[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
LPG toevoeging op Diesel. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 12:55

LPG toevoeging op Diesel.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Berichtdoor janbenz1 » 23 apr 2008, 22:47

hallo luitjes,

Zoals de meesten weten heb ik een Mercedes camper, met de M616 motor.
Daarop ga ik LPG toevoegen.
Ik heb hier een stuk geschreven op www.dubbellucht.nl
Hier de link, ik hoop dat het werkt.Ander kunnen jullie gewoon lezen op dit forum.
http://www.dubbellucht.nl/default.asp?P ... &topic=367

Forumindex :: De Bus :: De Dieselmotor

Ik hoop dat ie het doet.
Ik ben al in een ver gevorderd stadium, en hoop er volgende week mee te kunnen rijden.

kijk maar eens op de site, is misschien ook wel een optie voor de dieselrijder van de W123.
Veel voordelen, goed voor het milieu, en vooral voor de portemonaille.
Meer power, minder brandstof verbruik, geen roetuitstoot meer, stillere motor, wat wil je nog meer?

Groetnis fan Jan, ût Drachten.<br><br>Post edited by: janbenz1, at: 2008/04/23 22:54
janbenz1

Re:LPG toevoeging op Diesel.

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 23 apr 2008, 23:09

Jammer jan,

maar ik kan het niet vinden, kan het te maken hebben dat ik geen lid ben?? Ik krijg maar 3 onderwerpen te zien wbt zelfbouw en daar ben jij 1 van ivm met foto's plaatsen! Je mag het toch wel op onze site ook plaatsen ivm dat 24o motorblok ook in de W123 zit??

Groetjes
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor Gerard » 24 apr 2008, 09:44

Ja Jan, ik sluit me bij Jerommeke aan, zou je dat ook hier nog willen plaatsen?
Ben nl. zeeeeer geintereseerd maar heb zelf niet de technische kennis om zoals jij een werkend systeem uit te dokteren en de reeds bestaande systemen a la Gastronic zijn voor mij te duur.

groeten,
Gerard
Gerard

Berichtdoor alex240diesel » 24 apr 2008, 12:16

Jan,

Ik ben ook lid van dubbellucht maar ik weet dat je niks kan met het forum als je geen lid bent. Ik vind dat een van de makke van dubbellucht, voor mijn 508 wil ik het ook gaan toepassen, maar eerst moet ik hem als camper hebben ingericht en dat voordet gestaag.

Plaats je toppic toch ook hier, is denk ik gewoon een copy past verhaal, maar natuurlijk kan ik mij vergissen.
alex240diesel

Berichtdoor janbenz1 » 24 apr 2008, 20:11

Oke ik heb het er heen gekopieerd, maar nu de foto's ik zal ook een link neerzetten, dan kunnen jullie gelijk op mijn fotopagina kijken, maar ik plaats ook even een paar foto's hierbij.
de link,
javascript:MyAlbums.viewInPublicGallery();
http://fotos.aol.nl/ap/

Ik heb een L407D uit 1982.

M616 motor 24000km gereden.
De 240 Diesel motor.

Het is de bedoeling om hier LPG op te gaan toevoegen + PPO.(puur plantaardige olie)

Waarom?

Diesel verbrand voor ongeveer 90%, de rest van de brandstof verlaat de cilinder door de uitlaat.

Dit komt omdat de druppeltjes ingespoten brandstof niet allemaal of geheel tot ontbranding komen door afkoeling in de cilinder, of omdat dan de uitlaatkleppen alweer opengaan, en ze er worden uitgedreven. Dit geeft de bekende roetvorming. Wanneer je nu LPG aan de ingezogen lucht gaat toevoegen, wat een tragere verbrandingstijd heeft, en dus langer blijft branden, worden alle restbrandstoffen ook verbrand wat de arbeidslag meer kracht geeft, en een toename van power geeft. De motor zal stiller gaan lopen, omdat het klopeffect wordt verminderd.

Door de betere verbrandig wat krachttoename betekend, kun je het gaspendaal iets terug nemen, voor de zelfde snelheid, dus diesel besparing.Je voegt wel een 20-30% LPG toe, maar dit is de helft goedkoper dan Diesel.de krachttoename van de motor kan tot 20Pk oplopen.De dieselbesparing zit ook rond deze waardes.Het bijkomende voordeel voor het milieu is dat de roetuitstoot voor 99% is verdwenen door de 99% verbranding van de dieselolie.

