door janbenz1 » 23 apr 2008, 00:26
Peter, ik begrijp dat je de kluts zo wel kwijt raakt.
Sludge is het witte, mayonaise achtige spul.
Olie vermengt met water geeft sludge.
Laat je dit lang zitten, en rijdt er tijden mee door, dan krijg je Blacksludge!
Dit s het vastkoeken/verbranden van sludge, en zal je olietoevoer kanalen afdichten.
Hierdoor zal de smering wegvallen, en aankoeken van balcksludge nog meer bevorderen in de gehele motor.
Dit is het einde der motor.
Dus spoelen dat blok, en verwijder zoveel mogelijk die sludge.
Filter vervangen, en na 500km weer verversen, dan na 1000km nogmaals, jammer van de olie, en filter maar beter voor de motor.
Ga dan met nieuwe olie en filter ,(voeg desnoods TSL toe, heb ik goede ervaringen mee, niet goedkoop, maar....), een lange rit maken zodat de motor goed op temperatuur komt.
Dan brandt de motor lekker schoon.
Houd goed de oliedruk in de gaten, en ververs hem om de 5000km.
Doe er wanneer de motor altijd op Minerale olie heeft gereden geen halfsynthetische of vol synthetische olie er in.
Dit weekt de aangekoekte oliehuid in de motor los door de reinigende werking van de synthetische olie, wat de oliekanalen doet verstoppen.
Daardoor zal de smering wegvallen met alle gevolgen van dien.
Slick 50 is goed spul, daar doe ik niet op af, maar heeft ook een reinigende werking, de effecten daarvan ben ik niet zeker van, dus uit voorzorg gebruik ik dat dus niet, en adviseer ik dan ook niet.
Hopelijk heb je hier wat aan, maar wacht niet te lang met dit probleem.
Succes,
groetnis fan Jan, ût Drachten.
Ook een 200 op LPG.<br><br>Post edited by: janbenz1, at: 2008/04/23 00:28