[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Nokkenas Diesel : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 08:35

Nokkenas Diesel

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Nokkenas Diesel

Berichtdoor Boy » 19 apr 2008, 23:30

Wederom een omslachtigverhaal met simpele oplossing (of lompe fout)

Zo n 2 weken terug vroeg iemand om een goede cilinderkop voor een 240D (616)omdat door een lekke waterpomp de boel oververhit was geraakt en de kop gescheurd.

Zo n kop uit de hoop getrokken en na controle gevlakt,zittingen gefreesd,uitlaatgeleiders en rotorkaps verniewd,kleppen in de goede hoek gezet, de voorkamers vernieuwd en op hoogte gesteld.
Kortom een montageklare cilinderkop tesamen met een pakkingset meegegeven. De eigenaar zou de kop samen met een bevriende monteur plaatsen.

Donderdag werd ik gebeld dat de motor niet goed lopen wil,de monteur die de kop erop gezet had het niet meer wist en de garage waar ze hem naar toegebracht hadden gezegt had dat de kop zeker en vast niet goed zou zijn.Tot overmaat van ramp was door het vele starten de startmotor ook nog uitgebrand. Ik raadde de oververhitte eigenaar aan om de garage eerst de pomp afstelling maar te controleren omdat ik het niet onmogelijk achtte dat met het gehannes met de ketting deze versprongen zou zijn. ( wat normaal eigenlijk niet kan)

Evenlater belde hij terug dat de garage dit niet kon controleren/afstellen (op mijn vraag of het wel echt een garage of misschien een bakker is raakte de eigenaar helemaal oververhit en even later werd ik door de betreffende garage gebeld of ik wel wist dat dat specialistenwerk is waar je ook nog speciaal gereedschap voor nodig hebt. Ja ja en voor zulk vakwerk moet je dan ook nog betalen........)

Vanmorgen kwamen ze met dat ding op sleep,eerst maar even een andere starter erop en inderdaad de motor startte bijzonder slecht en bleef alleen lopen met het gas op de plank. En roken, niet gewoon meer.

Eerst even de pomptiming gecontroleerd en deze stond binnen de tolerantie.
Vervolgens de kleptiming gecontroleerd (wat volgens de monteur goed stond), en inderdaad met de K.W. op OT stond de kerf exact op het merkteken op de voorste nokkenaslagersteun. ,,Zie je wel zei de monteur,,

Mooi niet dus , Die ring waar de kerf inzit heeft 2 spie uitsparingen welke op 180 graden staan . Ze hadden bij montage van de kop/nokkenas die ring op de verkeerde spiegleuf gezet.
Gevolg de nokkenas staat 180 graden verkeerd en de pomp spuit 24 graden voor OT in de UITLAATSLAG in.
Nadat ik dat spul even goed gezet had liep de motor zoals dat hoord.
Dit is een euvel wat vroeger wel eens vaker voorkwam als je bv alleen een gereviseerd draaiendgedeelte verkocht en ze zelf de kop en appendage s monteerden.
Overigens is het meestal niet noodzakelijk om dat kettingwiel van de nokkenas te halen, als er geen aanleiding voor was (bv verzette spie) lieten we dat altijd zitten.
Conclusie: Let bij montage van nokkenas/kettingwiel of je de ring met kerf en spieuitsparingen juist monteerd.
Foto : Ring met 2 spie uitsparingen en Rechts aan de rand het merkteken

Boy
 


Re:Nokkenas Diesel

Berichtdoor Boy » 19 apr 2008, 23:37

En zo zit dat op de nokkenas. Als je de boel wil afstellen op cil 1 (wat normaal is) moet je de spieuitsparing bij de kerf gebruiken.
Kan ook de andere spieuitsparing maar dan moet je de pomp afstellen op cil.4

Boy
 


Re:Nokkenas Diesel

Berichtdoor Govert » 20 apr 2008, 00:28

Mooi verhaal weer.