[i]Het is niet aan te raden om zomaar de gaskraan open te draaien, en zien wat er gebeurd, wees daar wel van bewust. Het effct zal ongeveer hetzelfde zijn als bij de Oerknal. De kans bestaat dat de kop net een beetje wordt gelicht, en de kopakking lekkage gaat geven.Dus voorzichtigheid is zeker geboden.[/i]

Dus de eerste keer de kraan in de dampgasslang helemaal dicht draaien, en dan heel voorzichtig een beetje openstellen.

Als je daarbij ook nog eens een 2tanksysteem gaat bijvoegen voor rijden op PPO, dan is dit financieel een nog groter voordeel.Normaal heeft de zonebloemolie nogal een kleverig effect, en dat geeft dan vaak een restlaag in de motor bij onvolledige verbranding.het nadeel hiervan is dan dat op den duur je zuigerveren gaan vatzitten, wat tot slechtere compressie, verbranding leid, en op den duur je toch echt de motor moet gaan reviseren.

Men is al veel bezig om op PPO te rijden, en heeft hier dan ook al voorverwarmer op gezet, zodat de brandstof op een betrer anvaardbare dikte bij de brandstofpomp komt, dat geeft de pomp een langere levensduur, en de PPO is beter in te spuiten, doordat het dunner is.Jurgen kan hier zeker een boekje over open doen, PPO rijder eerste uur.

Men doet ook wel dat de verstuiverdruk wordt bijgesteld naar een hogere druk, voor een betere verneveling, maar daar ben ik zelf geen voorstander van.
het nadeel is als je dit gaat doen, en je gaat later och onverhoopt op 100% diesel rijden,(tijdens vakantie niet aan PPO kunnen komen bv.) je kans hebt dat het inspuitbeeld in de verbrandingskamer niet goed is, en te ver naar binnen spuit. Het gevolg is dan dat er gaten in je zuigers branden door de te hoge inspuitdruk.

Maar nu de opbouw.

Ik heb een LPG installatie uit een Golf mogen halen.De gastank heb ik achterin de camper geplaatst.De verdamper heb ik gisteren voorin de motorruimte gebouwd, moet deze nog aansluiten op het koelsysteem.Zat nog even met het probleem van de webasto, en extra waterpomp voor de iterieurverwarming. Water neemt de weg van de minste weerstand, dus na de pom plaatsen van de verdamper zal de kachel kortsluiten, en alleen de verdamper wordt verwarmt. Dus voor de pomp de inlaatslang bevestigen, en dan de uitgang op de retourleiding bij de motor.Er moet nog een gasleiding worden gelegd van de tank naar de motoruimte.Er zit een afsluiter op de verdamper.Deze ga ik geruiken, wanneer de motor loopt dat deze wordt ingeschakeld. ook komt er een schakelaar op het dashbord om het zaakje helemaal af te kunnen sluiten. Dan nog de dampgasslang aanbrengen, en een mengstuk plaatsen in de luchtinlaatslang.

Het voordeel van een M616 motor is dat deze een gasklep heeft in het inlaatspruitstuk.

Wanneer de opengaat wordt er meer lucht aangezogen, dus ook meer LPG, bij het sluiten zal er een onderdruk worden gevormd in het inlaatspruitstuk, door de minder toegevoerde lucht. Bij een normale diesel is dit minder af te regelen, omdat de gaschuif ontbreekt.

Mijn vorderingen houd ik bij in dit topic.Wanneer jullie aanvullingen, verbeteringen, ervaringen hebben, graag er bij plaatsen. Het is een leuk project, het wordt ook al in de vrachtwagen techniek toegepast, ervaringen zijn er wel, dit werkt dan met computer gestuurde injectie door Gastronic, maar om het zelf te doen zonder een computer gestuurde unit is een uitdaging.

Hier de plaats waar de verdamper komt te zitten., Gaatjes geboord, gelijk in de zink gezet.

Groet jan.

Vandaag weer druk bezig geweest.

De onderdelen gehaald bij Adrie Schouten in Heerenveen, de gasman van Friesland.Geschikte lui, en bereid om mee te denken. Ook willen ze wel een handje helpen als het nodig is, en zeer belangstellend voor de toepassing en de resultaten.

Maar thuisgekomen eerste even uitgestald voor de foto, en toen onder de camper gekropen, en de gasleing aangelegd. Deze zoveel mogelijk aan de binnenzijde van de chassisbalken gelegd, zodat deze niet beschadigd kan raken door takken, stenen o.i.d., en er niets achter kan blijven haken.

Bij de verdamper de leiding klaar gelegd, deze zal door Adrie Schouten worden aangesloten, ivm. het vensen van het uiteinde van de leiding. Zo ook bij de tankaansluiting. Ook zal hij de buitenaansluiting voor de tanknippel er voor mij inponsen.Op de foto hangt ie nog aan tyrips, maar dat wordt nog verholpen.

