Berichtdoor henklith » 22 apr 2008, 00:03

Ik weet niet of het handig is om hier bij een al wat ouder toppic verder te gaan met uiteraard wel het zelfde probleem.
Ik blijf maar problemen houden het veel sludge, aan de peilstok, maar ook in de leidingen van het kleppendeksel retour naar het inlaat spruitje.
Ik praat dan over mijn 200B motor van de W115, (dat is toch de M115 motor?) die rijdt op LPG.
Het probleem doet zich breed voor bij dit type motor, vooral bij motoren die op LPG lopen.
Dit bleek gisteren weer tijdens de meeting van de W114/W115 club.
Ik heb twee adviezen gekregen, nl. TSL bij de motor olie mengen.
En iemand die zij een motor reiniger te gebruiken, dat laatste lijkt mij zowiezo natuurlijk niet verkeerd om eens in de zoveel tijd te doen.
Maar ik kom even op mijn vraag.
Is er iemand die ervaring heeft met een van beide adviezen, of mogelijk maet nog een andere, die de problemen met de sludge daadwerkelijk terugbrengen of doen verdwijnen?
Groet, Henk Lith
henklith

Berichtdoor nico » 22 apr 2008, 00:41

Ja henk dat kan ik je wel vertellen..
Je rijd veel korte stukken..
Olie word niet warm genoeg en trekt vocht aan..
Gebruik hem eens op lange afstanden..
En ververs hem eens iets vaker zeker nu het er in zit..
Je zal zien dat het weg gaat..
Ik schijf dit om dat ik het zelf bij de hand heb gehad..
nico

Berichtdoor alex240diesel » 22 apr 2008, 12:34

Aan de minder frequente gebruikers.

Wanneer een voertuig minder frequent wordt gebruikt dient de onderhouds interval te worden verlaagd. Bij veel stadst verkeer dient de ondehoudsinterval te worden verlaagd.

Rede hiervoor is dat de motoren vaak niet op temp. komen en omdat er veel roet deeltjes in de olie kunnen komen. Dit verhaal is niet afhankelijk van het type motor, diesel, LPG en Benzine. Wanneer je minder dan 10dkm per jaar rijd is mijn advies om om de helft van de service interval een service beurt te geven.

Het is sowieso raadzaam om elk jaar een service beurt te geven.

Voor de veel gebruikers onderons, meer dan 40dkm per jaar. Je kan de service beurt interval verhogen met ongeveer een factor 2. Houd hierbij wel rekening mee dat het kilomters moeten zijn waarbij veelal constant kan worden gereden.
alex240diesel

Berichtdoor henklith » 22 apr 2008, 12:36

Hoi Nico, bedankt voor bericht, jij rijdt/reed ook op LPG?
Maar wat je zegt is waar, ik rij relatief veel korte stukjes.
Maar toch ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen met een een of andere toevoeging die echt helpt.
Als ik de olie vervang blijft er toch nog een heleboel sludge in de motor hangen in alle hoeken en gaten vrees ik.
Groet, henk

NB: Lex, je bedoelt de intervaltijd verkorten, ofwel de frequentie verhogen :o))
F = 1/T waarbi T is de tijd (periode tijd), wordt T kleiner, wordt de breuk F groter, Nu zal iedereen het wel begrijpen.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/04/22 16:02
henklith

Berichtdoor Roel280€ » 22 apr 2008, 17:26

henklith wrote:

F = 1/T waarbi T is de tijd (periode tijd), wordt T kleiner, wordt de breuk F groter, Nu zal iedereen het wel begrijpen.[/quote]

Ehm, de T wordt kleiner? Die is toch net zo groot als de sedan? Hmmmm????
Roel280€

Berichtdoor nico » 22 apr 2008, 17:27

Hoi henk..
ik heb het bij mijn blok ook gehad en ja die rijd ook op LPG..
Voor korte stukjes heb ik nu een W123 200 benzine en die blijft nog wel mooi schoon..
Voor de langere afstanden ga ik de W115 op LPG weer gebruiken..
Maar na een paar keer goed warm rijden zakt er vrij veel naar onder toe..
En dan aftappen na dit een paar keer tehebben gedaan was bij mij de motor wel schoon..
Laat die oude olie staan en na een dag kan je de rommel er af halen..
Daarna kun je de oude olie weer in de diesel tank doen..
Dat dee ik bij de diesel die ik toen had ook en dat gaat heel goed..
nico

Berichtdoor resultit » 22 apr 2008, 18:20

Ik zou nog een keer alle olie er af laten lopen en
filterhuis er af en leeg laten lopen evt filter weer vervangen
en dan gewoon goedkope lidle olie er op.
Kijk of je een een flink stuk kunt rijden waarbij de motor
goed op temp komt > 85 grd de sludge moet dan echt minder zijn
desnood nog een keer 5 ltr lidle olie er aan wagen.
Olie kun je het beste vervangen als motor heet is.
Bij het aftappen van de hete olie, vuldop los en pijlstok er uit.
Maar kijk wel uit dat je je niet verbrand.
Als de olie schoon blijft dan maar eens een merk olie erop.
als er sludge bij blijft komen kan het ook de koppakking zijn
die een klein beetje lekt maar dan zou je ook wat koelvloeistof
verlies moeten hebben dit was bij mijn het geval ik heb toen
de koppakking vervangen en tot nu geen sludge meer gezien.
Grt Peter
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 apr 2008, 18:59

Beste Peter200,

Ik heb ook een soort van die narigheid gehad met mijn 230E met M102 motor die jij dus ook hebt!
Zie hier wat ik gedaan heb in de topics die ik hier onder plaats, een verslag met foto's je moet wel even de topics doorlezen omdat, het een verslag is van meerdere leden die in Pijnacker kwamen sleutelen.

