Oke ik heb het er heen gekopieerd, maar nu de foto's ik zal ook een link neerzetten, dan kunnen jullie gelijk op mijn fotopagina kijken, maar ik plaats ook even een paar foto's hierbij.
de link,javascript:MyAlbums.viewInPublicGallery();
http://fotos.aol.nl/ap/
Ik heb een L407D uit 1982.
M616 motor 24000km gereden.
De 240 Diesel motor.
Het is de bedoeling om hier LPG op te gaan toevoegen + PPO.(puur plantaardige olie)
Waarom?
Diesel verbrand voor ongeveer 90%, de rest van de brandstof verlaat de cilinder door de uitlaat.
Dit komt omdat de druppeltjes ingespoten brandstof niet allemaal of geheel tot ontbranding komen door afkoeling in de cilinder, of omdat dan de uitlaatkleppen alweer opengaan, en ze er worden uitgedreven. Dit geeft de bekende roetvorming. Wanneer je nu LPG aan de ingezogen lucht gaat toevoegen, wat een tragere verbrandingstijd heeft, en dus langer blijft branden, worden alle restbrandstoffen ook verbrand wat de arbeidslag meer kracht geeft, en een toename van power geeft. De motor zal stiller gaan lopen, omdat het klopeffect wordt verminderd.
Door de betere verbrandig wat krachttoename betekend, kun je het gaspendaal iets terug nemen, voor de zelfde snelheid, dus diesel besparing.Je voegt wel een 20-30% LPG toe, maar dit is de helft goedkoper dan Diesel.de krachttoename van de motor kan tot 20Pk oplopen.De dieselbesparing zit ook rond deze waardes.Het bijkomende voordeel voor het milieu is dat de roetuitstoot voor 99% is verdwenen door de 99% verbranding van de dieselolie.
[i]Het is niet aan te raden om zomaar de gaskraan open te draaien, en zien wat er gebeurd, wees daar wel van bewust. Het effct zal ongeveer hetzelfde zijn als bij de Oerknal. De kans bestaat dat de kop net een beetje wordt gelicht, en de kopakking lekkage gaat geven.Dus voorzichtigheid is zeker geboden.[/i]
Dus de eerste keer de kraan in de dampgasslang helemaal dicht draaien, en dan heel voorzichtig een beetje openstellen.
Als je daarbij ook nog eens een 2tanksysteem gaat bijvoegen voor rijden op PPO, dan is dit financieel een nog groter voordeel.Normaal heeft de zonebloemolie nogal een kleverig effect, en dat geeft dan vaak een restlaag in de motor bij onvolledige verbranding.het nadeel hiervan is dan dat op den duur je zuigerveren gaan vatzitten, wat tot slechtere compressie, verbranding leid, en op den duur je toch echt de motor moet gaan reviseren.
Men is al veel bezig om op PPO te rijden, en heeft hier dan ook al voorverwarmer op gezet, zodat de brandstof op een betrer anvaardbare dikte bij de brandstofpomp komt, dat geeft de pomp een langere levensduur, en de PPO is beter in te spuiten, doordat het dunner is.Jurgen kan hier zeker een boekje over open doen, PPO rijder eerste uur.
Men doet ook wel dat de verstuiverdruk wordt bijgesteld naar een hogere druk, voor een betere verneveling, maar daar ben ik zelf geen voorstander van.
het nadeel is als je dit gaat doen, en je gaat later och onverhoopt op 100% diesel rijden,(tijdens vakantie niet aan PPO kunnen komen bv.) je kans hebt dat het inspuitbeeld in de verbrandingskamer niet goed is, en te ver naar binnen spuit. Het gevolg is dan dat er gaten in je zuigers branden door de te hoge inspuitdruk.
Maar nu de opbouw.
Ik heb een LPG installatie uit een Golf mogen halen.De gastank heb ik achterin de camper geplaatst.De verdamper heb ik gisteren voorin de motorruimte gebouwd, moet deze nog aansluiten op het koelsysteem.Zat nog even met het probleem van de webasto, en extra waterpomp voor de iterieurverwarming. Water neemt de weg van de minste weerstand, dus na de pom plaatsen van de verdamper zal de kachel kortsluiten, en alleen de verdamper wordt verwarmt. Dus voor de pomp de inlaatslang bevestigen, en dan de uitgang op de retourleiding bij de motor.Er moet nog een gasleiding worden gelegd van de tank naar de motoruimte.Er zit een afsluiter op de verdamper.Deze ga ik geruiken, wanneer de motor loopt dat deze wordt ingeschakeld. ook komt er een schakelaar op het dashbord om het zaakje helemaal af te kunnen sluiten. Dan nog de dampgasslang aanbrengen, en een mengstuk plaatsen in de luchtinlaatslang.
Het voordeel van een M616 motor is dat deze een gasklep heeft in het inlaatspruitstuk.
Wanneer de opengaat wordt er meer lucht aangezogen, dus ook meer LPG, bij het sluiten zal er een onderdruk worden gevormd in het inlaatspruitstuk, door de minder toegevoerde lucht. Bij een normale diesel is dit minder af te regelen, omdat de gaschuif ontbreekt.