Met de stelschroef in de dampgasslang, zie foto's onderaan de pagina, wordt de hoeveelheid LPG toevoer geregeld. Door deze eerst helemaal dicht te knijpen, en dan heel langzaam open te draaien op je gehoor/gevoel /intuitie, en natuurlijk gezond verstand, moet je hem afstellen. Niet te veel toevoegen, maar net genoeg. Jammergenoeg heb ik geen lambdasonde er in zitten, dan hadden ze kunnen meten hoe de afstelling is, maar misschien is dit nog een inbouwoptie? wie hier verstand, ervaring of wat dan ook van af weet laat je mening aub. horen. Heb hier zelf geen ervaring mee.

Morgen weer verder als het allemaal meezit, dan de waterslangen aansluiten, damgasslang zover als het kan klaarmaken, moet nog een mengstuk hebben die in het inlaatsysteem past.

misschien heeft iemand nog ergens een liggen?

Ik houd me aanbevolen.

Groet Jan.

Nou vanmiddag toch nog even bezig geweest.

De waterslangen aangesloten aan de af en toevoerleiding van de kachel.Hier T stukken tussen gezet, en aangesloten.

Alles is lekvrij.

Moeilijke plaatsen om te werken, maar met geduld kom je er wel.
Aan de achterzijde van de radiateur zat een inkeping waar de waterslang precies inpastte, waar ik de slang zo in kon klemmen, toch voor de zekerheid vastgezet met een tyrippie.
Toen de waterslangen klaar waren, ben ik maar doorgegaan met de dampgasslang.

deze moet dus rechtstreeks op de luchtinlaatslang worden aangesloten.Doordat er een behoorlijke onderdruk in de inlaatslang heerst heb ik besloten om er geen venturi/gasmengsstuk in te plaatsen. dit geeft weer een weerstand in de luchtinlaat, en omdat er een behoorlijke onderdruk heerst, zal deze de dampgas heus wel meesnuiven naar binnen.

Dus gewoon een knelkoppeling 15mm van de waterleijding gebruikt om hier op de inlaatbuis aan te sluiten.

Even in het hok neuzen, (wie wat bewaard die heeft wat, NOU EN IK HEB WAT!!!!!) en daar vond ik een passende moer met een grote platte kant, zodat deze mooi afsluit tegen de binnenkant buis, en scheuren hiervan voorkomt. gaatje gemaakt, en daardoor de knelfitting gezet, daarop verder gewerkt met een stuk pijp 15mm en daarop weer een bocht. Zo kom ik weer behoorlijk in de lijn van de verdamper, waar de slang naar toe moet.

De Stelschroef waarmee ik straks de hoeveelheid LPG ga mengen er gelijk tussen gezet, zo dat deze handig in te stellen is. Leiding goed vast gezet, zodat deze weinig trilling heeft, en zo alles bevestigd dat j eoveral nog goed bij kunt, dieselfilter, kleppendeksel, radiateur e.d.

Foto's zeggen vaak meer dan tekst.

Dus kijk en huiver.
http://fotos.aol.nl/ap/
Nu nog de afsluiter aansluiten op 12 volt.

Draden heb ik inmiddels al getrokken, nog even een goede schakelaar halen, en dan moet het lukken. Dan naar Adrie Schouten in Heerenveen om de vlensjes aan de gasleiding te laten persen, en de vulnippel even door het blik stansen, dan kan het feest beginnen.

Ik hoop volgende week operationeel te zijn.

Groet Jan.

Post edited by: janbenz1, at: 2008/04/24 20:13<br><br>Post edited by: janbenz1, at: 2008/04/24 20:30

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 24 apr 2008, 20:14

Hier nog wat foto's

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 24 apr 2008, 20:18

Nou dat gaat weer lekker, nog maar eens.

Hier dus de aansluiting gemaakt in de luchtinlaat buis.<br><br>Post edited by: janbenz1, at: 2008/04/24 20:19

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 24 apr 2008, 20:20

Hier de vervolg aansluiting gemaakt waar de dampgasslang op komt.

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 24 apr 2008, 20:21

Hier het totaal plaatje onder de motorkap.
Verdamper, aangesloten op de kachel slangen, Dampgasslang met stelschroef..

janbenz1

Berichtdoor Paul Snip » 24 apr 2008, 20:26

Ha die Jan, toch de stoute schoenen aangetrokken zie ik. Mooi werk man. Ik ben nog steeds niet weer aan de installatie in mijn 300 diesel toegekomen. Teveel andere projecten, zeg maar. Ook heb ik de handicap dat ik geen gasklep in mijn 300 diesel heb. Ik ben benieuwd naar jou ervaringen!

