[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 09:43

Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor drieske » 10 jan 2009, 13:20

Wij hebben een IR-ontsteking van Sparcon i.p.v. de puntjes. Door Sparcon werd een blauwe Bosch geadviseerd maar die moet een voeding hebben van 12 V. terwijl de originele met een voorschakelweerstand ca. 10 V. krijgt. Door spanningverlies start ie met de blauwe(op 12 V.) minder goed(iets doorstarten)maar draaid voor de rest wel erg mooi. We overwegen nu een rode Bosch, die is n.l. ook met voorschakelweerstand. Iemand hier ervaring mee ??? Geeft de rode niet teveel KV voor de bougiekabels ???
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor Bob » 10 jan 2009, 13:47

Drieke, Ik heb in het verleden zelf verschillende elektronische onstekeningen gemaakt en hier mee experimenteert. Zowel de gewone elektronische onsteking als de thyristor (ofwel de CDI, capacitor discharge ignition). Deze laatste word op bijna alle BB motoren gebruikt en ook bij F1 race wagens. Je komt ze ook tegen bij enkele personen wagens (bv Saab).

Bij een keuze heeft de laatste de beste papieren vanwege de grotere vonk ook bij hogere toeten, echter dit komt pas echt tot uiting bij extreme omstandigheden. Bv hoge toeren (race en BB motoren. Of bij vochtigheid of bv bij LPG, waar de vonk het ook moeilijker heeft.

Wat voor type jouw Sparcon is, is mij niet bekent. In ieder geval om terug te komen op je vraag is de bobine die normaal een voorschakel weerstand heeft te prefereren en wel incl. de weerstand bij een "normale" elektronische ontsteking en zonder de voorschakel-weerstand in geval een CDI ontsteking.
In geval van goede kabels hoef je voor te hoge spanning niet bang te zijn.<br><br>Post edited by: Bob, at: 2009/01/10 12:49
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor drieske » 10 jan 2009, 21:11

Het gaat hier om een M110 blok met Solex(4A1)carburateur die, vanaf nieuw, al 32 jaar op LPG draaid met 't NECAM gasstuk(geen backfire). Sparcon schrijft dat zeer zware bobines zonder meer mogen worden gemonteerd tot max. 4,5 Amp.= 2,5 ohm minimaal, waardoor een spanning van 40 KV haalbaar is.
Sparcon geeft overigens geen type aan.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor Leon » 11 jan 2009, 13:24

Wat je kan doen is de voorschakelweerstand verwijderen; zodoende krijgt je blauwe bosch altijd 12volt.
Als het alleen het starten is valt het mee toch?

Hoe zijn de kabels ed?

Het idee achter die voorschakelweerstand is dat een 9 volt bobine 12 volt krijgt bij het starten en dus een knetter van een vonk geeft en daarna op 9 volt gaat draaien.<br><br>Post edited by: leon, at: 2009/01/12 00:03
Leon
 


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor drieske » 11 jan 2009, 23:18

Tja, een 9 volts bobine constant op 12+ volt laten werken lijkt me niet z'n goed idee. De vonk tijdens starten is net zo groot als bij gewoon draaien omdat bij starten de meeste stroom naar de startmotor gaat !
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor Bob » 12 jan 2009, 11:57

Hallo Drieske, heb even op internet gekeken. Ik denk dat je te maken hebt met een "normale" electronische onsteking. Waarschijnlijk zit in de verdeler ipv de contactpunten, een Hal gever of op een optische manier. Deze stuurt dan een een dikke halfgeleider. Op deze manier wordt het zwakste punt van een normale bobine ontsteking vervangen.
In dat geval bij gebruik van de bobine met serie weerstand, de serieweerstand handhaven. Bij starten word deze weerstand overbrugd en daarna staat hij in serie om op "verlaagde" accuspanning te werken. Zonder weerstand gaat de bobine na verloop van tijd kapot (te warm).

Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor drieske » 12 jan 2009, 22:45

Volgens mij heeft de Rode Bosch ook een serie-weerstand(voorschakelweerstand) die wordt overbrugd tijdens het starten, dus hetzelfde principe. Ik vraag me af hoeveel KV die levert en of er iemand ervaring mee heeft. Zal ook eens een mailtje naar Bosch sturen, wordt vervolgd...
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor JantjeV8 » 12 jan 2009, 22:57

Ondertussen mag je wat meer info over je gas installatie geven.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor drieske » 12 jan 2009, 23:03

Wat wil je weten dan ??
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor JantjeV8 » 12 jan 2009, 23:09

Wat voor systeem is dat dan? Wat voor mengstuk heeft ie waardoor hij geen backfires krijgt?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor Coupe280 » 12 jan 2009, 23:16

een carburateur motor heeft al veel minder kans op backfire met welk soort gas inspuiting dan ook .
heeft een veel kleinere inlaat spruitstuk als een k jetronic
tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor drieske » 12 jan 2009, 23:43