Heb je vragen kan je me altijd bellen, geen probleem.

Veel lees en kijk plezier groet, Arno ( Het dateert van 17-03-2007 en 31-03-2007 )

http://w123club.nl/component/option,com ... itstart,0/

http://w123club.nl/component/option,com ... /catid,11/
250petrolgrun

Berichtdoor peter200 » 22 apr 2008, 19:36

Beste Arno,

Bedankt voor je reactie.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit topic begon maar
het probleem is er nog steeds.
Ik maak zo nu en dan mijn luchtfilterhuis schoon maar dat is alleen maar
bij houden en niet oplossen.
Ik denk dat ik maar eens datgene moet doen wat jij vorig jaar hebt gedaan.
Moet ik dan ook castrol er in gooien of eerst maar goedkope samen met wynns
oil system cleaner?
Na ongeveer een week dan nieuwe olie met slick 50,moet dat er dan in blijven of moet dat ook weer vervangen worden?

Groet Peter
peter200

Berichtdoor 250petrolgrun » 22 apr 2008, 20:21

Ha die Peter,

Als ik jou was zou ik net als wat ik heb gedaan, het kleppendeksel er af halen. Gelijk maar kleppen stellen. Kijken of er bij jou ook een soort van koffie dik in zit en zo ja schoon maken met benzine en borstel en tanden borstel om ook bij de kleine kiertjes en tussen de klepveren te komen.

Heb je dit gedaan dan je olie er uit het carter laten lopen. In jou geval met weinig olie druk wel even een nieuw olie filter monteren. carter plug er in Wijns Oil System Cleaner toevoegen plus een goedkope olie 15/W40. volg de aanwijzing op de verpakking ik geloof 20 tot 25 minuten laten draaien. Hier na weer nieuw filter en dan Castrol High Mileage toe voegen.

Tip bij het uit laten lekken van de carter pan krik de auto een stukje op aan de andere kant zodat alle vuile troep er ook echt uit gaat!

Let op: aan de onder zijde van het kleppendeksel zit de behuizing van de carter ontluchting. Schroef die los en maak die ook goed schoon met benzine. en niet te vergeten de rubberslang op het luchtfilterhuis.

Ik hoop voor jou dat dit goed uitpakt bij mij heeft het geholpen.

P.S. Slick50 brenkt een beschermlaag op alle draaiende delen. Het voorkomt bijvoorbeeld slijtage bij starten als er nog geen olie druk is. Slick50 is goed voor de volgende 80.000km

Heb je vragen stel ze gerust.

Succes met de behandeling, Arno<br><br>Post edited by: 250petrolgrun, at: 2008/04/22 20:23
250petrolgrun

Berichtdoor roberts49 » 22 apr 2008, 20:38

Beste Peter.Vaker de olie en het filter verversen lijkt me wel een goed idee,het toevoegen van Slick niet. Bijna al deze zgn wondermiddelen worden verkocht om bijv de weerstand te verminderen maar niet tegen sludge vorming. hg gr Robert
roberts49
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Berichtdoor peter200 » 22 apr 2008, 20:47

Arno,

Bedankt voor je uitleg en ik ga zeker een dezer weken
dat eens uitvoeren bij Jaapw114 want die heeft een
smeerput en dat is wel wat makkelijker als thuis voor
de deur,
Nog 1 vraag,moet je de Benz nog aan 1 speciale kant
opkrikken bij het leeg laten lopen van het carter
of maakt dat niks uit?

Groet Peter
peter200

Berichtdoor keesies240d » 22 apr 2008, 20:48

Mijn advies: gebruik een goede (half-syntetische) olie.
Bijvoorbeeld 5W40 van Shell. Die olie zit nu ook in mijn 240D en ik moet zeggen dat ie nu een stuk mooier loopt.
De olie die er eerst in zat; 15W40 van Castrol is naar mijn mening veel te dik! Dus komt later op temperatuur etc.
Misschien is het leuk om te weten dat ook de Mercedes dealer 5W40 gebruikt!

Groeten,

Kees
keesies240d

Berichtdoor peter200 » 22 apr 2008, 20:50

Ik denk dat als ik het 5 mensen vraag dat ik 5 verschillende antwoorden krijg
zoals ik het nu lees
Dus wat is wijsheid

Post edited by: peter200, at: 2008/04/22 20:51<br><br>Post edited by: peter200, at: 2008/04/22 20:54
peter200

Volgende

Keer terug naar Techniek