Succes!!!

(en voor vragen ben ik altijd bereikbaar! 06-51586677)
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor janbenz1 » 24 apr 2008, 20:36

Ha die paul, Het was mooi weer, dus de camper weer op de oprit gezet, en dr voor!
Ja dat is dan net even een nadeel dat er geen regelklep in zit.
Hoe dit op te vangen is nog niet zo eenvoudig, maar er moet toch een manier zijn om dit te regelen, desnoods met een regelklepje in de dampgastoevoer.
Wanneer je het gas loslaat dat deze helemaal afsluit, en toch iets regelbaar is tot een bepaald maximum wat je insteld voor de max. toevoeging LPG bij vollast.
Bij de nieuwere motoren kunnen ze dit met de computer regelen, en zetten ze er een gas inspuitsysteem op, deze is dan ook weer met de computer in te regelen.
Alleen een stuk duurdere techniek, maar goed af te regelen.

Zeg paul kun jij me uitleggen waarom er eingelijk een gasschuif in het inlaatspruitstuk zit?
Bij het gasloslaten geeft dit een enorme onderdruk in het inlaatspruitstuk, maar waar is dit nou voor nodig?

Groet jan.
janbenz1

Berichtdoor Paul Snip » 24 apr 2008, 21:12

Die gasklep is gewoon een eenvoudige manier om een toerenregeling te realiseren. Gebaseerd op het principe van een benzine motor. De motor kan gewoon niet meer lucht aanzuigen dan dat de gasklep doorlaat. De hoeveelheid brandstof wordt hier bij aangepast met een vacuumregulateur.

Je moet de LPG toevoeging wel vóór de gasklep doen. Maar op de foto's te zien heb je dat wel goed gedaan.

Dat pijpje wat je gebruikt in je luchtinlaat zou je ook nog schuin af kunnen zagen. Als je dan de hoge kant aan de aanzuigkant zet, krijg je een licht vacuum op je buisje. Door 'm een beetje te draaien kun je ook nog spelen met dat vacuum. Een gasverdamper is een beetje vacuum nodig om open te gaan. Anders werkt het niet. Daarom worden er vaak venturi's toegepast.

Om te zien of je dampgasinlaat een beetje vacuum trekt, kun je een fles water en een stuk transparante slang gebruiken. Deze aangesloten op je gasventuri of pijpje moet het water een paar cm omhoog zuigen.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor janbenz1 » 24 apr 2008, 21:21

Dus door dat er een hoog vacuum wordt gevormd in het inlaatspruitstuk, sluit de brandstoftoevoer per direct dmv. de vacuumslang die naar de pomp gaat vanaf het spruitstuk, en als het vacuum dan iets wegvalt (bij een lager toerental) zal deze weer in ruststand terug vallen, en stationair hoeveelheid brandstof geven.

Inderdaad Paul, ik heb de LPG inlaat voor de gasklep gezet, maar er heerst een grote aanzuiging in het inlaatspruitstuk, dus ik dacht dat het zo wel aan zou zuigen.
Maar ik kan inderdaad wel proberen om de invoerpijp door te laten lopen tot in de luchtinlaat zoals je zegt, en dan scheef afzagen.
Ik moet er nog even mee aan het rommelen.
Ik ga het eerst zo proberen, en kan het altijd nog aanpassen.

Mercedes: Met Enkele Rijlessen Controleert Elke Dwaas Een Slagschip.<br><br>Post edited by: janbenz1, at: 2008/04/24 21:22
janbenz1

Berichtdoor Paul Snip » 24 apr 2008, 21:27

Je moet de invoerpijp tussen het luchtfilter en de gasklep zetten. Níet tussen de gasklep en de motor. Dan werkt het net verkeerd om.

Dus gewoon in die rubberslang die van je luchtfilter naar je inlaatspruitstuk loopt. Om dan een beetje vacuum te creeren kun je het pijpje een beetje schuin afzagen. Dan zal achter de "hoge" kant van het pijpje een beetje vacuum ontstaan. Dit moet genoeg zijn om de gasverdamper te doen openen.

Als je de gasafsluiters open zet, hoort er nog geen gas uit de dampgasslang te komen. Pas als de motor begint te zuigen gaat de verdamper open.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor DMC » 24 apr 2008, 21:44

hi

een gedurft en nobel streven zo`n LPG instalatie op je diesel !

maar zou het ook werken voor de motor met wat meer tonnen op het klokkie en wat minder compressie ?

start je met gas of zonder gas..? als het beter zou starten is het al een hele vooruitgang voor de mijne hahaha :-)

ik blijf dit volgen

groeten dave
Liever een lasbak dan een leasbak
DMC
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1976
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Goofy.S » 25 apr 2008, 13:05

Geweldig goeie beschrijving en leuke adviezen van Paul, Jan!
Ik zal er ZEKER mijn voordeel mee doen, want bij mij neemt dat plan steeds een vastere vorm aan...
Helaas woon ik nog maar kort in deze streek, zodat ik geen goede betrouwbare en deskundige gasboer weet te vinden, want anders was ik er al mee aan de gang gegaan. Door de inbouwervaring van vroeger zal ik het meeste wel zelf gaan doen, maar ik heb toch heel graag wat ondersteuning van een specialist, zoals ik in Dordrecht had.

Karel, (Goofy.S)

Goofy.S

Berichtdoor janbenz1 » 25 apr 2008, 13:20

Oke Paul, ik heb de slang ook Voor de gasklep.
Dus tussen het luchtfilter en de gasklep.
Ik zal er eerst nog een pijpje aan maken zoals jij zegt.

Nou Dave dat weet ik niet of dit bij het starten wel een goed idee is.
Wanneer je een tijdje doorstart, dan vult de cilinder behoorlijk met gas, en als er dan ontbranding ontstaat heb je kans dat de kop iets opgelicht wordt door de grote explosie.

ik voeg pas LPG toe als de motor loopt, en op temperatuur is.
Maar daar moet ik nog mee experimenteren.

Karel,
Het is prima zelf te doen, je bent geen keuring verplicht.
het is een toevoeging op je brandstof, en behoeft alleen deugdelijk te zijn gemonteerd, en natuurlijk gasdicht te zijn.
Als je een gebruikt systeem op de kop kunt tikken ben je de man van het dorp.

groetnis Jan.
janbenz1

Berichtdoor Gerard » 25 apr 2008, 20:25

wat ik tot dusver op de diverse sites over dit onderwerp gelezen heb moet je bij het starten en het stationair draaien van je dieselmotor geen (!) toevoeging van LPG hebben.
Ook wanneer er geen diesel in de motor wordt gespoten (bv. bij gas loslaten) moet de LPG toevoer gelijk ook afgesloten worden.

Jullie hebben het over de gasaanvoer tussen het luchtfilter en de gasklep. Maar wat ik gezien heb is dat men de gastoevoer ook eenvoudig via een slangetje via de luchtinlaatbuis inbrengt. Dus nog voor het Luchtfilter. Wat zijn hier dan de eventuele bezwaren van (gezien het feit dat jullie dit niet doen)?

groeten,
Gerard
Gerard

Berichtdoor DMC » 25 apr 2008, 21:27

voor het luchtfilterhuis lijkt me riskant , stel je hebt een stiekum lekkende inlaatklep en er ontstaat een vonkje richting luchtinlaat(luchtfilter ) is er meer volume wat gas bevat , en dus een heftige backfire..

dit is gebeurd bij een auto die ik heb gehad op LPG , bleef backfires veroorzaken vooral bij gas los en gas geven
door een lekke inlaatklep

is wel raar hoor een harde knal en een exploded view van je lucht inlaat systeem

wat ze doen bij G3/lpi is in het inlaatspruitstuk dicht bij de kop nozzeltjes inboren, is veel directer en minder kans op een backfire

groeten dave
Liever een lasbak dan een leasbak
DMC
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1976
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor janbenz1 » 26 apr 2008, 00:18

Bij het gas loslaten is er te weinig vacuum, zodat de verdamper geen LPG zal leveren.
Dit omdat de gasklep in de luchtinlaat dan gesloten is, en er door een kleine opning in deze klep een kleine hoeveelheid lucht wordt aangezogen.
Dit is te weinig om genoeg vacuum te zuigen om de verdamper te activeren.
Dus bij gas loslaten, stationair toerental geen LPG.

Bij het starten wordt er ook geen LPG toegevoegd.
Schakelaar op het dashboard wordt pas aangezet wanner je de auto hebt gestart.

Zoal Paul ook al heeft geschreven.
Het is beter om de aanvoer van dampgas zo dicht mogelijk bij de gasschuif te doen, dan wordt het niet in de motorruimte gebracht.
Dat wil je echt niet meemaken, tenminste niet van dichtbij!
Veiligheid gaat voorop, er zijn wel mensen die als experiment, er een slang in de luchtinlaat van het filter steken, en zo gaan rijden.
Maar het blijven kamikaze praktijken.

We blijven proberen.

groetnis Jan.
janbenz1

Volgende

Keer terug naar Techniek