Wij hebben een NECAM installatie met het gas-stuk tussen het inlaatspruitstuk en de carburateur. Het werd vroeger ook veel toegepast op de BMW 525 en 528 met de SOLEX 4A1. Jaren geleden dit gas-stuk en de bijbehorende verdamper gevonden op een Mercedes-Benz sloperij bij Haarlem, kunnen kopen voor 100 gulden(mazzel)en laten inbouwen door een NECAM specialist, Ger Bruin in Winkel(NH). De LPG tank is originele inbouw(1976) en zit vrij ver naar voren tussen de wielkasten, we hebben dan ook maar een kleine benzine-tank met een inh.van ca.15 ltr.. Met de inbouw v.d. NECAM ook een buitenaansluiting laten maken(moest nog met de koffer open...) en nog maar een paar jaar geleden een 80% klep ingebouwd. De 280C start altijd op LPG(ook als het vriest)en heeft een gebruik van ongeveer 1 op 7-8. Natuurlijk rijden we ook wel eens op benzine om de boel niet te laten uitdrogen. Dit LPG spul werd ook veel toegepast op de 280 S(W126) en volgens mij ook op de 250(W123).
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor Bob » 13 jan 2009, 12:39

Drieske, Ik denk dat dit een moeilijke vraag is.
Namelijk omdat dat afhangt van de verschillende externe factoren. Een exact antwoord kun je alleen geven in energie v/d vonk, uitgedrukt in Joule.
Om je een indruk te geven. De hoogte (Kv) van de bougie spanning hangt nauw samen met oa de afstand v/d bougie punten. De bobine is een apparaat waar het magnetisch veld door ineen zakken (contactpunten gaan open) v/h magnetisch veld, een tegen-EMK (hoge spanning, KV) opbouwt.
Met name dat hij spanning ópbouwt, tot-dat ie groot genoeg is om over te springen. Dit is het ioniseren v/h mengsel tussen de bougie-punten. Op dat moment (ionisatie) gedraagt ie (mengsel tussen de punten) zich als een kortsluiting, ontlading !! en dus dat veroorzaakt de vonk !!! Opdat moment is het afgelopen met de opbouw en dus de spanning.
Met andere woorden in principe zou je de bougie punten zo wijd mogelijk willen zetten want dan heb de hoogste spanning én opgebouwde vonk-energie en dus de beste situatie om je mengsel te ontsteken.
Je voelt hem al natuurlijk, ook hier komen de compromissen. Dus gekozen moet worden voor de max. afstand v/d punten waarbij zéker is dat de vonk overslaat.
Factoren die hierbij meespelen is oa de compressie. Hoe hoger de dichtheid v/h gas, hoe moeilijker (moeilijker te ioniseren). B.v het verschil tussen géén gas en volgas. En dan bv bij Turbo opgeladen motoren. Dus een vonk bekijken búiten de motor is alleen maar interessant om te weten of het systeem in principe werkt.
Bij gas motoren (LPG en aardgas) is dit een bekent probleem.
Hier komen dus andere ontsteking systemen om de hoek kijken. Namelijk de capacitieve systemen (de gewone zijn inductieve systemen). Ook wel de CDI ontsteking. Meer technisch de Thyristor ontstekingen genoemd. Die zijn in staat om veel hogere spanningen op te te bouwen waarbij dus de bougie punten veel wijder kunnen. Zodoende kan je meer energie kwijt in de vonk om het mengsel beter te ontbranden. Dus vandaar de Joule.

Ik hoop dat dit ik het een beetje begrijpelijk heb neer gezet.

Bob<br><br>Post edited by: Bob, at: 2009/01/13 11:40
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor drieske » 21 jan 2009, 17:48

Toch nog een bericht van Bosch gekregen op me vraag over de Rode Bosch bobine. Het ding blijkt tot ca. 25 KV te leveren, dat is ruim meer dan de originele die niet verder komt dan 15-20 KV. Wellicht een aanrader voor auto's op LPG.....

Post edited by: drieske, at: 2009/01/21 16:49<br><br>Post edited by: drieske, at: 2009/01/21 16:57

drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor Bob » 30 jan 2009, 16:54

Intressante specifatie,dus met voor-schakel weerstand gebruiken.
Maar waar haal je de 25 Kv vandaan ? zie ik nergens.
Overigens zou dit helemaal mooi zijn (speciaal voor gas) in combinatie met een CDI ontsteking. dan kan de voorschakel weerstand ook nog eens vervallen.

Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Welke bobine, origineel-, blauwe of rode Bosch ?

Berichtdoor drieske » 30 jan 2009, 19:27

File aanklikken, naar beneden rollen zodat de 4 bobine's zichtbaar zijn en dan zie je links in de kantlijn het aantal KV's staan.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 95 gasten