Mijn vorderingen houd ik bij in dit topic.Wanneer jullie aanvullingen, verbeteringen, ervaringen hebben, graag er bij plaatsen. Het is een leuk project, het wordt ook al in de vrachtwagen techniek toegepast, ervaringen zijn er wel, dit werkt dan met computer gestuurde injectie door Gastronic, maar om het zelf te doen zonder een computer gestuurde unit is een uitdaging.
Hier de plaats waar de verdamper komt te zitten., Gaatjes geboord, gelijk in de zink gezet.
Groet jan.
Vandaag weer druk bezig geweest.
De onderdelen gehaald bij Adrie Schouten in Heerenveen, de gasman van Friesland.Geschikte lui, en bereid om mee te denken. Ook willen ze wel een handje helpen als het nodig is, en zeer belangstellend voor de toepassing en de resultaten.
Maar thuisgekomen eerste even uitgestald voor de foto, en toen onder de camper gekropen, en de gasleing aangelegd. Deze zoveel mogelijk aan de binnenzijde van de chassisbalken gelegd, zodat deze niet beschadigd kan raken door takken, stenen o.i.d., en er niets achter kan blijven haken.
Bij de verdamper de leiding klaar gelegd, deze zal door Adrie Schouten worden aangesloten, ivm. het vensen van het uiteinde van de leiding. Zo ook bij de tankaansluiting. Ook zal hij de buitenaansluiting voor de tanknippel er voor mij inponsen.Op de foto hangt ie nog aan tyrips, maar dat wordt nog verholpen.
Met de stelschroef in de dampgasslang, zie foto's onderaan de pagina, wordt de hoeveelheid LPG toevoer geregeld. Door deze eerst helemaal dicht te knijpen, en dan heel langzaam open te draaien op je gehoor/gevoel /intuitie, en natuurlijk gezond verstand, moet je hem afstellen. Niet te veel toevoegen, maar net genoeg. Jammergenoeg heb ik geen lambdasonde er in zitten, dan hadden ze kunnen meten hoe de afstelling is, maar misschien is dit nog een inbouwoptie? wie hier verstand, ervaring of wat dan ook van af weet laat je mening aub. horen. Heb hier zelf geen ervaring mee.
Morgen weer verder als het allemaal meezit, dan de waterslangen aansluiten, damgasslang zover als het kan klaarmaken, moet nog een mengstuk hebben die in het inlaatsysteem past.
misschien heeft iemand nog ergens een liggen?
Ik houd me aanbevolen.
Groet Jan.
________________
Groetnis fan Jan ût Drachten.
Nou vanmiddag toch nog even bezig geweest.
De waterslangen aangesloten aan de af en toevoerleiding van de kachel.Hier T stukken tussen gezet, en aangesloten.
Alles is lekvrij.
Moeilijke plaatsen om te werken, maar met geduld kom je er wel.
Aan de achterzijde van de radiateur zat een inkeping waar de waterslang precies inpastte, waar ik de slang zo in kon klemmen, toch voor de zekerheid vastgezet met een tyrippie.
Toen de waterslangen klaar waren, ben ik maar doorgegaan met de dampgasslang.
deze moet dus rechtstreeks op de luchtinlaatslang worden aangesloten.Doordat er een behoorlijke onderdruk in de inlaatslang heerst heb ik besloten om er geen venturi/gasmengsstuk in te plaatsen. dit geeft weer een weerstand in de luchtinlaat, en omdat er een behoorlijke onderdruk heerst, zal deze de dampgas heus wel meesnuiven naar binnen.
Dus gewoon een knelkoppeling 15mm van de waterleijding gebruikt om hier op de inlaatbuis aan te sluiten.
Even in het hok neuzen, (wie wat bewaard die heeft wat, NOU EN IK HEB WAT!!!!!) en daar vond ik een passende moer met een grote platte kant, zodat deze mooi afsluit tegen de binnenkant buis, en scheuren hiervan voorkomt. gaatje gemaakt, en daardoor de knelfitting gezet, daarop verder gewerkt met een stuk pijp 15mm en daarop weer een bocht. Zo kom ik weer behoorlijk in de lijn van de verdamper, waar de slang naar toe moet.
De Stelschroef waarmee ik straks de hoeveelheid LPG ga mengen er gelijk tussen gezet, zo dat deze handig in te stellen is. Leiding goed vast gezet, zodat deze weinig trilling heeft, en zo alles bevestigd dat j eoveral nog goed bij kunt, dieselfilter, kleppendeksel, radiateur e.d.
Foto's zeggen vaak meer dan tekst.
Dus kijk en huiver.
http://fotos.aol.nl/ap/
Nu nog de afsluiter aansluiten op 12 volt.
Draden heb ik inmiddels al getrokken, nog even een goede schakelaar halen, en dan moet het lukken. Dan naar Adrie Schouten in Heerenveen om de vlensjes aan de gasleiding te laten persen, en de vulnippel even door het blik stansen, dan kan het feest beginnen.
Ik hoop volgende week operationeel te zijn.
Groet Jan.
________________
Groetnis fan Jan ût Drachten.
Post edited by: janbenz1, at: 2008/04/24 20:13<br><br>Post edited by: janbenz1, at: 2008/04/24 20:30