MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:19

De kop is er af... euh gaat er af van mijn 230TE

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:De kop is er af... euh gaat er af van mijn 230

Berichtdoor Trouwkoets » 21 apr 2008, 21:44

Mooi werk Jeroen!
Trouwkoets

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 24 apr 2008, 21:45

Vervolg:

Voor de liefhebber of nieuwsschierigen onder ons hier de foto van de klepsteelrubbers. Je hebt dus 2 verschillende. Voor de inlaatkleppen en voor de uitlaatkleppen! Grappige is dat de nieuw bestelde ook 4 2 verschillende uitvoeringen waren. De inlaatklepsteelrubber was van metal en de uitlaatsteelrubbers van kunststof. Dan bedoel ik de mantel natuurlijk. Hier alleen de oude, ik was immers niet meer aanwezig tijdens het verwisselen. Volgens de monteur was het met het juiste stuk gereedschap (speciaal voor mijn klus besteld a 70 euro) en met luchtdruk op de cilinder en fluitje van een cent!!

Hier de inlaat rubber die onder aan de buitenkant een koperring heeft

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 24 apr 2008, 21:51

dit is de uitlaatsteelrubber waar aan de buitenkant een rubberring zit

(neem het mij niet kwalijk als ik perongelijk het verkeerd om vertel hahaha. Ik meen te herinneren dat de montuer het mij zo uitgelegt heeft, maar als ik er nu bij nadenk, dan zou het ook prima andersom kunnen zijn, daar de uitlaatklep immers warmer wordt. Daarom zou die koperen ring eigenlijk wel voor de uitlaatklep kunnen zijn, maar ja ik ben echt een leek!!;-D

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 24 apr 2008, 21:58

Dan de kettingspanner. Voor dat ik aan deze klus begon had ik me toch een hele andere voorsteling van dit stukje techniek gemaakt. Het is zo simpel, maar doelmatig!

Ik heb ooit wel eens verteld dat mijn kettingspanner een stuk opgelast was, waardoor het nieuwe ketting met geen mogelijkheid sluitend gemaakt kon worden. (ja dat wisten we dus eerst natuurlijk niet dus dan kijk je wel heel raar op als het orginele bestelde ketting, maar net niet wil sluiten!) Dus de dikke ijzeren stift op het einde had men destijds een stuk verlengd mbv lassen.

Nu is dus de distributie ketting bijna nieuw (nu paar duizend mee gereden) en de kettingspanner ook vervangen. Volgens het boekje zal ik maar zeggen en we kunnen er weer 100.000 km tegen aan!

Hoe de kettingspanner er uit ziet????

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 24 apr 2008, 22:01

en zo zit die in elkaar. De veer zorgd ervoor dat die metalen stift naar buiten wordt gedrukt, als die hele grote holle 6 kantige bout aangedraad wordt!

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 24 apr 2008, 22:15

Dan het resultaat van het sleutelen zelf.

Operatie geslaagd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ze loopt weer als klokje en rookt niet meer!!!!!!!!!!!

Ook is het geluid ineens heel anders geworden omdat het spruitstuk niet meer lekt. Ik hoor nu een een zoem geluid die ik nog niet eerder heb gehoord. Niet tijdens stationair maar wel als je gas geeft en aan het rijden bent. Geluid veranderd ook als er geschakeld wordt dus begint wat laag en wordt hoger naarmate je harder rijdt en wordt weer laag als er naar andere versnelling overgeschakeld wordt. Dit zal wel zo horen moet nog even goed kijken wat het is, klinkt wel goed. Maar omdat de uitlaat/spruitstuk altijd gelekt heeft met als gevolg lawaai, is het voor mij een nieuw geluid.

Ik ben erg blij dat ik mijn trots op zij heb gezet en er een monteur bij gehaald heb! Het is ook normaal dat je niet alles zelf kan doen, vooral als je geen technische achtergrond hebt (zoals ik).

Ik had het veel eerder moeten doen dus heb weer wat geleerd in het leven, hahaha!

groeten
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor janbenz1 » 24 apr 2008, 22:28

Proficiat Jeroen, ik ben blij voor je dat dit eindelijk is geslaagd.
Hopelijk ga je nu volop genieten van je mooie Benz.
Zo zie je maar weer, achter de wolken.............

Heb je dat stuk gereedschap zelf aangeschaft?
Kan ik hem op den duur van je huren, compenseert weer wat in de kosten. :)

Gelukkig valt het mee, en ik wens je veel rijplezier, het mooi weer is er dus er tegen aan.

Groetnis fan jan, ût Drachten.
janbenz1

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 24 apr 2008, 22:37

Hoi Jan,

Nee ik heb niet zelf dat stuk gereedschap aangeschaft, maar de monteur! Is dat geen service?! Het was een universele uitvoering die je voor vele types auto's gebruiken kon ivm verschillende hulpstukken en verlengstukken!

Dus jan je kan hem niet van mij huren, maar jij had dat ook nooit hoeven doen! Je had hem natuurlijk zo mogen gebruiken, ja JIJ wel!!

He groetjes en groetjes aan Frietje
JerommekeOhjajoh

Vorige

Keer terug naar Techniek