Over de pomptiming: Op de werkplaats CD staan wel methoden waarbij (ongetwijfeld dure) apparaten worden gebruikt om de pomp op tijd te zetten, maar de methode met het overlooppijpje moet toch iedere garage kunnen uitvoeren. Je hebt alleen die speciale dop nodig, dat pijpje en een nieuw koper afdichtringetje. Misschien was het toch een bakker...
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Nokkenas Diesel

Berichtdoor wwwW123 » 21 apr 2008, 16:44

dan nog een aansluitende vraag over deze cylinderkop(pen). zit er nog (veel?) verschil in de kop van een om 616 als het om het oude en het nw. type gaat? (65 en 72 pk).
zijn ze te verwisselen enz.?
dat zal boy ook wel weten en misschien handig om te weten voor ons.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Nokkenas Diesel

Berichtdoor Boy » 27 apr 2008, 01:40

De cil.koppen van de OM616 65 - 72 pk zijn zeker te wisselen. wel enkele zaken in het oog houden.
De voorkamers zijn anders,de 65 pk heeft zg ,,platte,, voorkamers en de 72 pk zg ,,ronde,, voorkamers. Zie foto ,de rechtse is de 72 pk.

Ook de kleppen zijn anders, de 72pk heeft zg ,,slanke,, kleppen om de doorstroming van de gassen zo minimaalmogelijk weerstand te geven.
Ook de kleppen wisselen dus.

De 65pk heeft ALTIJD de M18 gloeispiralen.
De 72 pk heeft 1 jaar M 18 gloeispiralen gehad en daarna M12 gloeistiften. Nou kan je van die M18 snelgloeistiften kopen als je zo n 65pk kop op een 72 pk blok ga leggen. Dit kan omdat het mindere volume van de snelgloeistift word opgeheven door de 72pk inlaatklep zonder uitsparing. Zie deze topic op de laatste pagina
viewtopic.php?f=24&t=2780

De hydraulische kettingspanner en de bovenste kettinggeleider maar bij dezelfde kop houden.

De 65 pk kop zit het brandstoffilter gemonteerd met 2 M12 draadgaten in de kop. Bij de 72 pk vanaf ca 1979 is dit met 2 draadgaten van M8.
De oude type brandstoffilterhuizen zitten zeer degelijk trillingvrij in rubber bussen gemonteerd,vandaar die M12 gaten.
Door de bezuinigingen in die jaren vonden ze dat niet meer nodig en werd dat nieuwe type filterhuis zo koud op koud op de kop geplant tenzij je PS hebt dan zit het koud op de pompsteun.
Je kan hier om dat netjes optelossen even 2 verlooptapeindjes voor draaien.

Komt je 65 pk kop uit een W115 dan de kachelslangaansluiting veranderen.
Zit bijde W115 aan de zijkant en bij W123 aan de achterkant. Kan je zo wisselen maar kan erg vast zitten.

Koppakkingen zijn gelijk.

Dit hele verhaal is voor de 300D of 240D 3.0 65 pk en de 300D 88pk hetzelfde met dat verschil dat de 88pk ALTIJD M12 gloeistiften heeft.
Boy
 


Re:Nokkenas Diesel

Berichtdoor Boy » 27 apr 2008, 01:44

Verschil in kleppen, de rechtse is de ,,slanke ,,72 en 88 pk klep.
Geeft minder weerstand voor de langsstromende gassen en dus betere cilindervuling.

Boy
 


Re:Nokkenas Diesel

Berichtdoor Boy » 27 apr 2008, 01:48

Om het netjes en onopvallend te doen draaide ik voor die filterhuiswissel altijd verlooptapeindjes. En wel zoveel tegelijk dat ik ze wel nooit meer zal opmaken.
Groet, Willem

Boy
 


Re:Nokkenas Diesel

Berichtdoor Weizengelb » 28 apr 2008, 12:47

Mooi stukje info Willem!!

Ik moet nog eens naar een 220D OM615 blok kijken waar ooit de ketting van is overgesprongen tijdens het rijden.
Ik heb toen langs de snelweg nog geprobeerd de ketting weer goed te leggen maar kreeg de wagen niet meer aan de gang toen (ook niet met aanduwen). Ik bedacht me later ook dat misschien de motor 1x meer rond had gemoeten voor de pomp, maar heb dat toen niet meer geprobeerd en de motor (die misschien ook wel kromme kleppen heeft) in de kelder gedonderd (het blok was net geheel gereviseerd......).

Zal er toch eens een keer naar kijken, of een W115 kopen met kapotte motor..

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron